kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
وزیر بهداشت:

خطوط جدید تولید سرم و آنتی بیوتیک راه‌اندازی می‌شود

 
 
 
 
وزیربهداشت با حضور در کارخانجات دارویی جابر بن حیان و داروپخش از خط تولید این واحدها بازدید کرد.
به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در جریان این بازدید از مصوبه جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به کارخانجات تولید‌کننده دارو توسط بانک‌های عامل خبر داد و‌ گفت: با اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارزش افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به ۱ درصد و همچنین مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می‌یابد و در کنار آن با واردات مقادیری از این اقلام ظرف یکی دو هفته آینده نیاز بازار به آنتی بیوتیک به طور کامل رفع می‌شود.
عین اللهی همچنین از راه‌اندازی خط جدید سرم ‌سازی داروپخش با استفاده از فناوری جدید و همچنین راه‌اندازی خطوط سرم ‌سازی جدید در تبریز‌، اهواز و گلپایگان تا پایان سال با هدف اشباع بازار داخلی از سرم و حضور در بازارهای صادراتی خبر داد. وی همچنین در حاشیه بازدید از شرکت دارو‌سازی جابر بن حیان و داروپخش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت جابر بن حیان از شرکت‌های با سابقه در حوزه داروست و با توجه به تقاضای بازار در خطوط تولید این شرکت، آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود.
وزیر بهداشت، حجم تولید آنتی‌بیوتیک در شرکت جابر بن حیان را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: این شرکت روزانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار بسته شربت‌ انتی‌بیوتیک تولید می‌کند و با توجه به نیاز کشور کارگران در سه نوبت در آن مشغول فعالیت هستند.
عین اللهی با تاکید بر این که سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی داروست، افزود: در صورتی که تولید کنندگان دارو به هر دلیل نتوانند با تقاضای بازار همگام شوند، از واردات به عنوان راهکار جایگزین استفاده خواهیم کرد؛ چرا که آنچه اولویت دارد، تأمین داروی مورد نیاز مردم است.
وی بیان داشت: داروهایی که در شرکت 
جابر بن حیان مشاهده کردیم عمدتا داروهایی است که جامعه به آن نیاز دارد و با سرعتی که در تولید این داروها اعمال شده، ظرف دو تا سه هفته آینده در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
 راه‌اندازی خط تولید جدید سرم
 با ظرفیت ۳ میلیون عدد در ماه
همچنین رئیس‌سازمان غذا و دارو درباره میزان تولید سرم در کشور، اظهار داشت: میزان سرم تولیدی ما حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون در ماه است که این میزان حدود یک الی ۲ میلیون از نیاز کشور کمتر است.
سید حیدر محمدی افزود: تا اوایل سال گذشته میزان نیاز ما به سرم در ماه ۱۰ و نیم میلیون بود و الباقی ذخیره می‌شد و از زمانی که پیک پنجم کرونا شروع شد این نیاز به شدت بالا رفت.
محمدی بیان داشت: از تابستان امسال مجدد به مشکل کمبود سرم خوردیم و از همین رو واردات را ادامه دادیم و در حال حاضر هفته‌ای حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار عدد سرم وارد کشور می‌شود.
وی خبر داد که به زودی خط تولید سرم در یکی از شرکت‌های دارو‌سازی در کشور با ظرفیت حداقل سه میلیون عدد سرم در ماه طی یک الی دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: دو شرکت دارو‌سازی در اهواز و اصفهان از سال دیگر با خط تولید سرم راه‌اندازی و یکی از شرکت‌های سرم‌ساز ما نیز ظرفیت تولید خود را دو برابر می‌کند بنابراین از اواخر امسال یا اوایل سال آینده نه تنها واردات سرم نخواهیم داشت بلکه صادرات هم خواهیم کرد.