kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
رئیس‌فراکسیون محیط زیست مجلس: 

اسقاط خودرو در کشور از سال 96 به کما رفته است

 
 
 
 
رئیس‌فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن توضیحاتی از شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در کشور گفت: از سال ۹۶ که واردات خودرو ممنوع شد عملا اسقاط خودرو نیز به کما رفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، سمیه رفیعی در برنامه تهران ۲۰ اظهارداشت: براساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود ۲۷ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت می‌شود اما چون آلودگی هوا دیده نمی‌شود و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن که منجر به فوت یا عوارض دیگر می‌شود در آمار‌ها به چشم نمی‌آید.
رفیعی افزود: دولت از زمانی که به طور جدی وارد عرصه اسقاط شد، روند خوبی شکل گرفت به شکلی که توانستیم حدود دو میلیون خودرو فرسوده را از رده خارج کنیم اما به این دلیل که ارائه گواهی اسقاط خودرو فقط مربوط به خودروهای وارداتی بود و خودروسازان داخلی هیچ مسئولیتی برای اسقاط خودروهای فرسوده نداشتند، از سال ۹۶ که واردات خودرو ممنوع شد عملا اسقاط خودرو نیز به کما رفت. وی بیان داشت: قانون ساماندهی صنعت خودرو از مجلس دهم معطل مانده بود که مجلس یازدهم آن را تصویب کرد. در این قانون تکالیف دستگاه‌ها در حوزه خودرو مشخص شده و مواردی هم در حوزه حفظ محیط زیست آمده است. در یکی از تبصره‌های ماده ۱۰ این قانون اشاره شده که به ازای تولید هر چهار خودرو و موتورسیکلت، یک خودروی فرسوده باید از رده خارج شود. این تبصره برای جبران آمار اسقاطی است که بعد از ممنوعیت واردات خودرو به صفر رسید.
رئیس‌فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: سه ماه از ابلاغ این قانون نگذشته بود که دولت لایحه اصلاحی به مجلس ارائه کرد. در لایحه الحاقی آورده شده است که اسقاط یک به چهار خودروها لحاظ نشود و به ازای آن یک و نیم درصد مبلغ تولید خودرو از تولیدکننده پول گرفته شود. بدین ترتیب تولید‌کننده عملا این مبلغ را از خریدار دریافت کرده و دیگر مسئولیتی برای اسقاط خودروهای فرسوده نخواهد داشت.
رفیعی ادامه داد: مسئله بعدی این است در تبصره ۳ لایحه پیشنهادی، دولت آورده است در صورتی که گواهی اسقاط به میزان لازم نباشد و موجب اختلال در روند تولید خودروها شود فرآیند پرداخت پول به جای اسقاط خودرو اجرا شود. از سوی دیگر مرجع تشخیص این اختلال و کمبود گواهی اسقاط هم خود وزارت صمت است. این یعنی ذی نفع هم سیاستگذاری می‌کند و هم اجرا می‌کند و هم نظارت می‌کند. جالب‌تر آن که صندوقی که پیشنهاد شده پول یک و نیم درصد به آن پرداخت شود هم در خود وزارت صمت دیده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با رئیس‌و دو نایب‌رئیس‌مجلس درخصوص خودروهای فرسوده گفت: در این جلسه آقای قالیباف با طرح ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه تاکید کرد که قطعاً با تصویب این لایحه اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل می‌شود.