kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

روند کاهشی قیمت ارز و سکه ادامه‌دار شد

 
 
همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، قیمت دلار روز پنجشنبه به کانال ۳۳ هزار تومان بازگشت.
به گزارش صدا وسیما قیمت دلار که هفته گذشته با سیر صعودی به رکوردهای جدیدی رسیده بود، با ورود جدی بازارساز و اجرای برخی سیاست‌های ارزی از اواخر هفته وارد مدار نزولی شد.
قیمت دلار که اواسط هفته پیش تا ۳۶ هزار و ۷۵۰ تومان نیز نوسان کرده بود روز پنجشنبه به مرز ۳۵ هزار تومان نزدیک شد و طبق اعلام فعالان بازار احتمالاً به‌زودی به کانال ۳۴ هزار تومان باز‌می‌گردد.
صراف‌ها روز آخر هفته دلار را از مردم در کانال ۳۴ هزار تومان می‌خریدند که این موضوع نشان می‌داد بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌هاست؛ همچنین روز پنجشنبه قدرت فروشنده در بازار بیشتر از خریدار بود.  قیمت دلار توافقی نیز که صبح پنجشنبه در کانال ۳۴ هزار تومان آغاز به کار کرد در ادامه وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد و در پایان معاملات هم با نرخ 33 هزار و 589 به کار خود پایان داد.
طبق اعلام بانک مرکزی، ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی به‌فروش می‌رسد. متقاضیان ارز حداکثر دو هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند. البته قوه قضائیه نسبت به عواقب تخلفات صورت گرفته از جمله سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد هشدار داده و سازمان هدفمندی یارانه نیز اعلام کرده خرید این مقدار ارز در بررسی وضعیت اقتصادی خانوار و تعیین دهک اقتصادی آنها مد نظر قرار خواهد گرفت.
حباب قیمت سکه یک و نیم میلیون تومان کم شد
همزمان با ادامه روند کاهش قیمت ارز، کارشناس بازار طلا و جواهر هم از کاهش حدود یک و نیم میلیون تومانی حباب قیمت سکه با واگذاری اوراق سکه در بورس کالا خبر داد. محمد کشتی‌آرای گفت: اگر اقدام بانک مرکزی در خصوص عرضه اوراق سکه ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود بازار سکه و طلا در این هفته با کاهش حباب همراه باشد.
وی ادامه داد: با واگذاری اوراق سکه از روز سه‌شنبه گذشته توسط بانک مرکزی سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد و سرمایه‌های سرگردان از بازار طلا و سکه خارج و وارد بازار بورس شد.
کشتی‌آرای تصریح کرد: حباب سکه در هفته گذشته به 2 میلیون و 700 هزار تومان رسید، اما در پایان هفته با تدبیر بانک مرکزی این حباب به یک میلیون 250 هزار تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.
این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که روز جمعه انس جهانی طلا 1753 دلار قیمت‌گذاری شد افزود: قیمت سکه طرح جدید 15 میلیون و 950 هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به روز پنجشنبه 150 هزار تومان گران‌تر شده است و دلیل آن فقط افزایش 45 دلاری انس جهانی طلا بوده و قیمت دلار تغییری نداشته است.