kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
رئیس ‌سازمان منابع طبیعی خبر داد

آغاز کاشت و تولید یک میلیارد اصله نهال

 
 
 
 
 رئیس ‌سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با هدف ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی کشور با دستور رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، نهضت بزرگ جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال در چهار سال را آغاز می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، عباسعلی نوبخت اظهار کرد: کشور ما ظرفیت‌های بالقوه خوبی برای تولید و تأمین نهال‌های جنگلی و مرتعی دارد و این ظرفیت‌ها با همت، تلاش مضاعف و حرکت جهادی، بالفعل خواهند شد.
وی افزود: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و پوشش مرتعی کشور ما چندان سطح قابل ملاحظه‌ای در قیاس با مساحت کل کشور ندارد و با توجه به تغییرات اقلیمی و تهدیدهای آن، دولت مصمم است پوشش گیاهی موجود مراتع و جنگل‌های کشور را ابتدا حفظ و سپس برای احیا، توسعه و تقویت آن برنامه‌ریزی کند.
رئیس ‌سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم ما انجام فعالیت‌های آبخیزداری در کشور با مقیاس‌های بزرگ است و به همین منظور برنامه‌ریزی شده است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری سالانه حدود ۱۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را به انجام برساند.
نوبخت گفت: با هدف ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی کشور با دستور رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، نهضت بزرگ جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال در چهار سال را آغاز می‌کنیم و آذربایجان شرقی پتانسیل‌های بسیار بزرگی برای اجرای این طرح بزرگ جهادی را دارد.
وی افزود: نهالستان‌های آذربایجان شرقی زیرساخت‌ها و منابع کافی برای اجرای این طرح عظیم را دارند و ما با معاونان و مسئولان مربوطه از نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بازدید کردیم و خوشحالم اعلام کنم که ظرفیت‌های آذربایجان شرقی سیاست‌های دولت در اجرای این طرح عظیم را تحقق خواهد بخشید.
این مسئول تاکید کرد: به مردم عزیز اعلام می‌کنم ما هر چقدر نهال تولید کردیم، برای توسعه عرصه‌های منابع طبیعی و تضمین حیات طبیعت در آینده کاشت خواهیم کرد و گزارش دقیق اجرای این طرح بزرگ را به مردم اعلام خواهیم کرد.
تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌‌ها، تعدیل آب و هوا و جلوگیری از سیلاب‌های ویرانگر، افزایش گردشگری در مناطق جنگلی،کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، توانایی ذخیره آب توسط درختان، جذب گونه‌های مختلف حیوانات‌، بهبود کیفیت آب و بهبود احساس جمعی با افزایش فضاهای سبز از جمله فواید نهال‌کاری در کشور است.