kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
روایت وزیر اقتصاد از جنگ روانی دشمن 

 انتشار 31هزار محتوا برای تلاطم در بازار ارز طی یک ماه 

 
 
 
 
 وزیر اقتصاد گفت: دشمنان نظام در یک ماه اخیر بیش از 31 هزار محتوا برای به راه ‌‌انداختن جنگ روانی و متلاطم کردن بازار ارز تولید کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قزوین اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمنان نظام هر روز 1000 محتوا در فضای مجازی در رابطه رشد قیمت ارز و تورم تولید و پخش می‌کنند و در یک ماه اخیر بیش از 31 هزار محتوا برای به راه‌‌انداختن جنگ روانی و متلاطم کردن بازار ارز تولید کردند. وی ایجاد ثبات در قیمت ارز را یکی از سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم دانست و افزود: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، وضعیت خزانه اصلاً مناسب نبود و دولت دوازدهم 54 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی انجام داده بود. با این حال دولت نخواست که مانند دولت قبل با استقراض کسری بودجه خود را جبران کند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه از میراث مدیریت اقتصادی ناکارآمد رنج می‌بریم، اضافه کرد: در لایه‌های مدیریت دولت نوعی عدم کارآیی داریم که موجب نارضایتی مردم، اصحاب تولید و فعالان اقتصادی شده و در چنین شرایطی فعالیت‌های اقتصادی مولد جذابیت خود را از دست می‌دهند و اقتصاد دلالی و واسطه‌گری رشد می‌کند. بنابراین مناسبات دولت با فعالان اقتصادی باید اصلاح شود.
خاندوزی با بیان اینکه به دلیل سیاست‌های اقتصادی نامناسب در گذشته مشکلات زیادی را در کشور شاهد هستیم و آثار آن را امروز مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: طی سالیان گذشته حجم زیادی از فرصت‌های اقتصادی را از دست دادیم یا حتی آنها به تهدید تبدیل شدند که نتیجه آن طی 9 سال گذشته نرخ رشدهای اقتصادی ناچیز و نرخ‌های منفی سرمایه‌گذاری و پرفشارترین دوره‌های تورمی بوده است. وی تأکید کرد: دولت سیزدهم در درجه اول می‌کوشد تا از بروز شوک‌های اقتصادی به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان جلوگیری و فشارهای تورمی را مدیریت کند.می‌کوشیم تا بار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را سبک و سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که هزینه‌های تولید و مبادلات اقتصادی را کاهش دهد.
وزیر اقتصاد یادآور شد: تلاش داریم تدابیری برای سبک کردن بار تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتخاذ کنیم و به سمت سیاستی برویم تا هزینه‌های تولید و مبادلات اقتصادی کاهش یابد.
خاندوزی با اشاره به فعالیت درگاه ملی مجوزها، گفت: این درگاه با هدف صدور مجوزهای مورد نیاز فعالان اقتصادی به شکل شفاف و کم هزینه راه‌اندازی شده و یکی از مسیرهای کمک به تسهیل در امور و فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان و کسب و کارها به شمار می‌رود. وی همچنین به تأمین مالی برای پشتیبانی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد و توضیح داد: دو موتور تامین مالی را طی یک دهه گذشته از دست داده‌ایم که مورد اول کمک‌های سرمایه‌گذاری دولت‌ها در قالب طرح‌های عمرانی یا تقاضای سرمایه‌گذاری و مورد دوم نیز بانک و بورس بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید قاعده تأمین مالی کشور را متفاوت کنیم، بیان کرد: انتشار اوراق و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و صندوق پروژه‌ها از جمله این راهکارهاست.
خاندوزی با ذکر اینکه تا رسیدن به چشم‌اندازهای ترسیم شده همچنان بخش زیادی از تامین مالی ما مبتنی بر بانک‌ها خواهد بود، افزود: افزایش نظارت بانک مرکزی و مکلف کردن به اجرای بخشنامه‌ها به منظور مشارکت برخی بانک‌ها در حوزه تأمین مالی مورد تأکید است که تاکنون در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند.