kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

فریدمن: آمریکا با انتخاب نتانیاهو وارد تونل تاریکی می‌شود(خبر ویژه)

روزنامه‌نگار معروف آمریکایی معتقد است آمریکا و اسرائیل با انتخاب «بنیامین نتانیاهو» به‌عنوان نخست‌وزیر، وارد یک تونل تاریک شده‌اند.
 
 
 
«توماس فریدمَن» در تحلیلی که از سوی روزنامه «هاآرتص» منتشر شده، نسبت به عواقب کابینه راست‌گرای اسرائیل به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و در ائتلاف با یهودیان افراطی هشدار داد و نوشت: امیدوار بودم کابینه «نفتالی بنت»- «یائیر لاپید» که در ژوئن ۲۰۲۱ روی کار آمد، بشارت شراکت و اتحاد بیشتری در آمریکا بدهد اما متأسفانه این کابینه فروپاشید و در عوض ما شاهد ائتلاف جناح راست در تاریخ اسرائیل خواهیم بود، خداوند ما را حفظ کند زیرا این وضعیت، خبر می‌دهد که چه چیزی به ما خواهد رسید.
ائتلافی که نتانیاهو در بازگشت به قدرت بر آن سوار می‌شود، یک ائتلاف موازی با کابینه کابوس‌وار آمریکاست که به سناریوی انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اشاره دارد که در قالب آن، «رودی جولیانی » به‌عنوان دادستان کل، «مایکل فلین» به‌عنوان وزیر دفاع، «استیو بینون» به‌عنوان وزیر بازرگانی و «جیسم دوبسون» رهبر انجیلی‌ها به‌عنوان وزیر آموزش، «انریکه تاریو» رهبر سابق سازمان «براود بویر» به‌عنوان وزیر امنیت داخلی و «مارگرو تایلر‌گرین» به‌عنوان سخنگوی کاخ سفید منصوب می‌شوند.
ائتلاف نتانیاهو، ائتلافی از رهبران مذهبی و سیاستمداران افراطی قوم‌گرا از جمله برخی از افراط‌گرایان نژادپرست یهودی است که از اعراب متنفرند. ائتلاف حاکم آینده در اسرائیل، کار را برای دیپلمات‌های آمریکایی که به طور ذاتی مدافع اسرائیل هستند، دشوار می‌کند و دوستان تل‌آویو در کنگره آمریکا را مجبور می‌کند تا از هر خبرنگاری که از آنها بپرسد آیا آمریکا باید به انتقال میلیاردها دلار به کابینه‌ای که متمرکز بر مذهبی‌های افراطی است، ادامه دهد، فرار کنند. 
فریدمن خاطرنشان کرد: نتانیاهو به دست شرکایی که اعراب را ستون پنجمی می‌دانند که نباید به آنها اعتماد کرد، به کابینه دست یافت. این شرکای نتانیاهو وعده کنترل سیاسی در انتصاب قضات را می‌دهند. آنها همچنین به لزوم گسترش ساخت‌وساز در شهرک‌ها معتقدند؛ به‌گونه‌ای که هیچ وجبی از فلسطین در کرانه باختری باقی نماند. آنها می‌خواهند با ایجاد تغییراتی در سیستم قضایی، دادگاهی را که علیه نتانیاهو به‌خاطر دریافت رشوه در جریان است، متوقف کنند. 
ماه گذشته در سایت «اکسیوس» آمده بود که سناتور دموکرات «باب منندز» رئیس‌کمیته روابط خارجی سنا نسبت به تشکیل «کابینه راست افراطی توسط نتانیاهو «هشدار داده است زیرا به گفته منندز، چنین امری باعث کاهش تدریجی جدی حمایت دو حزب (دموکرات و جمهوری خواه) در واشنگتن از اسرائیل می‌شود. الآن این امر ممکن است اتفاق بیفتد.
من تقریباً ۴۰ سال مقالات خود را از اسرائیل فرستادم و به همراه دوستم «ناحوم برنیاع» در آنجا گشت‌وگذار کردم و وقتی پس از انتشار نتایج انتخابات تلفنی از او شنیدم که اکنون ما یک اسرائیل کاملاً متفاوت داریم، فهمیدم که حقیقتاً، ما وارد یک تونل تاریک خواهیم شد.