kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کشتی‌آرای: در پی عرضه اوراق سکه در بورس کالا

سکه ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد

 
 
 
 
نایب‌‌رئیس ‌سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، از کاهش 400 هزار تومانی قیمت سکه خبر داد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عرضه اوراق سکه در بورس از روز سه‌شنبه، پس از عرضه اولیه تاثیر خود را گذاشت و به شدت حباب سکه را کاهش داد. علت این موضوع نیز این بود که بازار نیاز به سرمایه‌گذاری داشت. آثار مثبت برای خود بنده متصور نبود.
وی افزود: اما از روز سه‌شنبه با واگذاری این اوراق قرضه، بازار متعادل شد و نکته بسیار جالب توجه و مهم این است که حباب سکه را به‌ شدت کاهش داد. تا پیش از عرضه اوراق سکه در بورس، هر قطعه سکه در حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حباب داشت، اما از روز سه‌شنبه حباب سکه به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش حباب برای هر قطعه سکه، تاثیر مثبتی است.
این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: از سوی دیگر قسمتی از سرمایه‌ها را به سمت بورس کالا کشاند و همین سبب شد تا تقاضا در بازار فیزیکی کاهش پیدا کند؛ بنابراین می‌توان می‌گفت به‌نوعی روند صعودی قیمت‌ سکه در بازار را متوقف کرد. همچنین روز گذشته شاهد کاهش ۴۰۰ هزار تومانی سکه بودیم تا جایی که سکه در محدوده 
۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت. کشتی‌آرای ضمن اشاره به اینکه تقاضای کاذب در بازار شکل نگرفته است، یادآور شد: انتشار اوراق قرضه سکه مورد استقبال قرار گرفته و به نظر می‌رسد در روزهای آینده، این استقبال بیشتر هم خواهد شد؛ چرا که علاوه‌بر اینکه این اوراق معاف از مالیات است، با توجه به اینکه نگهداری سکه برای سرمایه‌گذاران خود یک چالش بود، اکنون که بحث فیزیکی سکه‌ها مطرح نیست، بحث نگهداری اوراق راحت‌تر است. ضمن اینکه این اوراق می‌توانند پیش از سررسید خرید و فروش و واگذار شود. وی تاکید کرد: چنانچه همین روند ادامه داشته باشد و بتواند منجر به جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به بورس کالا شود، روز به‌ روز بهتر هم می‌شود.
آغاز معاملات اوراق سکه در بورس
گفتنی است معاملات ثانویه گواهی سکه درحالی دیروز انجام شد که طی این معاملات سکه بهار آزادی با قیمتی حدود ۱۶ میلیون تومان معامله گردید.
به گزارش ایسنا، معامله ثانویه گواهی سکه روز چهارشنبه از ساعت ١٢ تا ١٥ در بورس کالا صورت گرفت.
معاملات سکه در بورس از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۲۲ دقیقه در قیمت 
۱۶ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان صف خرید بود اما پس از آن معاملات به تعادل رسید و قیمت پایانی ۱۶ میلیون و ۲۹ هزار تومان شد.
حجم این معاملات ۹۱ هزار و ۷۰۰ و ارزش کل معاملات نیز 
۱۴میلیارد و ۶۰۰ تومان بود.
اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.