kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
در راستای حرکت بازار سهام به سوی کانال‌های بالاتر 

شاخص بورس تهران 6600 واحد دیگر رشد کرد

 
 
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز با افزایش 6614 واحد همراه شد تا حرکت به سوی کانال بعدی ادامه داشته باشد.
 بورس اوراق بهادار تهران دیروز در یک روند نوسانی قرار گرفت به گونه‌ای که در ابتدای معاملات رو به کاهش نهاد و از میانه بازار روند صعودی را شروع کرد و در پایان معاملات با افزایش 6614 واحد به رقم یک میلیون 414 هزار و 348 واحد رسید. شاخص بورس با روند صعودی آغاز شده در چند روز اخیر، به سوی فتح قله و کانال بعدی حرکت می‌کند.
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 1368 و احد به رقم 397 هزار و 568 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از پنج میلیون و 353 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز از 11 میلیارد و 421 میلیون سهم و اوراق مالی در قالب 457 هزار فقره معامله و به ارزش شش هزار و 208 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس سبز شد اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی
47 صدم درصد و این دو شاخص با معیار هموزن 35 صدم درصد افزایش یافت. همچنین شاخص آزاد شناور 45 صدم درصد، شاخص بازار اول بورس 59 صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس 33 صدم درصد افزایش یافت.
در فرابورس ایران هم دیروز شاخص کل با 73 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 422 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و سه هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه فرابورس 326 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از شش میلیارد و 267 میلیون سهام و اوراق مالی در قالب 235 هزار فقره معامله و به ارزش 1577 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 
7 هزار و 785 میلیارد تومان رسید که اگر 10 درصد از این منابع هم صرف تولید شود باعث رونق در صنایع کشور خواهد شد. ضمن اینکه دیروز هم اوراق سکه بانک مرکزی عرضه شد اما نماد آن برای معاملات فعلاً متوقف است.
بازارگردان دارایکم و پالایش‌یکم مشخص شد
در حالی‌که وضعیت صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم، به معضلی برای سهامداران آنها تبدیل شده است؛ سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: پس از ماه‌ها پیگیری و تحقق مقدمات لازم و با تصویب مجمع صندوق‌های دارا و پالایش‌یکم، اساسنامه جدید این دو صندوق مطابق آخرین تغییرات هیئت وزیران مصوب شد؛ امیدنامه این صندوق‌ها نیز تغییر کرد و به واسطه تغییرات به وجود آمده، بازارگردان این دو صندوق تعیین شدند. این اصلاحات می‌تواند علاوه‌بر افزایش نقدشوندگی، به کاهش فاصله میان قیمت با ارزش واقعی صندوق‌ها نیز منجر شود.
همچنین مجید عشقی؛ رئیس ‌سازمان بورس در مورد اینکه آیا در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر نمایندگان کارگروه سهام عدالت یا شرکت‌های مادر تخصصی دولتی حضور پیدا می‌کنند، گفت:‌ این مسئله حل شده، تنها در دو مجمع مشکلاتی وجود داشت که نمایندگان سهام عدالت در آنها حضور پیدا نکردند اما اکنون مشکل رفع شده و سهام عدالت راه خود را پیدا کرده و آزاد شده است.
پرداخت 50 درصد سود سهام عدالت 
در آینده نزدیک‌
همچنین سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در گفت‌وگو با فارس، در مورد سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت اظهار داشت: سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 1400 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بیش از 60 هزار میلیارد تومان می‌شود که دولت (سازمان بورس و سازمان خصوصی‌‌سازی) امسال تصمیم گرفته است این سود در دو مرحله پرداخت شود.
اکبر حیدری افزود: در مرحله اول که قرار است تا پایان پاییز پرداخت شود حدود 50 درصد معادل 30 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به حساب ذی‌نفعان و دارندگان سهام واریز می‌شود.