kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

گزارش «اسرائیل دیفنس» از کابوس هجوم انبوه پهپادهای ایران(خبر ویژه)

مشاهده تاثیر تسلیحات ایرانی، معادلات کشورهای غربی درباره قدرت تسلیحات‌سازی ایران را عوض کرده است.
 
 
 
وب‌سایت امنیتی - نظامی «اسرائیل دیفنس» در رابطه با ارتقای توانایی تسلیحاتی ایران نوشت: حجم مبادلات گسترده و موفقیت محصولات ایرانی در گذشتن از آزمون‌های کیفی روس‌ها، نشان‌دهنده این است که ایران توانسته به تولید تجاری، طراحی مهندسی پایدار و زنجیره تامین مطمئن برسد و فاصله خود را با غرب پر کند. می‌توان فرض کرد که بخشی از قطعات مورد نیاز برای تولید شاهد ۱۳۶ به ایران وارد می‌شود. این یک نکته فرعی است. ایران با تحریم‌های شدید سازمان ملل، آمریکا و اروپا توانست چنین ظرفیت صنعتی را ایجاد کند. این بدان معناست که صنعت پهپادهای تهاجمی ایران قابل اعتماد است و از نظر زنجیره تامین در برابر تحریم‌های غرب مقاوم است و می‌تواند صدها یا هزاران پهپاد تهاجمی را در سال تامین کند. نرخ تولید ایران، بیشتر از صنایع دفاعی اسرائیل است.
برای مقایسه، شاهد ۱۳۶ یادآور پهپاد هارپی اسرائیلی است که توسط صنایع هوافضای اسرائیل ساخته شده است. با وجود شباهت آشکار این ابزار، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر کپی‌برداری از پهپاد اسرائیلی توسط ایرانی ها وجود ندارد.
برای ارتش اسرائیل، می‌توان چندین نتیجه گرفت: اول، تسلیحات ایرانی به خوبی کار می‌کنند. در اسرائیل پس از حمله به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ این مسئله را درک کردند. این بدان معناست که ایرانی‌ها می‌توانند به مرور زمان پهپادهای تهاجمی را به تعداد مورد نیاز برای خود فراهم کنند. این پهپادها دقیق هستند و قادرند زیرساخت‌های نظامی را در جلو و غیرنظامی را در عقب تهدید کنند.
دوم، این پهپادها تأثیر روانی بر جمعیت دارند. انتظار می‌رود تأثیر روانی چنین پهپادی بر نیروگاه‌ها یا مراکز شهری و بر روحیه اسرائیلی‌ها، فشارهای وارده بر دولت در زمان جنگ تأثیر بگذارد.
سوم، استفاده پر ازدحام از پهپادها. ما هنوز توانایی‌های ازدحامی پهپادهای ایرانی را ندیده‌ایم. با این حال، پرتاب پهپاد به صورت گروهی و محدود مشاهده شد. چنین سناریویی باید در اسرائیل مورد توجه قرار گیرد. هنوز مشخص نیست که سامانه‌های پدافندی اسرائیل چگونه می‌تواند با تعدادی زیادی پهپاد شاهد ۱۳۶ یا مشابه آن مقابله کند.