kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران: 

بازار فولاد زیان‌ده شده است

 
 
 
مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر بازار فولاد زیان‌ده شده است گفت: هم اکنون قیمت شمش تولیدی فخوز ۴۵۰ دلار است که به ۴۲۰ دلار هم رسید.
وی به ریزش سنگین بازار بورس هم اشاره‌ای کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی این ریزش عدم صدور مجوز صادرات در خلا حضور شرکت‌های روسی بود که به دلیل سیاست‌های غلط وزارتخانه صمت صورت گرفت.
او افزود: در این دوران که شرکت‌های فولادی کشور می‌توانستند بهترین بازارهای جهانی را به دست بیاورند مصوبه عوارض پلکانی به تصویب رسید و به‌گونه‌ای پیش رفت که عملا صادرات گندله مقرون به صرفه نبود. اگر در آن زمان این مصوبه وضع نمی‌شد می‌توانستیم بازارهای خوبی پیدا کنیم و با شناور کردن قیمت‌ها، بازارهای هدف خارجی را در دست داشته باشیم.
حمیدیان اضافه کرد: کاهش قیمت جهانی، جنگ روسیه و اوکراین، وضع عوارض پلکانی و قطعی برق و به تبع آن قطعی گاز موجب شده که بحث شمش و قیمت گذاری کدال جذابیت خود را از دست بدهد و الان کلیه معاملات بر پایه قیمت بورس انجام شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی این شرکت؛ سنگ آهن مرکزی با ارائه راهکارهایی مناسب، موفق به جذب خریدار و فروش قابل قبول در ماه جاری شد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته قیمت سنگ جهانی از ۱۶۵ دلار به ۸۵ دلار کاهش یافته و این موضوع شروع افت قیمت‌های جهانی بود افزود: همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، قیمت شمش تولیدی روس و ارسالی به صورت CIF آسیای جنوب شرقی نیز شروع به تنزل کرد و بازار صادرات فولاد ایران دچار آسیب شد.
وی در ادامه با اشاره به عدم تولید شمش توسط برخی کارخانجات و عدم صادرات گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندله در دست است که بازاری برای آن وجود ندارد و باعث شده جذابیت بازار گندله از بین برود.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی از ورود شرکت به مذاکره برای صادرات به چین و هند نیز خبر داد و اظهار کرد: این مذاکرات به مراحل خوبی رسیده اما در حال حاضر صادرات چندان جذابیتی ندارد و ما به دنبال راهی هستیم که بیشترین منفعت را از این معامله داشته باشیم.
رپرتاژ آگهی