kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

چراغ سبز پنهان کاخ سفید به بانک‌های آمریکا برای از سرگیری روابط تجاری با روس‌ها

شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرده که دولت بایدن بی سر و صدا از بانک های بزرگ آمریکایی خواسته تا علی‌رغم تحریم، به روابط تجاری خود با شرکت‌های روسی ادامه دهند. فشارهای بعضا بی سابقه اقتصادی و بحران انرژی، غربی‌ها را به دور زدن تحریم‌های خود واداشته است!
 
 
 
سرویس خارجی-
 
بحران اقتصادی و تورم ناشی از آن در غرب زیر سایه جنگ اوکراین روز به روز ابعاد وسیع‌تری به خود می گیرد طوری که کارشناسان تقریباً روی این مسئله به اجماع رسیده اند که «اقتصاد غرب به این زودی ها از بحران خلاص نخواهد شد» و درست به همین دلیل است که این روزها خبرها و گزارش های زیادی از تلاش آمریکا برای مذاکره با روسیه در جهت یافتن راه حلی برای پایان بحران کنونی و عبور از زمستان سرد  منتشر می شود. روز دوشنبه بود که روزنامه «وال استریت ژورنال» از مذاکرات محرمانه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با دستیاران ارشد «ولادیمیر پوتین» در آستانه «زمستان سخت اروپا» خبر داد. این روزنامه آمریکایی نوشت: «مشاور امنیت ملی جو بایدن طی ماه های اخیر مذاکرات پنهانی با دستیاران ارشد امنیتی پوتین پیرامون مساله اوکراین و در بحبوحه افزایش تنش ها و تهدیدهای اتمی برگزار کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند، این مذاکرات محرمانه با هدف کاهش تنش ها و کاهش خطرات یک درگیری گسترده تر علیه اوکراین بعد از ادعاهایی درباره تهدیدهای اتمی مسکو در این جنگ انجام شده است.» روز یک شنبه نیز «واشنگتن‌پست» گزارش داده بود که دولت آمریکا به‌صورت مخفیانه در حال فشار آوردن به سران اوکراین است تا ضمن توقف مخالفت‌های خود با مذاکره، آمادگی خود برای بازگشت به گفت وگو با روسیه را نشان دهند.  
حالا و در جدیدترین گزارش از این دست شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داده که دولت بایدن بی سر و صدا از بانک های بزرگ آمریکایی خواسته تا علی‌رغم تحریم، روابط خود را با برخی شرکت های روسی حفظ کنند. به گزارش ایرنا، بلومبرگ دوشنبه شب این را هم نوشته که وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا از پشت صحنه از بانک های بزرگ آمریکا مانند «جی پی مورگان» و «سیتی گروپ» خواسته اند تا به تجارت با برخی شرکت های روسی که به دلایل استراتژیک مهم تلقی می شوند، ادامه دهند. براساس این گزارش، آمریکا می‌خواهد اثرات ناخواسته تحریم‌های ضدروسی خود را به حداقل برساند.
فشار ماکرون به زلنسکی برای مذاکره
همسو با آمریکا این روزها فرانسه نیز فشارهای خود را به اوکراین برای بازگشت به میز مذاکره با روسیه افزایش داده است. در همین راستا «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه امتناع ولودیمیر زلنسکی از مذاکره با ولادیمیر پوتین را تصمیم «رادیکال عجولانه» خوانده است.
ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی پس از دومین روز از بیست و هفتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی در «شرم‌الشیخ» گفته: «من فکر می کنم نباید امروز برای ارائه پیش شرط های کاملاً رادیکال عجله کرد... ما از اوکراین حمایت می کنیم اما  از بازگشت به صلح به خاطر احیای قوانین بین المللی دفاع می کنیم....در مقطعی، بازگشت به میز مذاکره ضروری خواهد بود، اما این تنها در شرایط و در لحظه ای که اوکراین انتخاب می کند، می تواند رخ دهد.» اشاره «ماکرون» به پیش شرط های عجیب ماکرون است که در بیانیه ای ویدئویی دیروز اعلام شد. شروط زلنسکی عبارتند از «احیای تمامیت ارضی، احترام به منشور سازمان ملل، غرامت برای تمام خسارات ناشی از جنگ، مجازات هر جنایتکار جنگی و تضمین‌ها برای عدم تکرار این کار.»
گدایی نفت از ونزوئلا توسط فرانسه
همزمان با درخواست ماکرون از زلنسکی برای بازگشت به میز مذاکره، او درست مثل آمریکا در تغییری آشکار نسبت به مواضع قبلی خود در قبال دولت ونزوئلا خواستار گفت‌وگو و تقویت روابط دوجانبه با دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور شد. او پیش از بحران فعلی اقتصادی و انرژی می گفت، مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد و خوان گوایدو، رهبر کودتاچیان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور قبول دارد. گوایدو چند روز پیش از سوی همین غربی ها به ناچار کنارگذاشته شد! پیشتر نیز ماکرون در نشست گروه هفت در ماه ژوئن (خرداد) در مورد نگرانی‌ از بحران انرژی در اروپا به «لزوم بهره گیری از منابعی دیگر» اشاره کرده و گفته بود: «نفت ونزوئلا باید بتواند به بازار باز گردد.» 
تورم در انگلیس باز هم رکورد زد
از انگلیس نیز خبر می رسد که تورم در این کشور رکورد تازه ای را به جا گذاشته است. به گزارش رویترز  تورم خرده فروشی در مغازه های انگلیس در ماه اکتبر ( مهر)رکورد جدیدی را ثبت کرد و هزینه پرداختی مردم دو برابر شده است. مرکز پژوهش بازار«کانتار» اعلام کرد:  تورم خرده‌فروشی در مغازه‌ها در انگلیس با ثبت 14.7 درصد افزایش در ماه اکتبر(مهر) رکورد جدیدی را ثبت کرد. بر اساس این گزارش هزینه های پرداختی شهروندان انگلیسی به شدت افزایش یافته و  برای خرید نیازهای مشابه سال گذشته باید 785 دلار در سال بیشتر بپردازند، قیمت محصولاتی مانند شیر، مارگارین و غذای سگ بیشترین افزایش را داشته اند.«کانتار» اعلام کرده است که 27 درصد خانوارهای انگلیس اعلام کره اند که از نظر تامین نیاز مالی با مشکل زیادی مواجهند که هزینه ها نسبت به نوامبر گذشته  (آبان 1400) دو برابر شده است.9 نفر از 10 نفر این گروه اعلام کرده اند که قیمت بالای غذا و نوشیدنی بزرگ‌ترین نگرانی آنها شده است، پس از آن صورتحساب های انرژی در جایگاه بعدی است.«کانتار» تاکید می کند که به دلیل گرانی و تورم در این کشور کمتر کسی است که خود را برای عید کریسمس آماده کند و همه ترجیح می دهند که برنامه خود را به سال بعد موکول کنند.
قیمت گاز در اروپا 2 برابر شد
گزارش ها همچنین حاکی از آن است که سیاست‌های حمایت‌ مالی تخصیص‌ یافته از سوی دولت‌های اروپایی برای کمک به مردم در پرداخت قبوض برق و گاز شکست خورده است. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، آمارها حاکی از آن است که در ماه اکتبر(مهر) قیمت گاز در اتحادیه اروپا و انگلیس نسبت به مدت ماه مشابه سال  قبل دو برابر شده و به 0.18 یورو به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است.قیمت برق هم 67 درصد در طول یک ماه بالا رفته و به 0.36 یورو در هر کیلووات ساعت رسیده است.در حالی شاهد افزایش شدید قیمت برق و گاز در اتحادیه اروپا هستیم که دولت‌های اروپایی اخیرا میلیارد‌ها دلار برای پرداخت یارانه در حوزه انرژی تخصیص داده‌اند. به طور کلی طی سال گذشته دولت‌های اروپایی 550 میلیارد یورو برای کمک به شرکت‌ها و خانوارها در پرداخت قبوض برق و گاز تخصیص داده‌اند.بیشترین افزایش قیمت برق در اروپا مربوط به دوبلین در ایرلند بوده و بیشترین افزایش قیمت گاز هم با 97 درصد رشد مربوط به رُم در ایتالیاست.