kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
روایتی مستند از درون اسرائیل

«رژیم موقت»، کتابی درباره تلاش صهیونیست‌ها برای یافتن وطنی دیگر

 
 
 
سرويس خارجي-
مهاجرت مسئله تازه و عجیبی برای صهيونيست‌ها نيست، اما اكنون روايت هاي مستندي مي‌گويند كه موج جديد مهاجرت صهيونيست ها نه به سوي  فلسطين اشغالي كه براي خروج هميشگي از مناطق اشغالي است.
 تحولات و چالش‌های جمعیتی از حادترین و ریشه‌دارترین معضلات جامعه‌ صهیونیستی به‌شمار می‌آید که دامنگیر این جامعه است و در سطوح مختلف، پیامدهای گوناگونی را براي رهبران تل آويو به دنبال داشته است. مساحت کوچک، ترکیب جمعیتی پیچیده، تراکم نامتوازن جمعیت، تحولات جمعیت حریدی‌ها، فلاشاها و مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی، در کنار سیر فزاینده جمعیت مسلمانان فلسطینی چالش‌های جمعیتی مهمی را پیش روی این رژیم قرار داده است.
اين وضعيت به شدت بحراني در جامعه صهيونيستي را از روايت هاي مستند كتاب «رژیم موقت مفهوم و پژوهش‌های تخصصی» مي توان به روشني رد يابي كرد. اين كتاب كه از سوي مرکز مطالعات و پژوهشهای الاتحاد تالیف و منتشر شده، شامل بخش هاي مختلفي است و فصل هجدهم آن به تلاش برای یافتن «وطن دوم» یا همان «مهاجرت معکوس» (مهاجرت بدون بازگشت) در میان صهیونیست‌ها پرداخته است. 
كتاب «رژیم موقت مفهوم و پژوهش‌های تخصصی»، مهاجرت معكوس را بحراني مي داند كه در چند سال گذشته به‌دليل افزايش آن تبديل به یک پدیده معمول شده، هرچند به گفته نويسندگان این وضعيت دلایل متعددی دارد. در وهله نخست باید به این نکته توجه داشته باشیم که اسرائیل یک رژیم جعلی و ساختگی بوده که از زمان تشکیل خود همواره برای جمع کردن یهودیان سراسر جهان تلاش کرده است. به این ترتیب این یهودیانی که با تشکیل جنبش صهیونیسم راهی فلسطین اشغالی شدند درواقع از قبل دارای یک هویت و تابعیت دیگر در کشورهای مختلف بوده‌اند. میلیون‌ها نفر از صهیونیست‌هایی که اکنون در اراضی اشغالی زندگی می‌کنند همچنان پایبند به هویت غربی واروپایی خود هستند. در سایه همین شرایط و با گسترش پدیده مهاجرت معکوس در میان صهیونیست‌ها، اسرائیلی‌ها که معتقدند یک «وطن» دیگر دارند به راحتی برای مهاجرت از فلسطین اشغالی قانع می‌شوند. در عین حال که مقامات رژیم موقت در تلاش برای جذب یهودیان از سراسر جهان با وعده هجرت به «سرزمین موعود» است، روند جمعیتی صهیونیست‌ها به سمت فرار مغزها و مهاجرت سرمایه‌گذاران و ... به دلیل ترس از ناامنی در فلسطین اشغالی پیش می‌رود. یافتن «وطن دوم» و تابعیت دوم برای اسرائیلی‌ها نوعی از انواع مهاجرت معکوس در میان آنها محسوب می‌شود.
آمار مهاجرت معکوس در میان اسرائیلی‌ها
وضعيت مهاجرت معكوس در ميان صهيونيست ها را از آمارهاي داخلي تل آويو نيز مي توان درك كرد. طبق آماری که رژیم صهیونیستی در سال 2020 منتشر کرده، نزدیک به 170 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی اقامت دائمی در آنجا ندارند و با وجود تلاش مقامات این رژیم برای جذب یهودیان از سراسر جهان،  از بین 14.7 میلیون یهودی در سراسر جهان تنها 47 درصد از آنها در فلسطین اشغالی هستند. همچنين بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شده بین 516 تا 599 هزار اسرائیلی در خارج از فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند و البته این آمار جدا از کودکان اسرائیلی است که در خارج متولد می‌شوند. از سوي ديگر تا سال 2015 بین 400 تا 500 هزار اسرائیلی ویزای سفر به اروپا را دریافت کرده‌اند و همچنین 500 هزار اسرائیلی نیز پیش از آن مجوز سفر به آمریکا و روسیه و دیگر کشورها را گرفته بودند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط «یوسی هارباز» پژوهشگر صهیونیست در دانشگاه پرینسون انجام شده در مجموع یک میلیون اسرائیلی یعنی از هر 8 نفر 1 نفر تابعيت دوم دارند و در حالی که تقریبا 75 درصد از ساکنان فلسطین اشغالی یهودی هستند، نیمی از آنها قصد بازگشت به اروپا را دارند.
استعفاهای زنجیره‌ای در تل آويو پس از انتخابات 
همزمان با نگراني هاي گسترده اي كه نسبت به قدرت‌گيري صهيونيسم هاي به شدت تندرو و افراطي در تل‌آويو پس از انتخابات پارلماني اخير بوجود آمده، موجي از استعفاها و كناره گيري ها نيز در ميان مقامات سياسي در حال شكل گيري است. بنابر اعلان رسانه‌های صهیونیستی، «امیر اشل» مدیرکل وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرده است که قصد کناره‌گیری از سمت خود را دارد و استعفای خود را تقدیم «بنی گانتس» وزیر جنگ کرده است. اشل که برای بیش از 2 سال و نیم مسئولیت مدیرکلی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را به‌عهده داشته، افزوده است که تا زمان انتخاب فرد جایگزین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
روز شنبه نیز «ایال خولاتاه» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم با اذعان به قدرت‌گرفتن جریان‌های افراطی و تندرو استعفای خود را تقدیم یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت کرد.
همچنين محافل صهيونيستي بعد از پیروزی بنیامین نتانیاهو به شدت نگران اوضاع نامعلوم و پرتنش آينده هستند و در همين ارتباط یک کارشناس صهيونيستي گفته است که به قدرت رسیدن راست‌گرایان افراطی و تهدیداتشان درباره یورش‌های بیشتر به مسجد الاقصی احتمالا انتفاضه سوم فلسطین را به دنبال خواهد داشت.  «آوی یسخاروف»، کارشناس صهيونيستي كه سخنانش در وبگاه خبري عربي21 آمده است، درباره نگراني هايش از آينده تل آويو گفت: «دولت نتانیاهو با چالش‌های نظامی و تهدیدات امنیتی زیادی روبه‌رو است اما فلسطین در صدر این تهدیدات است چراکه وضعیت درباره لبنان و حزب‌الله بعد از تشکیل دولت جدید احتمالا تغییری نکند اما کرانه باختری، قدس، نوار غزه و مناطق سکونت فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی احتمالا شاهد تشدید تنش‌ها خواهند بود.» این کارشناس اسرائیلی اعلام کرد: «دلایل احتمال وقوع انتفاضه سوم به محض شروع نخست وزیری نتانیاهو، وضعيت مسجد الاقصی و تلاش‌های مستمر ایتمار بن‌غفیر، عضو افراطی کنست و دوستانش برای اجازه دادن به شهرک‌نشینان یهودی برای ورود به این مسجد است. همچنین تحولات محله شیخ جراح و شهرک قدیمی قدس از دیگر دلایل است. احتمالا مقامات جدید تل آويو برای تحقق دستاوردهاي سیاسی شان به‌دنبال اخراج فلسطینی‌ها از منازلشان در محله شیخ جراح و یورش بدون مجوز به مسجد الاقصی خواهند بود و اين اقدامات زمينه ساز شكل‌گيري انتفاضه جديد مي شود.»