kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷

بانوان تاریخ‌ساز روی صحنه نمایش میدانی «جهان‌بانو»(اخبار ادبی و هنری)

 
 
این شب‌ها بوستان ولایت تهران میزبان نمایش بزرگ میدانی «جهان‌بانو» است. به همین مناسبت، نشستی خبری، با حضور تهیه‌کننده و کارگردان این اثر روز گذشته در محل اجرای آن برگزار شد.
حسن بزرا، کارگردان نمایش «جهان بانو» در این نشست، در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره محتوای این نمایش و هدف آن از پرداختن به موضوع زنان، گفت: ما در نمایش «جهان بانو» 13-14 آیتم داریم که در هرکدام به یک بانوی تاریخ‌ساز و تأثیرگذار در عالم بشریت اشاره می‌کند. البته این بانوان ابعاد شخصیتی زیادی داشتند که ما فقط یک بعد از شخصیت آنها را مشخص و برجسته ساخته و به نمایش درآورده‌ایم. این نمایش براساس دغدغه همیشگی ما یعنی ارج نهادن و نشان دادن جایگاه بانوان ایرانی طراحی شده است و سعی کرده‌ایم نمایشی درست کنیم که مطمئنا نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم اما تماشاگری که پای تماشای آن می‌نشیند قطعا با حال خوبی از سالن خارج می‌شود. در مبحث هنر و کار فرهنگی توصیه به اتفاقی جواب نمی‌دهد؛ ما هر آنچه بتوانیم این شخصیت‌ها را بهتر معرفی کنیم و وقایعی که بر آنها گذشته و ابعاد مختلفی که دارند را بهتر توصیف کنیم تماشاچی بهتر درک می‌کند؛ اتفاقا انتظار ما برآورده شده و مخاطب آنچه می‌خواستیم انتقال دهیم را دریافت کرده‌اند. 
در این نشست همچنین علی اسماعیلی به مرور سابقه نمایش‌های میدانی به‌عنوان یک گونه نمایشی جدید و تئاتر بومی در کشور از سال ۱۳۸۴ پرداخت. وی در خلال این مرور، خاطره‌ای هم از اجرای یکی از این نمایش‌های میدانی در خارج از کشور تعریف نمود و گفت: بعد از اجرای آن نمایش در سوریه، مسئول تئاتر آن کشور که در ایتالیا هم تحصیلکرده بود گفت که تا به حال چنین نمایشی با این عظمت و ابعاد ندیده است. نکته مهم این است که این نوع نمایش، یک تئاتر کاملا بومی است.
او سپس درباره نمایش «جهان‌بانو» گفت: این نمایش درباره بانوان تاریخ ساز جهان از ابتدای خلقت تا امروز است که نزدیک به ۳۰ هزار نفر مخاطب داشته و تا ۲۵ آبان نیز ادامه خواهد داشت. نمایش «جهان‌بانو» در اصل از هبوط آدم و حوا شروع می‌شود و تا تاریخ معاصر را روایت می‌کند.
وی افزود: کار تحقیق و پژوهش این اثر از سال ۹۷ شروع شد؛ حجم صحنه‌ها در این اثر بالا و تولید آن سنگین است به‌طوری که پیش تولید آن ۶ ماه طول کشید.
اسماعیلی اظهار داشت: اتفاق بزرگی در جنوب تهران رخ داده است که پایگاه نمایشی برای کار ایجاد شود. شهرداری تهران پردیس‌های سینما و تئاتر زیادی دارد، اما نمایش میدانی هیچ‌وقت پایگاه ثابتی نداشت تا اینکه این‌جا به مرور ساخته شد و برای مردم شناخته شد. الان به زیرساختی رسیدیم تا نمایش بعدی در طی دو هفته انجام شود که حدفاصل کوتاهی است برای اجرای دو نمایش بزرگ میدانی و این به‌دلیل زیرساختی است که اینجا وجود دارد.
این تهیه‌کننده درباره همزمانی این نمایش با حوادث اخیر جامعه گفت: نام این اثر، در ابتدا «زنان آسمانی» بود و همزمانی این نمایش با فضای اخیر تصادفی است. چون همان‌طور که گفتم ما از مدت‌ها قبل درگیر تولید این کار بودیم.
وی بیان کرد: اگر می‌خواستیم بلیط‌‌فروشی کنیم، ارزش واقعی کار ۷۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون است که به‌صورت رایگان اجرا می‌شود.درباره حمایت‌ها، سپاه پاسداران در این نمایش ۲۵۰ نفر سرباز و کادر در اختیار ما قرار داده است. شهرداری زیرساخت و زمین داده، اما هزینه ریالی این کار بیش از ۵ میلیارد شده است. در کنار آن، در سازمان اوج، نذر فرهنگی دایر است که تعداد زیادی از مردم کمک کردند و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن در حال حاضر توسط مردم ادا می‌شود.