kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

پیغام مخفیانه آمریکا به اوکراین: آماده مذاکره با روسیه باش!(خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که واشنگتن از دولت اوکراین خواسته تا از مذاکره با روسیه استقبال کند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد؛ ایالات متحده به‌طور خصوصی، اوکراین را تشویق می‌کند که از ایده مذاکره با روسیه استقبال کند. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا علناً می‌گوید که این مسکو است که در حال تشدید جنگ است و به‌طور جدی مایل به شرکت در مذاکرات صلح نیست.
این روزنامه به نقل از منابع ناشناس نوشت: درخواست مقامات آمریکایی با هدف سوق دادن اوکراین به میز مذاکره نبود، بلکه تلاشی حساب‌شده برای اطمینان از این بود که کی‌یف همچنان از حمایت سایر کشورها برخوردار باشد. مقامات آمریکایی و اوکراینی اذعان کردند که ممنوعیت اعلام‌شده از سوی ولودیمیر زلنسکی، برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه، نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است، مناطقی که در آنها اثرات جنگ بر هزینه‌های غذا و سوخت به شدت احساس می‌شود.
به نوشته رویترز، زلنسکی در ۴ اکتبر فرمانی را امضا کرد که به‌طور رسمی چشم‌انداز هرگونه مذاکره اوکراین با پوتین را «غیرممکن» اعلام کرد اما در را برای گفت‌وگو با روسیه باز گذاشت.
به گزارش واشنگتن‌پست، شورای امنیت ملی کاخ سفید هیچ اظهارنظر فوری درباره صحت این گزارش نداشت اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت، صدای عمل کردن از حرف‌ زدن، بلندتر است. اگر روسیه آماده مذاکره است، باید بمباران و موشک‌‌باران خود را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.» این سخنگو همچنین به اظهارات روز جمعه زلنسکی اشاره کرد که گفت اوکراین برای صلح عادلانه آماده است.
گزارش واشنگتن‌پست در حالی منتشر می‌شود که پیش از این هم برخی مقامات اروپایی پنهان و آشکار خواستار مذاکره و توافق اوکراین با روسیه شده‌اند که به معنای ترجیح توقف جنگ و خسارات آن برای اروپایی‌ها در مقایسه با شکست و عقب‌نشینی دولت اوکراین دارد.
همچنین گفته می‌شود وخامت شرایط اقتصادی در آمریکا موجب‌شده که ناظران شکست دموکرات‌ها در انتخابات فردای کنگره را پیش‌بینی کنند.