kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

ایده تبدیل اوکراین به اسرائیل دوم و هزینه‌های هنگفت برای اروپا(خبر ویژه)

بسیاری از مصائبی که با تشکیل رژیم صهیونیستی بر سر کشورهای خاورمیانه آمد، احتمالاً به اعتبار جنگ اوکراین، بر سر اروپا خواهد آمد.

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: رئیس‌جمهور اوکراین در 5 آوریل 2022 به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم در مورد سوئیس آینده صحبت کنیم؛ اما قطعاً به یک «اسرائیل بزرگ» تبدیل خواهیم شد».
دیمیتری مدودف؛ معاون شورای امنیت ملی روسیه، روز سه‌شنبه 1401/8/10 گفت که تنها پیروزی قاطعانه و فراگیر روسیه در اوکراین تضمین کننده جلوگیری از درگیری جهانی است که غرب در حال کشاندن جهان به سوی آن است. اسرائیل بزرگ، تسلیحات هسته‌ای، نگرانی‌های مربوط به امنیت،‌ دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی و نهادهای روسیه، دیکته‌های واشنگتن و... همه نشان از آن دارد که «باغ اروپا در حال تبدیل شدن به جنگل» و «تبدیل اروپا به خاورمیانه‌ای دیگر» تغییر مسیر داده است.
تنها 40 روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در داخل اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خبرنگاران گفت که کشورش در آینده مانند یک اسرائیل بزرگ خواهد بود. روز بعد، یکی از مروجان ارشد اسرائیل در حزب دموکرات، مقاله‌ای را در اندیشکده رسمی ناتو (شورای آتلانتیک) منتشر کرد که در آن بررسی می‌کرد چگونه می‌توان اسرائیل بزرگ‌تری در اوکراین تشکیل داد.
با توجه به شرایط بحرانی در کشورهای اروپایی، شروع صداهایی مبنی بر پایان دادن به بحران اوکراین به گوش می‌رسد. مکرون که اخیراً در نشست صلح رم سخنرانی می‌کرد، گفت: «جنگ در اوکراین پیامدهایی برای ما به همراه داشته است و بارها با رئیس‌جمهور روسیه درباره پیامدهای جنگ در اوکراین و نتایج منفی که برای همه ما به همراه خواهد داشت صحبت کرده‌ام. جنگ در اوکراین نمی‌تواند ادامه یابد و جنگ در اوکراین زندگی‌مان در اروپا را تغییر می‌دهد و جنگ منجر به فقر و گرسنگی خواهد شد. اجازه ندهیم صلح، گروگان قدرت روسیه شود اما فقط اگر اوکراینی‌ها تصمیم بگیرند و زمانی که بخواهند صلح امکان‌پذیر است.»
شرکت BASF؛ که بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات شیمیایی در جهان است،‌اعلام کرده کاهش شدید درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال 2022 به خاطر بالا رفتن قیمت گاز در اروپا بوده است.
در مورد اوکراین، زلنسکی با الهام از نقشه راه موفقیت ناتو تحت حمایت شاپیرو،‌از یک قلعه اسپارت دائماً نظامی شده و با فناوری پیشرفته که توسط جمعیت غیرنظامی که سلاح به دست دارند تحت عنوان «اسرائیل بزرگ» رونمایی کرده است. او که در طی این نقشه راه و با سودای پیوستن به ناتو، حدود 2 درصد از خاک اوکراین را از دست داده، اکنون در مواجهه با مشکل بی‌برقی گسترده، شامگاه پنجشنبه 1401/8/12 گفت: به دلیل حملات روسیه، 4/5 میلیون اوکراینی به انرژی برق دسترسی ندارند.
در مورد اروپا، سخنان فوق نشان‌دهنده این است که دولتمردان اروپا هم وضعیت پیش آمده در اروپا را درک می‌کنند؛ اما آیا می‌توانند مستقل از واشنگتن تصمیم‌گیری کنند؟ سؤالی که پاسخ به آن در حال حاضر مشکل است و به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی بخصوص سه کشور اروپایی با وجود همه شرایط و بحران‌ها نمی‌تواند سیاست مستقلی از واشنگتن داشته باشند.