kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
رئیس‌ قوه قضائیه تأکید کرد

عده‌ای از آشوبگران مشمول مواد قانونی «محاربه» «افسادفی‌الارض» و «بغی» هستند

رئیس ‌قوه قضائیه گفت: باید هرچه زودتر تمامی افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر مرتکب قتل شدند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه اظهار داشت: مردم عزیز ایران اسلامی با حضور حماسی خود در راهپیمایی روز سیزدهم آبان، چند موضوع و مقوله را به برجستگی هرچه تمام به منصه ظهور رساندند؛ که از جمله آنها می‌توان به پافشاری بر اقامه حق و عدل، وفاداری به ارزش‌های دینی و انقلابی، پیروی از منویات امام راحل و مقام معظم رهبری، تنفر و انزجار قلبی از مستکبرین عالم و در رأس آنها آمریکا، اشاره کرد.
محسنی اژه‌ای افزود: همچنین مردم در جریان راهپیمایی‌های حماسی خود در سراسر کشور در روز سیزدهم آبان از تمامی نیروها و دستگاه‌های امنیتی خواستند تا با آشوبگران و مخلان امنیت کشور در میدان یک برخورد قاطع داشته باشند و هرچه زودتر عناصر و مسببین اصلی قضایای اخیر را شناسایی و دستگیر کنند.
وی بیان داشت: مردم ما در همه راهپیمایی‌های اخیر خود از جمله راهپیمایی روز سیزدهم آبان این درخواست جدی را از قوه قضائیه داشتند که با عناصر و مسببین اصلی جنایت‌های صورت گرفته برخورد قاطع و سریع داشته باشد و محاکمه و مجازات بازدارنده آنها را مطابق با قانون، اجرایی و عملیاتی کند.
رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: از همان روزهای نخست قضایای اخیر مقامات قضایی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواستند تا عناصر اصلی اغتشاشات و آشوب‌ها را شناسایی، دستگیر و معرفی کنند؛ در این زمینه، توفیقات خوبی حاصل شده و این روند ادامه دارد؛ بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌کنم عناصری که در قضایای اخیر مرتکب قتل و جرح دیگران شدند، با خود سلاح به همراه داشتند، اموال مردم را به آتش کشیدند، در نظم اجتماعی اختلال ایجاد کردند، مانع از کسب و کار مردم شدند، خوف ایجاد کردند و آرامش مردم را به هم زدند، هرچه زودتر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.
اژه‌ای با اشاره به دستگیری و آغاز فرآیند محاکمه برخی عناصری که در جریان قضایای اخیر مرتکب قتل شدند، تصریح کرد: باید هر چه زودتر تمامی افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر مرتکب قتل شدند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.
وی در ادامه مجدداً به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرد: همان‌طور که از روز اول گفتیم صف معترضین و افراد تحت‌تأثیر هیجانات از عناصر اصلی که دست به جنایت زده‌اند و دستور گرفته از دشمن هستند جدا است؛ لذا همکاران قضایی هرچه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببین اغتشاشات اخیر اقدام کنند.
رئیس ‌قوه قضائیه در همین راستا به معاون اول خود و دادستان کل کشور دستور داد تا روند تکمیل پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر را به‌صورت روزانه پیگیری کنند و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذی‌ربط قضایی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند.
اژه‌ای با اشاره به عیان شدن ماهیت قضایای اخیر برای تمامی قضات و مقامات ذی‌ربط قضایی، به تبیین و تشریح موادی از قانون مجازات اسلامی و مشخصاً ماده ۲۷۹ تا ۲۸۸ این قانون ناظر بر جرائم «محاربه»، «افسادفی‌الارض» و «بغی» و مصادیق و مجازات آنها پرداخت و در همین راستا توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مقامات قضایی مطرح کرد و گفت: در جریانات اخیر کسانی هستند که مشمول یکی از این مواد یا حتی بیش از این مواد هستند؛ قضات این موارد را با دقت تطبیق دهند؛ ممکن است فردی یک فعل مرتکب شده باشد که عناوین متعددی بر آن صدق کند؛ در این‌جا هم قانون تکلیف را روشن کرده است؛ برای نمونه، کسی که سلاح گرم یا سرد در دست گرفته و از آن استفاده کرده و برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن، امنیت کشور را به هم زده و در محدوده‌ای خوف ایجاد کرده و در عین حال کسی را هم به قتل رسانده، این فرد را هم می‌توان قصاص کرد و هم عناوین دیگری بر آن صدق می‌کند.
اقدامات ترکیبی مستکبرین علیه ایران
وی افزود: این موضوع روشن است که مستکبرین عالم یعنی آمریکا، صهیونیست‌ها، انگلیس و برخی دیگر با تمامی توان و با یک سری اقدامات ترکیبی در راستای مقابله با نظام و ضربه‌زدن به امنیت کشور ما، اقدام می‌کنند و پشت قضایای اخیر هستند و در داخل نیز برخی وابستگان و نفوذی‌های آنها همان منویات را با همان نیت اجرا می‌کنند.
رئیس ‌قوه قضائیه با اشاره به سخن افرادی که در داخل می‌گویند نباید همه این قضایای اخیر را به دشمن نسبت داد، اظهار داشت: حتماً اشکالاتی نیز وجود دارد که دشمن بخواهد از این اشکالات سوءاستفاده کند و باید به این موضوعات رسیدگی جدی داشت اما تردید نداریم که دشمن تمامی اقدامات سخت و نرم و ترکیبی خود را در راستای تلاش برای متوقف کردن قطار پیشرفت انقلاب به‌کار گرفت.
اژه‌ای با اشاره به خشم و عصبانیت دشمنان از حرکات مترقی و روبه جلویی که در بخش‌های مختلف کشور از جمله دولت و عدلیه صورت گرفته است، گفت: دشمن به زعم باطل خود این تصور را داشت که ما در دستگاه قضایی درجا می‌زنیم اما وقتی دید که مقامات و مسئولان و کارکنان قضایی علی‌رغم حجم بالای کار و مشکلات موجود، مجاهدانه مشغول ارتقاء وضعیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند، ناامید و مأیوس شد.
وی به تلاش دشمن برای ضربه‌زدن به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: دشمن دید که دولت ما علی‌رغم تحریم‌های به زعم خودشان فلج‌کننده در حال عبور از این پیچ است و در تلاش برای گسترش ارتباط با کشورهای همسایه و برخی کشورهای بزرگ دنیا و انعقاد قراردادها و پیمان‌های بلندمدت و استراتژیک با آنها است؛ این موارد برای دشمن قابل تحمل نیست، لذا جنگ ترکیبی خود را به کار بست و ناکام ماند.
رئیس‌قوه قضائیه بیان داشت: امروز دشمن که از جنگ ترکیبی خود نیز طرفی نبسته است در پی آن است تا با عملیات روانی، دروغ‌پراکنی و ایجاد سر و صدا، تمرکز و حواس ما را به حواشی معطوف سازد و موجبات غافل‌ شدن ما را از حرکت در مسیر پیشرفت فراهم آورد و این‌گونه سبب انحراف شود؛ لذا ما امروز مکلّف هستیم که ماهیت قضیه را برای همگان تبیین ‌سازیم و مراقبت کنیم تا از حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی غافل نشویم و به‌واسطه سروصداهای دشمن ساخته حواسمان متوجه یک حاشیه جانبی نشود.
محسنی اژه‌ای تاکید کرد: باید توجه کنیم که حاشیه‌‌سازی‌های دشمن ما را از وظایف و مسئولیت‌های اصلی خود غافل نسازد؛ ما در قوه قضائیه باید با تمام توان و جدیت سند تحول و تعالی را عملیاتی ‌سازیم و در صورت نیاز نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم؛ ما به هیچ وجه نباید از مردم غافل شویم و باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنیم و هرچه در توان داریم به مردم خدمت کنیم.
دشمن شکست بزرگی متحمل شده
و درصدد کار ایذایی است
وی افزود: امروز دشمن شکست بزرگی متحمل شده و درصدد کار ایذایی است و ممکن است این کار ایذایی دشمن ادامه داشته باشد لذا ما نیز باید تمام تمرکز خود را معطوف به اجرای صحیح قوانین، خدمت به مردم، حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، کمک به امنیت اقتصادی و رفع موانع کسب و کار کنیم.
رئیس‌دستگاه قضا با اشاره به فرازی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب ناظر بر ضرورت ایفای درست مسئولیت از سوی هر مسئولی در هر جایگاهی، گفت: ما نباید از وظایف اصلی و قانونی خود غافل شویم و در عین حال باید به دشمن نیز توجه کنیم و حتماً در این شرایط نسبت به مبارزه جدی با کسانی که مانع پیشرفت هستند و به امنیت و اقتصاد و تولید کشور ضربه می‌زنند، اهتمام داشته باشیم.
محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت پیشبرد مقوله جهاد تبیین در دستگاه قضایی و استماع نظرات و انتقادات و اعتراضات گروه‌ها و دسته‌جات مردمی و همچنین مسئولان و نخبگان، اظهار داشت: رویه ما در دستگاه قضایی آن است که چنانچه انتقاد یا گلایه یا سؤالی از جانب هر فردی اعم از مسئول یا غیرمسئول مطرح می‌شود و عِنادی در فرد مورد اشاره وجود ندارد، ضمن استماع سخنان و نظرات آن فرد، در راستای تبیین و تشریح مسائل حوزه کاری خود برای او اهتمام داشته باشیم و لازم است همه مسئولین قوه قضائیه در مورد این موضوع اهتمام لازم را داشته باشند و اگر فردی پرسش و شبهه‌ای دارد در راستای رفع شبهه اقدام شود.