نمودار استقبال دانشآموزان از رشته ریاضی فیزیک پس از 9 سال صعودی شد
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی درمورد کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک اظهارداشت: علوم پایه موتور محرکه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.
کاظمی با بیان اینکه بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم کاربردی حاصل نخواهدشد افزود: طبق گزارشها، تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانشآموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود. وی ادامه داد: ورودی دانشآموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷,۱۲ درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت، مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت از این مسئله را ناشی از موضوعات فرهنگی و نگاه دانشآموزان، وضعیت اشتغال رشتهها و تقاضای اجتماعی کاذب برای رشته علوم تجربی و تب پزشک شدن در دانشآموزان دانست و عنوان کرد: ما با برنامهریزیهای مختلف در این رابطه توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک باشیم.
کاظمی گفت: سهم دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد و هدفگذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم کشور، به سهم واقعی مدنظر رشتههای علوم پایه در دانشگاهها و توسعه رشته ریاضی فیزیک در آموزش و پرورش برسیم.