kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

اعتراف آمریکا به قدرت ایران یعنی یاوه بودن لاف براندازی (خبر ویژه)

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم تاکید کرد: ایران از اغتشاشات آمریکایی به سلامت عبور خواهد کرد.

عبدالباری عطوان گفت: می‌خواهم درباره دو مسئله بسیار مهم صحبت کنم که در چند روز اخیر پیگیری شده است. این دو مسئله ممکن است نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تغییر دهد و سردرگمی آمریکا در منطقه را فاش سازند.
مسئله نخست، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی گفت آمریکا از تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی بسیار نگران است و واشنگتن به هیچ عنوان در دفاع از عربستان تردید نخواهد کرد و در صورت عملی شدن تهدیدات ایران، با همه ابزار‌ها برای جلوگیری از آن مداخله خواهد کرد.
مسئله دوم این است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در سخنانی گفت ما ایران را آزاد خواهیم کرد. بایدن ادعای آزادی ایران را مطرح می‌کند، ولی او قصد دارد ایران را از دست چه کسی آزاد کند؟ مشکل بایدن که خودش به معنای واقعی کلمه گرفتار مصیبت‌هاست، در خاورمیانه و ایران و عربستان نیست، بلکه مشکلش در اوکراین است. بایدن به جای اینکه از تغییر نظام در ایران سخن بگوید و مدعی شود که ایران قصد دارد به عربستان حمله کند، باید به اوکراین برود و مردم این کشور را گرم و برای آنها گاز تهیه کند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال که به دروغ‌پردازی درباره پرونده عربستان و ایران پرداخت، مدعی شده است اطلاعات مستندی درباره برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب‌الوقوع به عربستان و نابودی انبار‌های نفتی و زیرساخت‌های سعودی در اختیار دارد، اما چرا ایران باید به عربستان حمله کند و انبار‌های نفت را در این کشور هدف قرار دهد؟
طی چند روز گذشته آمریکا تهدید می‌کرد که می‌خواهد از عربستان انتقام بگیرد چرا که توافق اوپک‌پلاس را امضا کرده و از وابستگی آمریکا خارج شده است. آمریکایی‌ها تهدید می‌کردند که قوانین «نوپک» و «جاستا» را اجرا و عربستان را مجازات می‌کنند و پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره سراغ سعودی‌ها می‌رود. آیا اکنون آنها ناگهان نگران عربستان شده‌اند؟ آمریکا می‌خواهد با این تهدید‌ها عربستان را به چرخه اطاعت از خود بازگرداند، اما واقعیت این است که عربستان از آمریکا دور شده است. هنگامی که عربستان توافق اوپک‌پلاس را امضا کرد و سپس تولید نفت را برخلاف درخواست روسیه برای کاهش یک میلیون بشکه نفت در روز، دو میلیون بشکه کاهش داد، ثابت کرد به بایدن و اقتصاد آمریکا و اروپا یا خواسته‌های حزب دموکرات آمریکا توجهی نمی‌کند موضوع دوم این است که عربستان تلویحا به استفاده از یوان چین و روبل روسیه در مبادلات با این کشورها، تهدید کرده است. عربستان می‌خواهد خود را در جهان جدید جای دهد که روسیه و چین آن را هدایت می‌کنند. عربستان درخواست عضویت در مجموعه «بریکس» را که آفریقای جنوبی، چین و روسیه در آن حضور دارند و ایران نیز به حضور در آن تمایل دارد، مطرح کرده است. اکنون قدرت جدیدی ظهور پیدا کرده و ائتلاف «ورشو» جدیدی با نام و سیستم جدید در حال بروز است. اکنون جهان تغییر کرده و برای بار بیستم می‌گویم که آمریکا دچار سردرگمی شده است. آمریکا دست و پای خود را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهد. پرونده اوکراین باعث شده است آمریکایی‌ها راه بروند و هذیان بگویند.
مسئله بعدی سخنان بایدن است که گفته است می‌خواهد ایران را آزاد کند؟ اما آزادی ایران از دست چه کسی؟ از ملت خودش؟ بایدن چرا از آزادی ایران سخن می‌گوید؟ این سخنان ثابت می‌کند آمریکا در پشت اغتشاشات در ایران ایستاده است. آمریکایی‌ها با این سخنان بایدن چهره واقعی خود را آشکار کردند. این سخنان نشان داد آنها می‌خواهند ایران را بی‌ثبات، ویران و تجزیه کنند آن‌گونه که در لیبی، عراق، سوریه و یمن چنین کاری کردند. آمریکایی‌ها استاد ویرانی و خرابکاری هستند، نه سازندگی. اما آن دورانی که آمریکا نظام‌های سیاسی را تغییر می‌داد، گذشته است و دیگر باز نخواهد گشت. این رژیم آمریکا است که تغییر خواهد کرد نه نظام ایران. مگر آنها توانستند نظام سوریه را تغییر بدهند؟ نظام سوریه پس از ۱۱ سال تغییر نکرد و همچنان پابرجاست.
اظهارات بایدن و سایر مقامات آمریکایی مداخله در امور داخلی ایران است. اما ایران از خود دفاع می‌کند. آمریکا قومیت‌های عرب، بلوچ، آذری، کُرد و.. را تحریک و تهییج کند.
شما آمریکایی‌ها چرا می‌خواهید خاورمیانه را بی‌ثبات کنید؟ از خاورمیانه دست بردارید. شما در این منطقه شکست خورده‌اید. رسوایی شما در افغانستان، بزرگ بود و حادثه فرودگاه کابل و فرار اشرف غنی با میلیون‌ها دلار به امارات فراموش نمی‌شود. چه کس دیگری، آمریکا را باور می‌کند؟ با این شرایط، می‌خواهند ایران را آزاد کنند! ادعای خیلی عجیبی است.
مشکل آمریکا این است که ایران روابط راهبردی بسیار قوی با روسیه برقرار کرده است. آمریکا، ایران را به ارسال پهپاد و موشک بالستیک میان بُرد به روسیه و آموزش نیرو‌های روسیه برای استفاده از پهپاد متهم می‌کند و اکنون نیز ادعا می‌کند ایران می‌خواهد به عربستان حمله کند. اگر ایران در صنعت پهپادی تا این اندازه پیشرفت کرده باشد که به روسیه کمک کند، این نشانه عقب‌ماندگی شما آمریکایی‌هاست.
آن‌ها ادعا می‌کنند روسیه ۲۰۰۰ پهپاد از ایران درخواست کرده است. اگر ایران صنعت پهپادی و ماهواره‌ای خود را تا این حد توسعه داده باشد، این یعنی اوضاع تغییر کرده است. اگر آمریکا که علیه ایران توطئه‌چینی می‌کند، چه اتفاقی در منطقه و اسرائیل می‌افتد و پاسخ چگونه خواهد بود؟
ارزیابی من این است که آمریکا دچار سردرگمی شده است و اغتشاشات در ایران متوقف خواهد شد. ایران نخستین‌بار نیست که با اغتشاشات مواجه می‌شود و نخستین‌بار هم نیست که رسانه‌ها در کالیفرنیا، لندن و همه جای دنیا برای تحریک افکار عمومی مردم روی تحولات ایران تمرکز می‌کنند. ایران، تجربه‌های مشابهی را پشت سر گذاشته و هیچ‌گاه دچار چنددستگی و اختلافات نشده است. همچنین هیچ شخصیت مهم ایرانی در این اعتراضات حضور ندارد.
مجله اکونومیست که نشریه شناخته‌شده در جهان غرب است، اذعان کرده که اتفاق اخیر موجب براندازی در این کشور نمی‌شود. در زمان شاه میلیون‌ها ایرانی به خیابان آمدند و شاه را سرنگون کردند، ولی معترضان اکنون فقط چند ده هزار نفر هستند؛ بنابراین شرایط اکنون خیلی متفاوت است و تبلیغات و خبر‌های گمراه‌کننده در منطقه درباره ایران بسیار زیاد است.
من با کلنل آمریکایی موافق هستم که خطاب به بایدن گفت: به یاد داشته باش چیزی را که برای ناپلئون یا هیتلر در روسیه اتفاق افتاد. مشکل شما در خرسون، کی یف و جنگ اوکراین است نه در ایران، فلسطین و یا هر جای دیگر. مشکل اصلی آمریکا در اوکراین است. زمستان با یخبندان سراغ شما خواهد آمد و قیمت حامل‌های انرژی به حدی افزایش خواهد یافت که به علت حماقت دولت آمریکا، جان خود را از سرما از دست خواهید داد.