kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
وحشت آمریکا و رژیم صهیونیستی از توانمندی نظامی ایران

شبکه تلویزیونی 12 اسرائیل: ماهواره‌بر «قائم 100» موشک قاره‌پیمای ایران است

آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌ بر «قائم ۱۰۰» با واکنش‌هایی در سطح بین‌المللی مواجه بود؛ در این میان آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از این دستاورد بزرگ مردم ایران نگران شدند!

 

سرویس سیاسی-

آخرین تست سامانه ارتقا یافته باور 373 با موشک صیاد ‌B‌4 ‌با موفقیت انجام شد و برد این سامانه به 300 کیلومتر رسید.
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز یکشنبه ۱۵ آبان در مراسم رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ برد بلند و افتتاح خط تولید موشک صیاد ۴B اظهار داشت: وزارت دفاع ماموریت تامین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرزها به ویژه مرزهای هوایی بر عهده‌دارد.
وی افزود: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه‌های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند.
وزیر دفاع ادامه داد: برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با ۶ هدف درگیر شده و آنها را منهدم کند. بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند.
وی در پایان تاکید کرد: قطعا این در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح نقش‌آفرینی بسیاری خواهد داشت‌.
سامانه باور ۳۷۳ برد بلند رونمایی و در حاشیه آن خط تولید موشک پدافندی صیاد ۴B صبح روز یکشنبه در مراسمی با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش افتتاح شد.
در آزمون تست سامانه باور ۳۷۳ برد بلند هدف دورایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام قرار گرفت.موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت.
برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.
واکنش سریع آمریکا به آزمایش موشک صیاد ۴B ایران
به گزارش الجزیره، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که آزمایش موشکی ایران منجر به بی‌ثباتی خواهد شد.
وی گفت که واشنگتن نسبت به گسترش برنامه موشکی ایران نگران است.
ابراز نگرانی آمریکا
از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»
به گزارش ایرنا روز شنبه در مراسمی با حضور امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و شمار دیگری از فرماندهان نظامی ماهواره‌بر قائم با موفقیت آزمایش شد.
بنابر این گزارش، قائم ۱۰۰ قادر است ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلو را به فضا پرتاب و در مدار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.
خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که از طریق ایمیل ارسال شده می‌گوید واشنگتن نگران است که آزمایش اخیر در ارتباط با موشک‌های بالستیک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک اتمی باشد.
به گزارش شبکه تلویزیونی اِسکای نیوز، آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌ بر «قائم ۱۰۰» با واکنش‌هایی در سطح بین‌المللی مواجه بود؛ در این میان آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از این دستاورد بزرگ مردم ایران نگران شدند!
بر اساس اعلام این رسانه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز یکشنبه در واکنشی مضحک به ایمیل شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» اعلام کرد: چنین اقداماتی غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده است! واشنگتن همچنان نگران ادامه توسعه وسایل پرتاب فضایی ایران است که نگرانی قابل توجهی را پیرامون گسترش سلاح‌‌های اتمی ایجاد می‌ کند.
دیپلمات آمریکایی مذکور در ادامه ادعا کرد که پرتاب موشک‌های فضایی از سوی ایران، «نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از تهران می‌ خواهد هیچ فعالیتی در رابطه با موشک‌‌های بالستیک طراحی‌ شده برای حمل تسلیحات اتمی نداشته باشد»؛ این در حالی‌است که ایران بارها اعلام کرده که هرگز به دنبال گسترش تسلیحات اتمی نبوده است.
شبکه 12 رژیم صهیونیستی:
این ماهواره‌بر می‌تواند موشک قاره‌پیمای ایران باشد
در همین ارتباط‌، منابع صهیونیستی در گزارش‌‌هایی درباره ارسال موفق موشک ماهواره‌ بر قائم ۱۰۰ از سوی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، به شدت ابراز نگرانی کردند.
رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند که پرتاب موشک ماهواره‌ بر قائم ۱۰۰ به فضا، یک پیشرفت چشمگیر و نمایش قدرت است که تل‌آویو را بسیار نگران کرده است.
دانا وایس گوینده کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: پرتاب این موشک ماهواره‌بر از سوی ایران بیانگر این واقعیت است که ایران به توانمندی پرتاب موشک‌های بالستیک (قاره پیما) دست یافته است و طبیعتاً اسرائیل از این رخدادها و تحولات بسیار نگران است.
در همین رابطه، نیر دفوری تحلیلگر نظامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: چند روز طول می‌کشد تا متوجه شویم که این موشک ماهواره‌بر در فضا قرار می‌گیرد و اینکه توانمندی‌هایش در چه سطحی است. اما پرتاب چنین موشک‌هایی به فضا بیانگر قدرت ایران برای پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیماست، این نمایش قدرت ایران در برابر چشمان اسرائیل است. مثلث ایران، روسیه و اسرائیل در روزهای آینده داغ خواهد شد و تل‌آویو از اینکه روس‌ها در نهایت چه چیزی را به ایرانی‌ها ارائه خواهند کرد، به شدت نگران هستند. ممکن است موضوعی درباره توافق هسته‌ای یا آزادی عمل نیروی هوایی ارتش اسرائیل در سوریه و یا هر دوی آنها باشد.
شبکه صهیونیستی کان نیز در گزارشی پرتاب موفق موشک ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ از سوی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران را پیام تهدیدآمیز واضحی از سوی تهران به تل‌آویو توصیف و اعلام کرد: جنگ اوکراین ممکن است در پشت پرده به میدانی برای تقابل ایران و اسرائیل تبدیل شود.
گفتنی است روز شنبه نیز شبکه تلویزیونی کان با قطع برنامه‌های روزانه خود، خبر پرتاب موفقیت‌آمیز موشک‌ماهواره بر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را، دستیابی ایران به تکنولوژی موشک‌های قاره‌پیما عنوان کرد.
جروزالم پست: پدافند ایران آسمان خلیج‌فارس
و دریای عمان را پوشش می‌دهد
یک روزنامه صهیونیستی هم روز یکشنبه با اشاره به اعلام صنایع دفاعی ایران در ساخت موشک جدید برای سامانه پدافند هوایی «باور۳۷۳» نوشت، ایران دفاع هوایی خود را در بحبوحه افزایش تنش‌ها بهبود می‌بخشد.
«ست جی فرانتسمن» تحلیلگر امور نظامی در مطلبی که روز یکشنبه در روزنامه «جروزالم‌پست» منتشر شد نوشت، سامانه باور-۳۷۳ برای افزایش برد و قدرت پدافند هوایی ایران طراحی شده است. ایران می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند آسمان خلیج‌فارس را با پدافند خود پوشش دهد و حتی به دریای عمان برسد و همچنین از مرز شمالی خود با جمهوری آذربایجان و مرز با کردستان عراق محافظت کند.
فرانتسمن نوشت، ایران می‌خواهد نشان دهد که علی‌رغم بروز اغتشاش‌ها، به پیشرفت در زمینه ساخت انواع سلاح‌ها از جمله ساخت موشک و رادار ادامه می‌دهد.
چندی قبل نیز یک وبگاه تخصصی امور نظامی در گزارشی نوشت، ایران در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آنها تقریبا به خودکفایی کامل رسیده است.
وبگاه «مانیتورینگ آرم‌ریس» که به بررسی تحولات نظامی منطقه و اوراسیا می‌پردازد، در گزارشی تحت عنوان «فناوری پیشرفته دفاع موشکی ایران» نوشت، جمهوری اسلامی ایران در طول یک دهه، سامانه‌های پدافند هوایی متعددی را مونتاژ و با سرعتی چشمگیر به شاخه‌های مختلف نظامی خود معرفی کرد. اگر چه پذیرش و مهندسی معکوس فناوری خارجی بسیار مهم است، اما روند آشکار این است که ایران تقریباً در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آنها به خودکفایی کامل رسیده است.
این وبگاه نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی به ویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت. هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی «دزفول»، «مرصاد-۱» و «سوم خرداد» استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، جدی است.
بخش نظامی‌،صنعتی ایران در کمتر از دو سال و در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی، چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده و این دستاورد شگفت‌انگیز است.