kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
با افزایش 16 هزار واحدی شاخص

رشد بورس تهران ادامه‌دار شد

روند رو به رشد بورس تهران با افزایش بیش از 16هزار واحدی شاخص کل ادامه یافت.

بورس اوراق بهادار تهران این روزها تحت تأثیر بسته ده‌بندی حمایت دولت از بازار سرمایه از یک‌سو و روند رو به رشد قیمت دلار در بازار دوباره جان گرفته است، به‌گونه‌ای که دیروز هم شاخص کل در پایان معاملات با رشد 16 هزار و 351 واحد نسبت به روز قبل به رقم یک میلیون و 344 هزار و 676 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 5 هزار و 78 واحد به رقم 379 هزار و 862 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 976 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز بیش از 7.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 344 هزار فقره معامله و به ارزش
3 هزار و 845 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس دیروز سبز بودند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی 1.2 درصد رشد کردند، این دو شاخص در معیار هموزن نیز 1.3 درصد افزایش یافتند.
شاخص آزاد شناور هم 1.3 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 1.6 درصد تقویت شد و شاخص بازار دوم بورس به‌اندازه 0.72 درصد رشد کردند.
نمادهای ملی مس، گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، شستا، کشتیرانی جمهوری اسلامی، فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 127 واحد افزایش به رقم 17 هزار و 834 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 971 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه فرابورس که شرکت‌های تازه‌وارد به بازار سرمایه و شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی را شامل می‌شود به 321 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 212 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 247 میلیارد تومان داد و ستد کردند.با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس دیروز به حدود 8 هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش فارس، گرچه عمده سهام موجود در بازار به نقطه ارزنده رسیده و یکی از سیاست‌های دولت نیز تقویت بازار سرمایه است اما در عین حال نباید از ریسک و نوسان در این بازار غافل شد و قبل از معامله باید مطالعه، مشورت و تحلیل در مورد بازار صورت گیرد.
عرضه سهام برای بیمه سهامداران خرد
در همین حال، روابط عمومی سازمان بورس و اوراق ‌بهادار اعلام کرد، در راستای اجرای طرح حمایتی بیمه سبد سهام سهامداران حقیقی با ارزش سهام کمتر از ١٠٠ میلیون تومان، نماد «سهام‌یار» در نظر گرفته شد و در روزهای آینده این نماد به عرضه عمومی خواهد رسید.
به بیانی دیگر، سهامداران دارای سبد سهام کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد، پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید (سال آینده) بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین خواهد
شد.
۲۱ میلیون سهامدار سود سنواتی گرفتند
از سوی دیگر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته دوم آبان امسال‌، بیش از
۴ هزار میلیارد تومان سود سنواتی برای ۲۱ میلیون سهامدار از طریق سجام واریز شد.
افزون بر این، آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان هفته دوم آبان‌، سود جاری ۲۹۰ ناشر به مبلغ ۴۳ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان از طریق سامانه سجام به حساب ۳۸ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۶۲۴ سهامدار واریز شده است. لازم به ذکر است، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهاد‌ها در این سامانه فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیرحضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت‌نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام
دهند.