kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

واکسن ترکیبی کرونا-آنفلوانزا سال آینده در موسسه رازی تولید می‌شود

معاون تولید سرم‌‌سازی رازی گفت: موسسه رازی برنامه‌ریزی انجام داده که واکسن ترکیبی از کرونا و آنفلوانزای فصلی را تا سال آینده داشته باشد و به مرحله تولید و دسترسی مردم برساند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا بنی‌هاشمی عضو هیئت علمی و مدیر تحقیق و توسعه موسسه سرم‌سازی رازی و مدیر پروژه واکسن «کوو پارس» در رابطه با واکسن «کوو پارس» برای کودکان زیر پنج سال گفت: با توجه به اینکه واکسن «کوو پارس» را می‌توان به صورت داخل بینی استفاده کرد و مقدار ماده موثره آن هم خیلی پایین است لذا برای اطفال کمتر از پنج سال می‌تواند گزینه خوبی باشد و جلوی زنجیره انتقال ویروس را هم بگیرد.
بنی‌هاشمی افزود: یکی از افتخارات ایران در این زمینه و موسسه رازی این بود که اولین واکسن داخل بینی را به سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و مجلات معتبر و بزرگ دنیا هم به واکسن «کوو پارس» به عنوان اولین واکسن داخل بینی ساخت ایران اشاره کردند. وی از تعامل موسسه با سازمان بهداشت جهانی و انجمن‌های واکسن‌سازی جهان سخن گفت و ادامه داد: با توجه به تقاضای زیاد جهانی در این حوزه، می‌توانیم همکاری‌های پژوهشی مشترکی را با کشورهای دنیا داشته باشیم. بنی‌هاشمی با بیان اینکه عوارض خاصی از واکسن
«کوو پارس» گزارش نشده گفت: حدود 5 میلیون دز در داخل سبد واکسیناسیون داخلی کشور مصرف شده و تا به حال گزارشی از عوارض خاص این واکسن نداشتیم.
معاون تولید سرم‌‌سازی رازی هم گفت: از آنجایی که مردم سالانه با بیماری کرونا درگیر هستند و آنفلوانزا هم شایع شده لذا اکثر کشورهای دنیا به این فکر افتادند که ترکیبی از واکسن کرونا و آنفلوانزا را با توجه به ویژگی‌های فصلی بیماری‌ها تولید کنند.
محمد‌حسین فلاح مهرآبادی افزود: با توجه به واریانت‌های مختلف کرونا، موسسه رازی برنامه‌ریزی انجام داده تا طی سال آینده واکسن ترکیبی از کرونا و آنفلوانزای فصلی داشته باشد و به مرحله تولید و دسترسی مردم برساند. وی حمایت‌های مادی و معنوی از واکسن‌‌سازی را موضوعی ضروری و با اهمیت خواند و گفت: خوشبختانه در موضوع کرونا حمایت‌های مادی خوبی صورت گرفت اما ادامه این کار هم نیازمند حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی منظم و هدایت اعتبارات و بودجه است تا سریع‌تر به نتیجه مطلوبی برسیم.