kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

آمریکا پیام 13 آبان را گرفت عقب‌نشینی کاخ سفید از توهم بایدن

آمریکایی‌ها پس ‌از آنکه دیدند ملت ایران در حماسه روز جمعه، تلاش‌های خصمانه واشنگتن و متحدانش را به بن‌بست کشاندند، پیام 13 آبان را دریافت و از موضع متوهمانه بایدن عقب‌نشینی کردند!

 

سرویس سیاسی-

حضور حماسی و معنادار مردم ایران در راهپیمایی 13 آبان با محتوای استکبارستیزی و خروش علیه استبداد جهانی، عیار خوبی برای شناخت فضای حقیقی جامعه ایران و تفکیک آن با فضای مجازی و ذهنیت تخیلی و برساخته از رسانه‌های معاند و اپوزیسیون است.
ملت ایران روز جمعه در یک راهپیمایی که در طول بیش از 4 دهه گذشته سالیانه برگزار می‌شود، در آوردگاهی حقیقی، بصیرت و غیرت اسلامی و ایرانی خود را به نمایش گذاشته و نشان دادند که به‌رغم وجود مشکلات و سختی‌های برآمده از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان و تهاجمات رسانه‌ای گسترده ضدانقلاب، همچنان دل در گرو نظام و رهبری خویش دارند.
در شرایطی که از یک‌سو دشمنان نظام اسلامی- از آمریکا، اروپا، صهیونیست و آل‌سعود گرفته تا ضدانقلاب و برخی طیف‌های رادیکال اصلاح‌طلب و معدودی سلبریتی و ورزشکار خائن- با همکاری تمام‌قد رسانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خود در یک جنگ شناختی، اذهان و افکار عمومی را در 50 روز گذشته آماج تهاجمات و فشارهای روانی قرار داده بودند- و از یک‌سو ملت ایران با مشکلات اقتصادی و تورم‌های به‌جای مانده از دولت قبل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برخی ساکتین فتنه آب در آسیاب دشمن می‌ریزند اما حماسه حضور مردم در سیزدهم آبان‌ماه یک‌هزار و چهارصد و یک نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در بد‌ترین شرایط هم توان بالایی برای بسیج عمومی و انسجام اجتماعی دارد کمااینکه در برهه‌های گذشته در فتنه‌های 78، 88 و حوادث آبان 98 چنین بوده است.
حماسه روز جمعه به‌ قدری برای افکار عمومی خارج از کشور، شگفت‌انگیز و تعجب‌آور بود که رسانه‌های معاند هم نتوانستند تصاویر حضور حماسی ملت ایران و شعارهای ضدآمریکایی آنها را سانسور کنند! شبکه‌های خارجی روز جمعه مراسم «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» در ایران را پوشش دادند و به انعکاس شعارهای ضدآمریکایی ده‌ها هزار ایرانی در سراسر کشور پرداختند به‌طور مثال شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی‌نیوز» با بازتاب خبر راهپیمایی ۱۳ آبان نوشت جمعیت کسانی که در تهران در این راهپیمایی شرکت کرده بودند زیاد به نظر می‌رسید! بی‌بی‌سی فارسی و شبکه آل‌سعود و برخی دیگر از رسانه‌های معاند فارسی‌زبان هم تلاش کردند این راهپیمایی ضداستکباری را «حکومتی» نشان دهند؛ یعنی اعتراف ناخواسته رسانه‌های فارسی‌زبان به همراهی مردم با حکومت.
اظهارات مضحک بایدن؛
«ما ایران را آزاد می‌کنیم!»
در میان خبرهای روز جمعه، یک خبر جالب و البته مضحکی هم منتشر شد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکا بار دیگر به حمایت از اغتشاشگران در ایران پرداخت و در اظهاراتی مضحک گفت: «ما ایران را آزاد خواهیم کرد»!
بایدن روز جمعه طی اظهاراتی در ایالت کالیفرنیا به هواداران خود گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها به‌زودی خود را آزاد خواهند کرد.»
واکنش ایران
به اظهارات بایدن حواس‌پرت
بر همین اساس بود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه بایدن در توئیتی با اشاره به اینکه «آمریکا در طول تاریخ اشغالگر بوده و هیچ‌گاه آزادی‌بخش نبوده است» نوشت: «از پدرخوانده داعش، آزاد‌سازی به سبک داعش برمی‌آید نه غیر آن.»
البته پاسخ آیت‌الله رئیسی هم قابل‌تأمل و درخور توجه بود. رئیس‌جمهور روز جمعه طی سخنانی در مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار به این موضوع اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که شاید از حواس‌پرتی که دارد ناشی شده باشد، چراکه پیش ‌از این از تریبون‌های رسمی چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شد. ظاهراً او گفته است ما بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد.»
رئیسی با اشاره به خیال باطل آمریکایی‌ها برای سوریه‌‌سازی و لیبی‌‌سازی در جمهوری اسلامی ایران، خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «شما چند بار باید نقشه‌های خود را در ایران امتحان کنید؟ چندبار باید ملت ایران شما را در این توطئه‌ها ناکام بگذارند؟ چرا از این تجربه‌ها درس نمی‌گیرید؟ ملت بزرگ ایران در مقابل شما، سر فرود نخواهد آورد.»
وی تأکید کرد: «آنچه که امروز از اسارت و جنایت به نام آزادی و ادعای مبارزه با تروریسم به سر مردم افغانستان، سوریه، عراق و نقاط مختلف دنیا آوردید همه پیش‌روی ملت بزرگ ایران است و این ملتی که با رهبری امام بزرگوارمان و با خون شهدای دانش‌آموز و دانشجو، با خون شهدای حریم و حرم و با خون شهدای امنیت آزاد شده است، هرگز به اسارت درنخواهد آمد.»
عقب‌نشینی کاخ سفید از ادعای بایدن؛
«ما هیچ نشانه‌ای از تغییر در ایران نداریم»
قابل‌تأمل آنکه، هنوز چند ساعت از پرت‌وپلاگویی بایدن نگذشته بود که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا عقب‌نشینی کرد.
یک خبرنگار در کنفرانس خبری که جمعه شب برگزار شد از «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پرسید منظور جو بایدن از این اظهارات چه بوده است. او در پاسخ گفت: «او یک‌بار دیگر همبستگی ما را با معترضان ایران ابراز کرد؛ یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است. ایجاد تغییر به‌عهده مردم ایران است. باید به‌عهده مردم ایران باشد که درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.»
او همچنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار دیگر که پرسید آیا این جمله بایدن که «آنها به‌زودی خودشان را آزاد خواهند کرد» مبتنی بر ارزیابی‌هایی است که حکومت ایران در آستانه سقوط است گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از چنین چیزی نداریم.»
نکته جالب ماجرا آنجاست که زمان خبر «اظهارات بایدن مبنی بر آزاد‌سازی ایران!» بامداد جمعه بود! یعنی قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی! آنها پس ‌از آنکه دیدند ملت ایران در حماسه روز جمعه با استکبارستیزی و فریاد مرگ بر آمریکای خود، تلاش‌های خصمانه واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاندند، پیام 13 آبان را دریافت و از موضع متوهمانه بایدن عقب‌نشینی کردند!
کارشناس مصری: کاخ سفید اظهارات بایدن را تصحیح کرد
چون از پاسخ ایران می‌ترسید
بر همین اساس بود که «مصطفی السعید» پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل مصری، دلیل دخالت شورای امنیت ملی آمریکا برای تصحیح اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر «آزادی ایران» را فاش کرد و گفت که آمریکایی‌ها برای این موضوع پیامدهای خطرناکی می‌بینند.
براساس گزارش پایگاه خبری «روسیاالیوم»، این کارشناس مصری گفت: وقتی شورای امنیت ملی آمریکا اظهارات رئیس‌جمهور بایدن را تصحیح یا شفاف‌‌سازی می‌کند به این دلیل است که در این موضوع پیامدهای خطرناکی دیده‌اند؛ جایی که رئیس‌جمهور آمریکا درباره «آزاد‌سازی ایران» صحبت کرد.
السعید تأکید کرد: سخنگوی ریاست‌جمهوری می‌توانست بیانیه‌ای بدهد و بگوید که مثلاً اظهارات بایدن اشتباه فهمیده شده است، یا اصلاحیه‌ای ارائه کند و یا اینکه موضوع را نادیده بگیرد؛ اما وقتی شورای امنیت ملی آمریکا چنین بیانیه‌ای صادر کرده به معنای اهمیت این موضوع و حساسیت پاسخ ایران است.
این کارشناس مصری افزود: شورای امنیت ملی آمریکا در این اظهارات بایدن، نوعی اعلان‌جنگ علیه ایران دیده است؛ کشوری که قبلاً متعهد شده بود از کشورهایی که از ناآرامی‌ها و تروریسم در آن حمایت می‌کنند، انتقام بگیرد و تنها به مقابله با عاملان شورش، اغتشاش و قتل بسنده نکند. ایران حتی خطاب به عربستان، امارات، اسرائیل و کردستان عراق نیز پیام‌های تهدید واضحی ارسال کرد؛ مناطقی که مهاجمان علیه امنیتش از آنجا فرستاده شده بودند. السعید در ادامه خاطرنشان کرد: با آن هشدارهای ایران، قواعد تعامل با انقلاب‌های رنگی که ابزارها و محرک‌هایشان پنهان است، تغییر یافت. شورای امنیت ملی این تهدیدها را جدی گرفت و ایران می‌توانست به عربستان سعودی حمله کند، چه میادین نفتی و چه پایگاه‌های آمریکایی. توانایی دیگر ایران بستن تنگه هرمز است که منجر به بحران جهانی انرژی خواهد شد؛ در شرایطی که غرب دچار بحران جدی است و وضعیت به مرز یک فاجعه جهانی رسیده است.
او ادامه داد: این همان کاری است که ایران می‌تواند انجام دهد؛ اگر ایران ببیند حمله همه‌جانبه‌ای علیه‌اش شکل گرفته، پاسخی همه‌جانبه نیز خواهد داد و بنابراین غرب وارد تونلی خواهد شد که خروج از آن خارج ممکن نیست. به همین خاطر، این امر مستلزم مداخله سریع شورای امنیت ملی ایالات‌متحده برای توضیح دادن، پس گرفتن اصل صحبت و تصحیح آن برای تبدیل‌شدن به حمایت صرف از اعتراضات بود.
عطوان به بایدن: تو می‌خواهی ایران را آزاد کنی؟
عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب هم در سخنانی با اشاره به اظهارات جو بایدن گفت: رئیس‌جمهور آمریکا گفته «ما ایران را آزاد خواهیم کرد»، تو می‌خواهی ایران را آزاد کنی؟ تو خودت به معنای واقعی کلمه وضع اسفباری داری!


عطوان افزود: می‌خواهید ایران را همچون سوریه، لیبی، افغانستان، عراق و یمن به‌اصطلاح آزاد کنید؟ شما واقعاً متخصص ویرانی و تخریب هستید نه سازندگی. دوره‌ای که آمریکا در آن حکومت‌ها را تغییر می‌داد گذشته و باز نمی‌گردد.
وی ادامه داد: این منطقه را رها کنید، شما در این منطقه شکست خوردید. مشکل شما در خرسون و کی‌یف و جنگ اوکراین است و به‌خاطر حماقت‌های دولت آمریکا از سرما خواهید مرد.
واکنش کاربران افغان به ادعای بایدن؛
آقای رئیس‌جمهور! تهران، دمشق و کابل نیست
یکی از موضوعات مهم خبری که برخی رسانه‌های داخلی دیروز شنبه به آن پرداختند، واکنش افغانستانی‌ها به ادعای بایدن بود! چه آنکه واکنش مردمان کشوری که به‌خاطر سیاست‌های استکباری و مداخله‌جویانه آمریکا، تجربه سال‌ها ویرانگری و آشوب‌های مکرر و مستمر داخلی را در خود دارد درخور توجه است.
«لطیف پدرام» رئیس حزب کنگره و از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درخصوص اظهارات بایدن درباره ایران گفت: «جو بایدن می‌خواهد ایران را آزاد کند!؟ افغانستان و عراق دو کشور همسایه ایران‌اند؛ کافی است مصائب این دو کشور را ببینید تا بدانید آزادی و دموکراسی آمریکایی چه معنایی دارد. آمریکا دشمن آزادی و استقلال کشورها است.»
از سوی دیگر «نجیب بارور» شاعر مطرح افغانستان به دروغ‌پردازی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفته است که با همین شعارهای دروغ افغانستان را ویران کردند.
«رضا عطایی» فعال رسانه افغانستانی نیز در این خصوص نوشت: «دوست عزیز ایرانی نظرم را درباره اراجیفات جو بایدن جویا شده است. به‌عنوان مهاجری که تمام زندگی‌اش در ایران و با ایرانیان بوده است معتقدم که ایرانیان گذشته از هوش و درایت بی‌بدیلشان، فقط با اتکا به خاطرات تاریخی‌شان بهتر می‌دانند که چگونه از کشورشان مراقبت کنند و برای خزعبلات این حرام‌زاده‌ها تره هم خرد نکنند. قطعاً تهران، دمشق و کابل نیست و نمی‌شود.»
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد و البته به برخی مدعیان اصلاحات علی‌الخصوص طیف رادیکال این جریان و برخی ساکتین فتنه هم متذکر شد این است که معیار اصلی برای دشمن، حضور مردم در میدان و اساساً فضای حقیقی است و نه اخبار دروغ و متوهمانه رسانه‌های معاند در فضای مجازی.
آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند از اغتشاشات اخیر آبی برایشان گرم نشده و جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌ها و فشارها تاب‌آوری بالایی دارد و همچنان بر مواضع انقلابی خود اصرار می‌کند. اکنون 13 آبان 1401 و خروش انقلابی مردم ایران بار دیگر اثبات کرد که دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم، آرزوی هرگونه براندازی و کودتا در ایران را با خود به گور خواهند برد.