kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

رسانه‌های مدعی اصلاحات بازهم مردم را ندیدند

 

سرویس سیاسی-
روزنامه‌های زنجیره‌ای در صفحه نخست خود راهپیمایی 13آبان را سانسور کرد. این روزنامه‌ها هر یک به گونه‌ای این رویه را دنبال کردند. برخی تصویری غیرگویا از این راهپیمایی گذاشتند برخی تیترهای مشوش زدند و برخی نه عکس گذاشتند و نه تیتر زدند.
این در حالی است که راهپیمایی 13آبان امسال پر شورترین راهپیمایی پس از انقلاب بوده است و دلیل این امر را نیز می‌توان در اغتشاشات اخیر دید که مردم وقتی حس کردند نظام و انقلاب آنها توسط دشمن در حال تهدید شدن است به میدان آمدند. این راه پیمایی و شکوه آن حتی چشم دشمنان ایران را گرد کرد. تحیر آمریکایی‌ها از شکوه این راهپیمایی باعث شد که به سرعت کاخ سفید یاوه‌گویی‌های جو بایدن را اصلاح کند.
دنیای اقتصاد بدون درج عکس نوشت: «مراسم[!!] ضدآمریکایی در طالقانی» در حالی که این راهپیمایی در 900شهر برگزار شده بود.
روزنامه‌های، سازندگی، هفت صبح، به کلی در صفحه نخست این راه پیمایی را سانسور کرد.
روزنامه هم میهن در روتیتر خود نوشت: «همزمان با تشدید درگیری‌ها[!!]» انگار نه انگار که اغتشاشگران در حال کشتن افراد مختلف از پلیس و مردم عادی هستند.
برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز شکوه این راهپیمایی را تا حد جدال لفظی دو رئیس‌جمهور پایین آوردند. مانند ابتکار، آفتاب یزد و آرمان ملی.
روزنامه آرمان امروز یکی از معدود روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود که همراه با عکس تیتر زد: «فریاد میلیونی استکبارستیزی در 900شهر».
زیادی از برجام صحبت کردن
یک اشتباه تاکتیکی است!
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «در شرایط کنونی رویکردی که ایران در پیش گرفته عدم پرداختن به برجام است و به همین دلیل وزارت امور خارجه تلاش می‌کند در این زمینه دیپلماسی عمومی را شکل بدهد. در این زمینه در برخی مقاطع نیز وزارت امور خارجه دچار اشتباهات تاکتیکی می‌شود.»
در ادامه این مطلب آمده است: «نمونه بارز این موضوع زمانی است که آمریکایی‌ها نوعی استغنا از برجام را اعلام می‌کنند، اما مسئولان وزارت امور خارجه مرتب از برجام صحبت می‌کنند. من معتقدم این وضعیت از نظر تاکتیکی اشتباه است. واقعیت این است که در شرایط کنونی در ایران و آمریکا دیپلماسی همچنان به‌عنوان مهم‌ترین گزینه به شمار می‌رود. در چنین شرایطی هر دو طرف تلاش می‌کنند از امتیازهایی که در اختیار دارند برای کاهش قدرت چانه‌زنی طرف مقابل و افزایش قدرت چانه‌زنی خود استفاده کنند. من معتقدم پس از انتخابات کنگره در آمریکا دوباره زمزمه‌های احیای برجام در دولت بایدن آغاز خواهد شد. در شرایط کنونی آمریکایی‌ها می‌دانند که در چالش هژمونی که در دنیا شکل گرفته هر روز در حال از دست دادن فرصت‌ها هستند. به همین دلیل نیز آمریکا به این نکته آگاهی دارد که اگر برجام به نتیجه نرسد مدیریت تحولاتی که در آینده مرتبط با ایران است دچار چالش‌های اساسی خواهد شد.»
مدعیان اصلاحات در 8 سال از دولت موردحمایت خود زلف تمام مسائل را به برجام گره زدند و مرتب گفتند همه‌چیز حتی آب خوردن مردم هم به برجام ربط دارد! اصلاح‌طلبان در حالی لب به اعتراف گشوده‌اند که «زیادی از برجام صحبت کردن یک اشتباه تاکتیکی است!» و درصدد آن هستند که دولت فعلی را به آن متهم کنند که اتفاقاً دولت فعلی تمرکز کشور را از برجام برداشته و به دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی و توسعه روابط با روسیه، ونزوئلا و چین روی آورده است. همچنین رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در بخش قابل‌توجهی از مواضع و سخنرانی‌های عمومی خود بدون اشاره به برجام، به ضرورت توجه به ظرفیت‌های داخلی تأکید کرده است.