kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

عرضه 6 هزار تن مرغ منجمد در سامانه توزیع هوشمند

 
 
 
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع شده است، گفت: تاکنون شش هزار تن مرغ منجمد در سامانه ستکاوا(سامانه توزیع هوشمند محصولات کشاورزی) در استان تهران بارگذاری شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید‌جواد ساداتی‌نژاد در جلسه قرارگاه امنیت غذایی وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت ثبت سفارش مرغ منجمد در سامانه ستکاوا تأکید و اظهار کرد: فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع است تا مرغ به‌صورت بهداشتی و بدون دخالت واسطه به دست مصرف‌کننده برسد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی و زنجیره‌های تولید در توزیع مرغ، افزود: مرغ خریداری ‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به‌صورت قطعه‌بندی ذخیره و عرضه خواهد شد. در واقع، مرغ قطعه‌بندی ‌شده در بسته‌بندی‌های دو کیلوگرمی در بازار عرضه شود تا مصرف‌کننده توان خرید مرغ را داشته باشد.
وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: تاکنون شش هزار تن مرغ منجمد در سامانه ستکاوا در استان تهران بارگذاری شده است. البته خرید نقدی در سامانه خرید توافقی نیز به‌زودی انجام خواهد شد. همچنین در راستای حمایت از باغداران زیتون و انار، خرید توافقی این دو محصول در دستور کار سازمان تعاونی روستایی کشور قرار گرفته است.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جبرییل برادری»؛ رئیس ‌سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اجرای موفق طرح توزیع مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق سامانه ستکاوا، افزود: به زودی توزیع هوشمند گوشت مرغ گرم نیز از طریق همین سامانه آغاز خواهد شد.
وی افزود: براساس این طرح، روند توزیع از مرغداری‌های تولیدکننده مرغ زنده براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سماسط آغاز می‌شود و هر مرغدار میزان مرغ زنده آماده عرضه به کشتارگاه را به صورت منظم در سامانه مذکور بارگذاری می‌کند و کشتارگاه‌های استان تهران نیز میزان مرغ مورد نیاز خود را براساس ظرفیت پروانه خریداری و با رعایت مسائل بهداشتی کالا را به مراکز عمده توزیع ارسال می‌کنند. رئیس ‌سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تاکنون اطلاعات تمامی اعضای اتحادیه صنف پرنده و ماهی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اتحادیه‌های تعاونی مصرف کارکنان، غرف میادین میوه و تره‌بار در سامانه ستکاوا ثبت شده است. برادری، حذف واسطه‌ها را یکی از مزایای استفاده از این سامانه برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌منظور تسهیل در دسترسی خریداران گوشت مرغ هماهنگی و اقدامات لازم به واحدهای عرضه صورت می‌گیرد و واحدهای صنفی بدون محدودیت می‌توانند نسبت به خرید اقدام و کالا را در واحد صنفی دریافت کنند.
گفتنی است، اوایل ماه جاری، محمد جعفری؛ معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: توزیع مرغ گرم در بازار بدون مشکل در حال انجام است در کنار آن مرغ منجمد بدون محدودیت توزیع می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر روزانه هزار تن مرغ منجمد با قیمت مصوب هر کیلوگرم 45 هزار تومان در بازار در حال توزیع است و در صورتی که کشش بیشتری وجود داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول هم هست.
 معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: مرغ منجمد از طریق مباشری و روش سنتی قبلی، همچنین از طریق سامانه ستکاوا در حال توزیع به خرده‌فروشان سطح شهرها است. سامانه ستکاوا با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی خود قرار دارد فعلاً در تهران در حال فعالیت است.