kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

13 آبان و جنبش اعتراضی واقعی دانش‌آموزی

 
 
دکتر داود مهدوی‌زادگان * 
 13 آبان یکی از نابترین جنبش‌های اعتراضی دانش‌آموزی در ایران است. حقیقت این جنبش دانش‌آموزی‌، اعتراض دانش‌آموزان علیه دیکتاتوری پهلوی و دخالت‌های آمریکا بود که در دوران مبارزات مردمی شکل گرفت و بعد از انقلاب تا به امروز استمرار پیدا کرده است و به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شناخته شده است.
دانش‌آموزان این جنبش ضد دیکتاتوری و ضد استکباری را بر پایه شعور بالای خود از اسلام سیاسی به راه ‌انداختند. به همین خاطر، دشمن ملت از همان زمان تکوین، جنبش دانش‌آموزی ایران را خطری بالفعل تلقی کرده بود. آنان این تهدید بزرگ را نه فقط در کوران مبارزه انقلابی مردم بلکه در جنگ تحمیلی به خوبی احساس کردند. دشمنان ملت دیدند که چگونه دانش‌آموزان جبهه‌های جنگ را پر کردند و ماشین جنگی استکبار جهانی را متوقف و نابود کردند. رشادت و جانفشانی محمد‌حسین فهمیده یک نمونه از هزاران جان برکفی دانش‌آموزان است.
این اعتراض واقعی دانش‌آموزی علیه استکبار جهانی همه ساله در روز 13 آبان با بینش و درک قوی‌تر و استوارتر مقابل لانه جاسوسی آمریکا تجدید عهد و سر‌زنده‌تر می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که دشمن ملت همواره سعی کرده است این جنبش ضد استکباری دانش‌آموزان را یا محو کند و یا به انحراف بکشاند. اما چون قادر به نابودی آن نیست، تلاش می‌کند جنبش دانش‌آموزی را تصرف کند تا آن را به انحراف بکشاند.
انحراف جنبش دانش‌آموزی به این است که تبدیل به ضد خودش شود و حقیقت خود را انکار کند. یعنی دانش‌آموز علیه اعتراض ضد استکباری خود بشورد و جاده صاف کن دیکتاتوری و دخالت بیگانگان شود. دانش‌آموز علیه موجودیت ملت خود، علیه آزادگی و استقلال ملت خود اقدام کند. این مطلب غایت چیزی است که این روزها توسط اغتشاشگران آمریکایی دنبال می‌شود. دشمن ملت تلاش دارد دانش‌آموزان را مقابل اراده انقلابی مردم قرار دهد تا هم این اراده شکسته شود و هم جنبش اعتراضی دانش‌آموزی به انحراف کشیده شود.
گرچه استکبار جهانی و خوارجی‌مسلکان و روشنفکر‌نمایان تلاش‌ها کرده‌اند تا جنبش دانش‌آموزی به ضد خودش تبدیل شود ولی تا‌کنون به فضل الهی این تلاش شوم آنها نافرجام مانده است. حتی آنها در اغتشاشات اخیر نتوانستند به این هدف شوم خود برسند. این ناکامی دشمن ملت بهترین دلیل است بر اینکه جنبش اعتراضی ضد استکباری دانش‌آموزی ریشه دوانده است و با بنیان‌های معرفتی انقلاب اسلامی گره خورده است و با هیچ توطئه‌ای به انحراف کشیده نمی‌شود.
__________________________
* استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس‌ سازمان سمت