kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
بنابر اعلام بانک مرکزی انگلیس

انگلیس رسماً وارد رکود طولانی اقتصادی شد/ لندن: با رشد 100 درصدی بیکاری مواجه خواهیم شد

سرویس خارجی-
رئیس‌بانک مرکزی انگلیس پس از تصمیم‌گیری درباره افزایش چشمگیر نرخ بهره بین بانکی اعلام کرده که این کشور وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و نرخ بیکاری نیز تا 3 سال آینده در این کشور
100 درصد افزایش خواهد یافت.
اروپا این روزها درگیر بحران انرژی، افزایش تورم و رکود اقتصادی ناشی از آن و ناآرامی‌های اجتماعی است. بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات اروپایی از این نگران هستند که با شروع زمستان آشوب‌های اجتماعی ناشی از این بحران سرتاسر اروپا را فرا بگیرد. بحران انرژی و افزایش شدید تورم در این قاره موجب شده هزاران کسب و کار در کشورهای بزرگ اروپایی تعطیل شوند و این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها هیچ چشم‌انداز روشنی برای برون رفت از این بحران از سوی دولت‌های اروپایی ارائه نمی‌شود. در انگلیس نسبت به بقیه کشورهای اروپایی بحران عمیق‌تر است. رئیس‌بانک مرکزی این کشور اعلام کرده کشور وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است. «اندرو بیلی» در نشست خبری گفته انگلیس با یک رکود دو ساله «بسیار چالش برانگیز»مواجه است و نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۵ تقریباً دو برابر خواهد شد. وی درباره مسیر سخت پیش‌رو برای خانواده‌های انگلیسی نیز هشدار داده و گفته که مسئولین بانک مرکزی برای مهار اوضاع دست‌به‌کار شده‌اند چون درغیر این‌صورت شرایط «بدتر خواهد شد». به گزارش ایرنا بانک مرکزی انگلیس پیشتر نسبت به خطر رکود اقتصادی هشدار داده و پیش‌بینی کرده بود که این وضع تا پایان سال آینده ادامه می‌یابد.
بدترین وضعیت در 50 سال گذشته
بر اساس این گزارش اقتصاد انگلیس در نتیجه چندین بحران متوالی در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین میزان در چهار دهه گذشته بشمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که از مرز ۱۵ درصد نیز تجاوز کند. تورم در برخی اقلام خوراکی و انرژی بیش از 100درصد است.  بانک مرکزی انگلیس برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره متوسل شده است. کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را به ۳ درصد برساند که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه می‌شود. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند. 
این در حالی است که نتایج تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت در حال افزایش است و تداوم این وضعیت، موضوع ناامنی غذایی را به طور جدی در کانون توجه نخبگان کشور قرار داده است. طبق گزارش‌های منتشر شده اقشار کم درآمد جامعه به حذف وعده‌های غذایی در روز متوسل شده‌اند. نشریه دیلی میرور نیز در گزارش جنجالی از احتمال عرضه «جیرجیرک» به عنوان جایگزین ارزان در وعده‌های غذایی خبر داده بود!
ناامیدی مردم فرانسه از بهبود اوضاع
در فرانسه هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از هر ۱۰ فرانسوی بیش از ۹ نفر با ابراز نگرانی از نرخ رشد تورم، می‌گوید که به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده میلادی امیدی ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی موسسه «اودوکسا» نشان می‌دهد که ۹۲ درصد مردم از سطح تورم در کشورشان نگران هستند.همچنین بر اساس این نظرسنجی سه چهارم جمعیت این کشور نیز انتظار بهبود وضعیت را در سال ۲۰۲۳ ندارند و فکر می‌کنند وضعیت می‌تواند از امسال هم بدتر باشد. به گزارش ایرنا این موسسه میزان ناامیدی فرانسویان را «استثنایی» خواند و افزود: از ۸ سال پیش که این نظرسنجی با موضوع «سلامت اقتصادی» صورت می‌گیرد، تا به حال چنین درصد زیادی از پاسخ دهندگان وضعیت بدتری را برای سال بعد پیش‌بینی نکرده بودند. تعداد آنها از ابتدای سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است.این موسسه سطح تورم بالا را که میزان واقعی آن بالاتر از آمار رسمی است عامل این ناامیدی می‌داند و می‌افزاید: به عقیده مردم نرخ تورم ۱۲.۵ درصد است در حالی که این نرخ در آمار رسمی حدود ۶ درصد اعلام می‌شود.این موسسه دلیل بعدی را مجبور شدن ۷۵ درصد از فرانسویان به استفاده از پس‌انداز خود برای حفظ سطح قدرت خریدشان، برشمرد.
اعتراضات در اسپانیا
در اسپانیا هم مردم جان به لب رسیده از بحران اقتصادی روز پنج شنبه به خیابان‌ها ریختند به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران اسپانیایی در پاسخ به فراخوان کمیسیون‌های کارگری و اتحادیه عمومی کارکنان به خیابان‌های مادرید آمدند. این تظاهرات با مطالبه افزایش دستمزد برای مقابله با تورم برگزار شد تظاهرات کنندگان به کاهش قدرت خرید و تورم ۷.۳ درصدی معترض هستند. هرچند که نرخ تورم در اسپانیا نسبت به ماه ژوئیه(تیر) ۱۰.۸درصد کاهش یافته است اما همچنان به دلیل افزایش بهای مواد غذایی و انرژی بالا محسوب می‌شود.این تظاهرات که برخی منابع، شمار شرکت‌کنندگان آن را 50 هزار نفر اعلام می‌کنند در حالی برگزار شد که دولت در حال مذاکره با اتحادیه‌های کارگری و نهادهای کارفرمایی برای افزایش حداقل حقوق‌ها است.
سفر صدراعظم آلمان به چین
در آلمان نیز صدراعظم این کشور برای مهار بحران اقتصادی و تورم کم سابقه کنونی که در طول چند دهه گذشته کم سابقه بوده است به چین سفر کرده و دست به دامن رئیس‌جمهور این کشور شده است. در پکن صدر اعظم آلمان بدون اشاره به جنگ افروزی‌های غرب در اوکراین، برای توقف جنگ در این کشور بر نفوذ چین تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه« اینتل ریپابلیک»،«اولاف شولتز»‌، در سفری یک روزه در چین دیروز (جمعه) اعلام کرد که حائز اهمیت است که چین از نفوذ خود بر مسکو برای توقف جنگ در اوکراین استفاده کند.صدر اعظم آلمان تاکید کرد که پکن توانایی و نفوذ لازم برای تاثیرگذاری بر مسکو در راستای توقف جنگ در اوکراین را دارد. شولتز صرف نظر از آتش افروزی غرب در اوکراین گفت که روسیه، چین و غرب توافق کرده‌اند که به منشور سازمان ملل و اصولی نظیر حاکمیت و تمامیت ارضی احترام بگذارند، اصولی که به ادعای صدر اعظم آلمان، روسیه در اوکراین آن را نقض می‌کند.رئیس‌جمهوری چین نیز در دیدار با صدراعظم آلمان بر ضرورت همکاری بیشتر بین دو کشور در دوره تغییر و ناآرامی تاکید کرد.
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی
آژانس بین‌المللی انرژی نیز با فراخواندن دولت‌ها به «اقدام فوری» برای کاهش تقاضا، اعلام کرد که قاره اروپا ممکن است در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با کمبود گاز مواجه شود.بر پایه گزارش آژانس، در صورت توقف انتقال گاز روسیه و به دلیل رشد اقتصادی قابل توجه چین و جذب فراوان گاز مایع، اروپا برای زمستان سال بعد، حدود ۳۰ میلیارد مکعب کمبود گاز خواهد داشت.«فاتح بیرول» مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در نشست خبری مجازی به خبرنگاران گفت: «امروز در آستانه زمستان ذخایر گازی اروپا ۹۵ درصد است و این میزان برای سال آینده بیش از ۶۵ درصد نخواهد بود».وی افزود: «سطح ذخایر فعلی، کاهش اخیر بهای گاز و هوای مطلوب این روزها نباید سبب خوش‌بینی نسبت به آینده باشد».«بیرول» همچنین هشدار داد که شرایط جغرافیای سیاسی و اقتصادی در تابستان سال آینده برای پر کردن انبارهای ذخیره، نسبت به تابستان امسال کاملا تغییر خواهد کرد و افزود: پر کردن ذخایر در تابستان امسال از «عوامل کلیدی» بهره‌مند شد که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تکرار نشود. به گزارش ایرنا وی در توضیح شرایط تابستان امسال، گفت: حدودا تا نیمه اول امسال تحویل گاز از روسیه وضعیت عادی داشت و مسکو باید سال ۲۰۲۲، ۶۰ میلیارد مکعب گاز به اتحادیه اروپا عرضه می‌کرد.مدیر آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به امکان توقف کامل عرضه گاز روسیه به اروپا، خاطر نشان کرد: تکرار وضعیت امسال در تابستان سال بعدی «بسیار بعید» است. وی با اشاره به اینکه نیاز کمتر چین به گاز مایع، خرید اروپاییان را برای ذخیره گاز تسهیل کرده بود، گفت: تولید جهانی گاز مایع نیاز به افزایش دارد، اما تنها ۲۰ میلیارد مترمکعب است و اگر واردات چین در سال ۲۰۲۳ به سطح سال ۲۰۲۱ خود بازگردد، گاز بیشتری نسبت به امسال جذب خواهد کرد.بیرول همچنین هشدار داد که کاهش قیمت گاز مایع در پاییز امسال و نیز سرد نشدن هوا نباید به منزله پایان دردسرهای اروپا در تامین گاز تلقی شود.
ضرر ۴۰ میلیارد یورویی غول گاز اتحادیه اروپا
بزرگ‌ترین واردکننده گاز آلمان یعنی شرکت «یونیپر» از زیان خالص ۴۰ میلیارد یورویی (۳۹ میلیارد دلار) تا ماه سپتامبر خبر داد و دلیل اصلی آن را کاهش واردات گاز از روسیه عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی در وب‌سایت خود نوشت:« کاهش تحویل گاز روسیه تأثیر نامطلوب قابل توجهی بر نتایج یونیپر در 9 ماه اول سال 2022 داشته است.» «یونیپر» افزود: زیان خالص بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در حدود 40 میلیارد یورو برآورد می‌شود که شامل تقریباً 10 میلیارد یورو از هزینه‌های انجام شده برای حجم (گاز وارداتی برای) ‌جایگزینی و تقریباً 31 میلیارد یورو از ضررهای پیش‌بینی شده آتی ناشی از اثرات ارزش‌گذاری روی مشتقات و ذخیره‌‌سازی‌های مربوط به کاهش گاز روسیه تا 30 سپتامبر 2022 (8 مهر )می‌شود.یونیپر همچنین اعلام کرد که عرضه گاز روسیه به این شرکت در سه ماهه سوم به طور کامل متوقف شد و این شرکت مجبور شد گاز را در بازار نقدی با قیمت‌های بسیار بالاتر خریداری کند.یونیپر یکی از شرکت‌های انرژی اتحادیه اروپا است که بیشترین آسیب را از کاهش عرضه انرژی از روسیه متحمل شده است. قرار است تا پایان سال جاری میلادی یک بسته کمکی 30 میلیارد یورویی از دولت آلمان دریافت کند که منجر به ملی‌شدن این غول انرژی خواهد شد.گزارش‌ها حاکی است که برلین نگران است اگر این شرکت نتواند سرپا بماند، می‌تواند تأثیر دومینویی بر بخش انرژی آلمان داشته باشد.به گزارش رویترز، زیان خالص گزارش شده یونیپر یکی از بزرگ‌ترین زیان‌ها در تاریخ شرکت‌های آلمان است.