kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

تحریم انتخابات نمایشی آل خلیفه از سوی شخصیت‌های سیاسی و انقلابیون بحرین

 
 
در حالی که کمتر از 10 روز به برگزاری انتخابات پارلمانی در بحرین باقی مانده، گروه‌های مخالف، شخصیت‌ها و انقلابیون این کشور با صدور بیانیه مهمی از تحریم گسترده انتخابات خبر دادند.
به نوشته وبگاه منامه پست، جنبش آزادی و دموکراسی (حق)، ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه و جنبش اسلامی آزاد بحرین در بیانیه مشترکی ضمن تأکید بر تحریم انتخابات، از طرح سیاسی جدیدی رونمایی کردند.در این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر از درخواست‌ها برای تحریم گسترده مردمی انتخابات صوری که رژیم دیکتاتوری در کشور برگزار خواهد کرد، حمایت و تأکید می‌کنیم که این تصمیم یک موضع طبیعی است و بر اساس ارزش‌ها و اصول انقلاب ۱۴ فوریه می‌باشد».
 به گزارش فارس امضاء کنندگان این بیانیه اعلام کردند که تحریم انتخابات به معنای مخالفت با سازش آل خلیفه و رژیم صهیونیستی و مخالفت با ظلم و استبدادی است که در قانون اساسی ۲۰۰۲ گنجانده شده است.گروههای مخالف در ادامه از قصد خود برای رونمایی از یک طرح سیاسی جدید برای تشکیل یک جنبش ملی گسترده و مردمی خبر دادند و گفتند که این جنبش بر مبنای اصل «حق سیاسی» که ویژگی‌های آن را آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اعلام کرده، برپا خواهد شد.گروههای مخالف بحرینی گفتند که انتخابات پارلمانی ثمره قانون اساسی «ظالمانه» سال ۲۰۰۲  است که موجب استبداد و تضعیف حاکمیت ملی و خونریزی شده است. همزمان شیخ «عیسی قاسم» رهبر معنوی شیعیان بحرین نیز در صفحه توئیتر خود خواستار عدم شرکت مردم بحرین در انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور شد.او نوشت: «انتخابات در بحرین تنها برای استبداد بیشتر است و مردم در این حکومت تنها ابزاری هستند تا حکومت به طور کامل بر آنها مسلط شود. آیا عقل اجازه شرکت در این انتخابات را می‌دهد؟»مردم بحرین نیز با برگزاری تظاهراتی خواستار تحریم انتخابات صوری پارلمانی شده و برگزاری این انتخابات را به نفع روند سیاسی طبقه حاکم و سازش با دشمن صهیونیستی دانستند.تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی در محکومیت برگزاری انتخابات در دست داشتند و خواستار تحریم این انتخابات شدند. تصاویر رهبران مخالفان حکومت بحرین نیز در دست معترضان بود  و آنها آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی را خواستار شدند.طبق گزارش شبکه المنار، در این پلاکاردها نوشته شده بود: «گزینه ما تحریم است، رأی تو یعنی سازش»، «به خاطر بحرین هرگز (در انتخابات) شرکت نخواهیم کرد»، «هر کس در این انتخابات شرکت کند، از این مردم نیست»، «زندانیان بحرین را نجات دهید»، «ملت خواهان خالی شدن زندان‌هاست»، «زندانیان ما در خطر هستند آنها را فورا آزاد کنید»، «زندانیان را از مرگ تدریجی نجات دهید»، «لبیک‌ای زندانی» و «آزادی برای اسرا».
تاکید شیخ الازهر بر وحدت
خبر دیگر از بحرین این که شیخ الازهر در سخنانی در حضور پاپ فرانسیس از همه مسلمانان و به خصوص علمای شیعه دعوت کرد که خیلی سریع، گفت‌وگوی جدی درون اسلامی را آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، شیخ احمد الطیب شیخ‌الازهر 
در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه نشست «گفت‌وگوی شرق و غرب برای هم‌زیستی انسانی» که در بحرین و با حضور پاپ فرانسیس برگزار شد، از عالمان دینی مسلمان در سراسر جهان از همه مذاهب و مکاتب خواست که هرچه سریع‌تر گفت‌وگوی جدی درون اسلامی را با هدف تأکید بر وحدت و مخالفت با تفرقه و فتنه و نزاع فرقه‌ای آغاز کنند. الطیب در ادامه گفت: این دعوت به طور خاص متوجه برادران شیعه می‌کنم و شخصا در کنار علمای بزرگ الازهر و شورای حکمای مسلمانان آماده برگزاری چنین نشستی برای نشستن پشت یک میز هستم.شیخ الازهر افزود: هدف از چنین نشستی پشت سر گذاشتن مرحله گذشته و تقویت جایگاه اسلام و وحدت مواضع مسلمانان است.وی بر ضرورت توقف نفرت‌پراکنی و تکفیر و پشت سر گذاشتن نزاع‌های تاریخی و بقایای ناخوشایند آن، تاکید کرد. گفتنی است سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به بحرین و شرکت در کنفرانس «صلح و همزیستی» منامه با انتقاد‌های گسترده احزاب و گروه‌های مخالف رژیم آل خلیفه رو به رو شده است. مخالفان این رژیم سفر پاپ را بی‌توجهی به سرکوب ملت بحرین و گامی برای مشروع جلوه دادن حکومت 
آل‌خلیفه دانستند.