kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

شبه جزیره کره همچنان ملتهب جنگنده‌های پیونگ یانگ به پرواز درآمدند


همزمان با تشدید بحران در شبه جزیره کره، پیونگ یانگ با 240 جنگنده را با هدف هشدار مستقیم به آمریکا و کره جنوبی به پرواز درآورد و سه موشک نیز شلیک کرد.
سایه «جنک اتمی» این روزها بر سر شبه جزیره کره سنگینی می‌کند. التهاب در این منطقه بنابر اعلام برخی کارشناسان، در نوع خود و طی 70 سال گذشته بی‌سابقه است. آمریکا و کره جنوبی از هفته گذشته سرگرم برگزاری یک رزمایش بزرگ با حضور۲۴۰ فروند هواپیمای جنگی در منطقه شرق آسیا هستند. اقدامی که با واکنش بسیار تند کره شمالی مواجه شده است. پیونگ یانگ چهارشنبه گذشته و در واکنش به این رزمایش حداقل 100 گلوله توپ و 23‌ فروند موشک به سمت دریای ژاپن و مرز دریایی حائل بین دو کره شلیک کرد. اقدامی که گفته می‌شود در طول چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. طی دو روز گذشته نیز تنش‌ها بار دیگر در منطقه بالا گرفته است.
اظهارات سئول این است که کره شمالی در حال آماده شدن برای حمله اتمی است به همین دلیل به نوشته «فاکس نیوز» «لی جونگ سوپ » وزیر دفاع کره جنوبی در نشست خبری مشترک با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا تهدید کرده که: «هر گونه حمله اتمی علیه آمریکا یا متحدان و شرکای این کشور، از جمله استفاده از سلاح‌های اتمی غیرقابل قبول است و به پایان رژیم کیم جونگ اون منجر می‌شود.» وزیر دفاع آمریکا اما در این کنفرانس خبری مشترک این را هم گفته که کشورش برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات راهبردی جدید در کره جنوبی ندارد اما به گردش تسلیحات مستقر در این کشور ادامه می‌دهد.» با این وجود تمدید رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی[که بزرگ‌ترین رزمایش هوایی این دو کشور است] پیونگ یانگ را به شدت عصبانی کرده است. کره جنوبی روز پنجشنبه بود که بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه‌برد دیگر شلیک کرد آن هم به سمت دریای شرقی. اعلام خبر شلیک این موشک‌ها دقایقی پس از آن انجام شده که «پاک جونگ چون» دبیرکل کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی گفته بود: «گزارش شده که آمریکا و کره جنوبی رزمایش هوایی مشترک را تمدید کرده است.» این مقام کره شمالی در بیانیه خود که از سوی رسانه رسمی این کشور منتشر شده، در واکنش به تمدید برگزاری این رزمایش، آن را «انتخابی بسیار خطرناک و اشتباه» توصیف کرده بود. منابع خبری صبح جمعه به وقت تهران نیز از افزایش تنش در شبه جزیره کره و پرواز شمار قابل توجهی از جنگنده‌های کره شمالی خبر دادند. خبرگزاری «یونهاپ» در این زمینه نوشت رادارهای این کشور پرواز بیش از ۱۸۰ فروند جنگنده‌های کره شمالی را شناسایی و رهگیری کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به بحران‌های بزرگی که بسیاری از کشورهای دنیا را در برگرفته، دنیا تحمل یک بحران دیگر را ندارد، به ویژه وقتی این بحران، اتمی است!