kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

انقلابیون یمن: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند آنها خواستار صلح و آرامش یمن نیستند

 
 
سرويس خارجي-
نگاهي به آمارهاي صادرات سلاح آمريكا به عربستان حكايت از آن دارد كه واشنگتن درباره دستيابي به صلح در يمن دروغ مي گويد و وزارت خارجه يمن نيز به صدور بيانيه اي ادعاهاي صلح‌طلبانه آمريكا را به سخره گرفته‌اند.
يك روز پس از آن كه «تیم لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمريكا در امور یمن به عربستان و امارات سفر كرد، وزارت امورخارجه دولت نجات ملی به اين سفر واكنش نشان داد و با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه ادعای ایالات متحده آمریکا مبنی بر تمایل واشنگتن برای برقراری صلح در یمن دروغ است. به گفته وزارت خارجه يمن، آمريكا در پشت پرده نقش مهمی در جنگ علیه يمن دارد و ادعاهاي آمريكا درباره صلح برای سرپوش گذاشتن بر مانع تراشی واشنگتن در راه صلح است. این بیانیه اعلام کرد: «مردم یمن روزانه با سلاح و چراغ سبز آمریکایی‌ها کشته می‌شوند و در محاصره قرار دارند. آمریکا به دنبال توقف حملات نیست و به روشنی می‌توان این مسئله را از خلال اظهارات و انتقادات مقامات واشنگتن نسبت به کسانی [چون انصارالله] دید که از خود دفاع می‌کنند.»
براساس این بیانیه، عدم تمایل آمریکا برای برقراری صلح در یمن را نیز می‌توان از جانبداری همیشگی آنها از جنگ و اقدامات آمریکایی‌ها مثل [مشارکت] در حملات، محاصره و اشغال خاک یمن دید. در پایان این بیانیه آمده است: ایالات متحده در تلاش است تا مراحل [برای برقراری صلح] را بسوزاند تا مانع از هرگونه تلاش صادقانه برای دستیابی به صلح پایدار شود.
نگاهي به عملكرد آمريكا در طول جنگ يمن، ادعاي واشنگتن درباره صلح را زير سؤال مي برد. در جولای 2015 چهار ماه پس از آغاز حملات ائتلاف تحت رهبری سعودی به یمن، وزارت دفاع ایالات متحده قراردادی 5.9 میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات نظامی به ارتش سعودی را تصویب کرد. همان سال طی ماه‌های می‌تا سپتامبر طبق گزارش کنگره آمریکا، این کشور 7.8 میلیارد دلار سلاح به سعودی‌ها فروخته است. در ماه اکتبر همان سال نيز دولت آمریکا فروش 4 ناو جنگی لیتورال به ارزش 11.25 میلیارد دلار را به عربستان سعودی تصویب کرد. ماه بعد آمریکا یک قرارداد تسلیحاتی دیگر به ارزش 1.29 میلیارد دلار شامل تسلیحات پیشرفته هوا به سطح از جمله بمب‌های هدایت‌شونده لیزری، بمب‌های سنگر شکن و بمب‌های MK84 را با سعودی امضا کرد. بدین ترتیب تنها در 8 ماه اول جنگ علیه مردم یمن، دولت دموکرات باراک اوباما بیش از 20 میلیارد دلار تسلیحات به رژیم سعودی فروخت.
همچنین  20 می 2017 حدود دو سال از حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن می‌گذشت که کاخ سفید طی بیانیه‌ای از قرارداد بزرگ تسلیحاتی آمریکا و عربستان به ارزش 460 میلیارد دلار در جریان سفر ترامپ به عربستان خبر داد. 110 میلیارد دلار از این قرارداد به صورت آنی و در جریان همان سفر عملیاتی شد. به گزارش کارزار ضد تجارت اسلحه، آمريكا در 5 سال ابتدایی جنگ از 2015 تا 2020 حداقل 16 میلیارد پوند(18.4 میلیارد دلار) تسلیحات و خدمات نظامی به رژیم سعودی صادر کرده است. این قراردادها شامل جنگنده‌های تایفون و تورنادو، بمب‌های هدایت شونده و همچنین مشاوره در انتخاب اهداف، تاکتیک‌ها و آموزش نظامیان سعودی می‌شوند. آن‌طور که «موسسه پژوهش‌های صلح بین‌المللی استکهلم» می‌گوید چیزی حدود 73 درصد واردات تجهیزات و تسلیحات نظامی عربستان طی سال‌های 2015(سال شروع جنگ علیه یمن) تا 2019 از ایالات متحده آمریکا بوده است.