kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
اعتراض ایران به عدم تغییر برنامه مسابقات

جام جهانی کشتی فرنگی از امروز آغاز می‌شود/رنگرز: می‌خواهیم پشتوانه خوبی برای تیم ملی بسازیم

 
 
 
 
سرویس ورزشی-
جام جهانی کشتی فرنگی 2022 در شرایطی از امروز در باکو آذربایجان آغاز می‌شود که رنگرز سرمربی تیم ملی پیش از شروع این رقابت‌ها تاکید داشت قصد دارد پشتوانه خوبی برای کشتی فرنگی ایران بسازد. 
جام جهانی کشتی فرنگی از امروز شنبه 14 آبان ماه با حضور پنج تیم ایران، ترکیه، قرقیزستان، آذربایجان و منتخب جهان در باکو آغاز می‌شود. به دلیل محدودیت روزهای پرواز مستقیم به باکو، تیم کشورمان روز پنجشنبه از طریق ترکیه راهی آذربایجان شد و در حالی که میزبان شرایط خوبی را برای مسابقات فراهم کرده است، اولین تمرینش را هم در باکو انجام داد.
مسابقات در شرایطی استارت خواهد خورد که صربستان به دلیل ابتلای چند عضوش به کرونا، حضور در مسابقات را از دست داد. هرچند میزبان مسابقات جهانی 2022 عملکرد درخشانی در رقابت‌های امسال داشت و با شش نماینده در کشتی فرنگی، موفق به کسب چهار نشان طلا شد، اما برای مسابقات تیم به تیم شرایط خوبی نداشت، چون تیم کاملی در اختیار ندارد. این تیم از کمترین شانس برای صعود به مرحله بالاتر در گروه خودش برخوردار بود که البته به خاطر کرونا حضور در جام‏ جهانی را از دست داد.
ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در این مسابقات به شرح زیر است:
55 کیلوگرم: ................................پویا دادمرز – مهدی جواهری
60 کیلوگرم: .........................مهدی محسن نژاد – پویا ناصرپور
63 کیلوگرم: ........................ایمان محمدی – سعید اسماعیلی
67 کیلوگرم: .............................دانیال سهرابی – حجت رضایی
72 کیلوگرم: ............................امیر عبدی – محمدرضا رستمی
77 کیلوگرم: ...........محمدرضا مختاری – عارف حبیب اللهی
82 کیلوگرم: .........علیرضا مهمدی – محمدحسین محمودی
87 کیلوگرم: ...................ابوالفضل چوبانی – حمیدرضا بادکان
97 کیلوگرم: ...........................مهدی بالی – علی عابدی درزی
130 کیلوگرم: ......................علی اکبر یوسفی- فردین هدایتی
با این حال تیم ملی کشتی فرنگی احتمالاً با پویا دادمرز در 55 کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در 60 کیلوگرم، ایمان محمدی در 63 کیلوگرم، دانیال سهرابی در 67 کیلوگرم، امیر عبدی در 72 کیلوگرم، محمدرضا مختاری در 77 کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در 82 کیلوگرم، حمیدرضا بادکان در 87 کیلوگرم، مهدی بالی در 97 کیلوگرم و علی‌اکبر یوسفی در 130 کیلوگرم در مصاف با ترکیه قهرمان جهان روی تشک خواهد رفت. ترکیه که در مسابقات جهانی کشتی فرنگی 2022 قهرمان جهان شد، اولین حریف ایران در جام جهانی است که با نفرات اصلی‌اش به این رقابت‌ها آمده است و تنها در 130 کیلوگرم رضا کایالپ را در اختیار ندارد. تیم ایران هرچند از میان ملی‌پوشان بزرگسالش در بلگراد، تنها دادمرز، محسن‌نژاد و مختاری را که البته هیچ‌کدام‌شان هم در سال 2022 مدال جهانی نگرفتند در اختیار دارد، اما با تیمی جوان راهی مسابقات شده است.
نکته مهم درخصوص تیم ملی ایران آن است که 80درصد تیمی که اخیراً در مسابقات کشتی فرنگی زیر 23 سال جهان در اسپانیا قهرمان جهان شد نیز در ترکیب تیم اعزامی به جام جهانی حضور دارند. هرچند مسابقه ایران و ترکیه مسابقه نزدیکی به نظر می‌رسد، اما پیش‌بینی شکست تیم قرقیزستان در مبارزه دوم است.
اعتراض ایران به تغییر نکردن برنامه مسابقات
اما اتفاق مهم پیش از آغاز این رقابت‌ها، اعتراض ایران نسبت به عدم تغییر برنامه مسابقات جام جهانی بعد از کناره‌گیری صربستانی‌ها بود. شاگردان حسن رنگرز در این رقابت‌ها با دو تیم ترکیه و قرقیزستان همگروه هستند و در گروه مقابل نیز پیش از این سه تیم آذربایجان، صربستان و منتخب جهان حضور داشتند که تیم صربستان به دلیل ابتلای چند کشتی‌گیرش به کرونا فرصت شرکت در مسابقات را از دست داد. 
اتحادیه جهانی کشتی بعد از حذف تیم صربستان از جام جهانی برنامه مسابقات را تغییر نداد و اعلام شد که در مرحله مقدماتی دو برد مقابل صربستان برای تیم‌های آذربایجان و منتخب جهان منظور خواهد شد و در واقع مصاف تیم به تیم آنها، تیم اول و دوم گروه را مشخص خواهد کرد و این در شرایطی است که سه تیم گروه دیگر، هر کدام باید دو مسابقه برگزار کنند و به رقابت فینال و رده‌بندی روز دوم (15 آبان) برسند. 
طبق برنامه اولیه اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی (UWW) این مسابقات با حضور پنج تیم برتر جهان به همراه منتخب جهان در دو گروه سه تیمی برگزار می‌شود و هر تیم قرار بود دو مسابقه در روز اول داشته باشند و طبق جدول و امتیازات، دو تیم اول دو گروه مصاف فینال را در روز دوم و دو تیم دوم هر گروه مبارزه رده‌بندی را مقابل هم برگزار کنند. تیم ایران نسبت به عدم تغییر برنامه جام جهانی بعد از کناره‌گیری صربستان اعتراض کرده است چراکه طبق قانون اگر در رقابتی کمتر از شش تیم حضور داشته باشند، مسابقات باید به‌صورت دوره‌ای برگزار شود تا در حق تیمی اجحاف نشود.
حالا که تعداد تیم‌‌های حاضر در جام جهانی به پنج تیم رسیده است، از گروه دیگر آذربایجان و منتخب جهان تنها با یک مسابقه یکی راهی دیدار فینال و یکی رده‌بندی خواهد شد در حالی که دو تیمی که از آن سوی جدول به مرحله پایانی می‌رسند هر کدام دو مسابقه را پشت سر گذاشته‌اند. باید دید اعتراض ایران و تیم‌های گروه مقابل منجر به تغییر تصمیم اتحادیه جهانی پیش از شروع جام جهانی در مورد چگونگی برگزاری مسابقات می‌شود یا خیر؟
نتیجه گیری در دستور کار تیم ملی نیست
پیش از آغاز این مسابقات حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدف میدان دادن به جوانان و پشتوانه‌سازی تیم‌های ملی موضوع نتیجه گیری را در دستور کار برای رقابت‌های جام جهانی قرار نداده است. ترکیب تیم ملی کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند و تقریبا با تغییرات 80 درصدی راهی این رقابت‌ها خواهیم شد. در بین حریفان حضور ترکیه و آذربایجان قهرمان و نایب قهرمان 2022 صربستان با تمام چهره‌های مدال آورشان قابل توجه است.
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره هدف اصلی تیم ملی هم عنوان کرد: ما در این رقابت‌ها می‌خواهیم به جوانان تیم ملی فرصت دهیم تا بتوانند خود را در یک تورنمنت بین‌المللی محک بزنند و تجربه لازم را به دست آورند. چیزی که برای ما مهم است ساخت پشتوانه برای تیم ملی بوده تا این که بتوانیم سال آینده آذرماه که در تهران میزبان رقابت‌های جام جهانی هستیم با تمام ظرفیت فنی خود در مسابقات حضور داشته باشیم و قهرمانی را از آن خود کنیم.
رنگرز با اشاره به شرایط خوب کشتی‌گیران و حریفان تیم ملی در جام جهانی عنوان کرد: کشتی‌گیران در حال حاضر شرایط بسیار خوبی دارند و 6 مدال آور مسابقات امیدهای جهان در ترکیب تیم ملی هستند و در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. تیم ملی کشتی فرنگی ما در این دوره از رقابت‌های جام جهانی با میانگین سنی 21 سال حضور خواهد داشت و این کشتی‌گیران سرمایه‌های کشتی فرنگی هستند که می‌توانیم سال‌های سال از وجود آنها استفاده کنیم. در این رقابت‌ها حریفان اصلی ما که قهرمان و نایب قهرمان هستند حضور دارند. تیم منتخب قهرمانان مسابقات صربستان هم هستند و همین موضوع کار را سخت و فشرده کرده است. امروز شنبه اولین دیدار ما با ترکیه است و از مردم ایران می‌خواهم که ما را دعا کنند تا جوانان بتوانند در این رقابت‌ها خوش بدرخشند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع هدف اصلی فدراسیون و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی عملکرد خوب کشتی‌گیران است و نتیجه گیری در اولویت بعدی قرار دارد. تمام قوانین و مقررات جدید را به کشتی‌گیران گوشزد کرده‌ایم و همه می‌دانند قوانین جدید اتحادیه کشتی به چه شکل است. اتفاقی هم که در کشتی آزاد رخ داد سهوی بوده و امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.