kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

تعجب از هماهنگی سیاسیون داخلی با مزدوران غرب در انکار جنایت داعش(خبر ویژه)

به رغم بر عهده گرفتن مسئولیت انجام حمله تروریستی چهارشنبه به حرم مطهر شاهچراغ توسط داعش، این امر از سوی رسانه‌های فارسی زبان جریان اصلی خارج از کشور که از طرف دولت‌های غربی و عربی تغذیه می‌شوند، و تعدادی از چهره‌های سیاسی داخلی فعال در شبکه‌های اجتماعی مورد شبهه و خدشه قرار گرفت. 
 
 
 
این تحلیل را روزنامه اطلاعات به قلم جمیله کدیور، نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس و همسر عطاء الله مهاجرانی منتشر کرد. وی می‌نویسد: در پی حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز که به شهادت ۱۵ نفر و زخمی شدن ۱۹ نفر انجامید، و در ادامه اعتراضاتی که در طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران در جریان بوده و موجب خسارت‌های جانی و مالی فراوان در کشور شد، به رغم بر عهده گرفتن مسئولیت انجام حمله توسط داعش، این امر از سوی رسانه‌های فارسی زبان جریان اصلی خارج از کشور که از طرف دولت‌های غربی و عربی تغذیه می‌شوند، و تعدادی از چهره‌های سیاسی داخلی فعال در شبکه‌های اجتماعی مورد شبهه و خدشه قرار گرفت.
وی درباره شبهات طرح شده «در راستای عملیات جنگ روانی» می‌نویسد: موضوعی که از سوی بسیاری عنوان می‌شود، اشاره به گفته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر پایان داعش در سال ۱۳۹۶ است. توجه به این نکته ضروری است که هر چند خلافت سرزمینی داعش در عراق و سوریه در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) پایان یافت، ولی ایدئولوژی داعش زنده است و تا زمانی که بستر فعالیت گروههایی همچون داعش موجود است. نیروهای باقیمانده داعش پس از پایان خلافت سرزمینی خود در عراق و سوریه، در این دو کشور فعالیت‌های زیرزمینی خود را آغاز کردند و یا به کشورهایی همچون افغانستان و کشورهای آفریقایی مهاجرت کردند از این رو هر چند به گفته شهید سلیمانی داعش در عراق و سوریه پایان یافت، ولی ایدئولوژی داعش زنده است.
همچنین موج رسانه‌ای به مخاطب القا می‌کرد که این اقدام توسط داعش انجام نشده، بلکه «کار خودشان»!!بوده است. همچنین، با دستکاری در زمان انتشار پوستری که توسط نهادهای وابسته به حاکمیت در رابطه با حادثه تروریستی منتشر شد، نیز گفتند این پوستر قبل از ترور آماده شده است، پس عملیات شاهچراغ «توطئه حکومت» بوده است. مطابق روال فعالیت‌های رسانه‌ای داعش، خبر انجام حمله توسط دو ارگان اصلی داعش، خبرگزاری أعماق و ناشر منتشر شد. در دو خبر که یکی مختصر و دیگری با تفصیل بیشتر بود، و مسئولیت حمله به حرم شاهچراغ را برعهده گرفته بود، تاریخ اول ربیع الاخر بود.
از جمله شبهات دیگر، اشاره به این موضوع است که سابقه نداشته با چنین شتابی داعش خبر از عملیات خود دهد، این شبهه نیز نشانه دیگری از بی‌اطلاعی شبهه افکنان است. اگر به یاد داشته باشید در حمله تروریستی سال ۱۳۹۶ داعش به مجلس شورای اسلامی، تروریست‌ها از محل وقوع عملیات به طور زنده فیلم ارسال کردند که همان فیلم، یکی از عوامل فیلتر شدن تلگرام در ایران بود. به موازات آن به سرعت خبرهای کوتاه این حمله در اعماق و ناشر منتشر می‌شد. 
در شبهه دیگری گفته شد مسئولیت‌پذیرفتن‌های داعش در مورد «حملات تروریستی» بر اساس اعلام بیعت عوامل این حملات با خلیفه داعش است و چون این بیعت منتشر نشده، پس کار خودشان است. اما خبرگزاری أعماق فیلم بیعت عامل حمله به شاهچراغ را با ابوحسن‌هاشمی قرشی منتشر کرد.