kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
امیرعبداللهیان خبر داد

اعزام هیئتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس در روزهای آینده

 
 
 
وزیر امور خارجه گفت که به‌منظور شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیئتی از ایران به وین اعزام خواهد شد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه در تهران میزبان «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه بود بعد از دیدار و گفت‌وگو در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداخت.
وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای سوری گفت: گفت‌وگوهای متنوعی را درخصوص پیگیری مناسبات دوجانبه به‌ویژه درباره همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری داشتیم. در مقایسه با یک سال گذشته حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش قابل‌توجهی داشته است. رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی به‌صورت ویژه چشمگیر است.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در هماهنگی با کشور دوست و برادر سوریه از مواضع مشترکی برخوردار است. درباره چگونگی افزایش و روان‌‌سازی همکاری‌های تجاری و اقتصادی امروز مشورت‌های لازم را به عمل آوردیم.
وزیر خارجه ادامه داد: توافق داریم در آینده نزدیک کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را با حضور نخست‌وزیر سوریه و میزبانی مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در تهران برگزار کنیم.
وی گفت: ما درخصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیئتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس‌ سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتفاق‌نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی بر اساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم نسبت به حل‌وفصل برخی از اتهامات موردنظر آژانس و مطرح‌شده توسط آژانس علیه ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم. به‌موازات این اقدام درخصوص رسیدن به گام‌های نهایی توافق به‌رغم برخی اظهارات متناقض مقامات آمریکایی تبادل پیام‌ها ادامه دارد و نسبت به باز تنظیم جدول زمان‌بندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.
وزیر خارجه گفت: با بورل تماس خواهم داشت و درباره آخرین هماهنگی‌ها گفت‌وگو خواهم داشت.
وزیر خارجه سوریه: حامی موضع ایران
 در مذاکرات هسته‌ای هستیم
«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه نیز تأکید کرد: ما در کنار رهبری و دولت ایران در برابر تهاجم مغرضانه آمریکا و اسرائیل و اذناب آنها هستیم. اقداماتی که برای هدف قرار دادن ثبات ایران در قبال مسائل عادلانه منطقه و جهان انجام می‌شود.
المقداد افزود: همبستگی سوریه با ملت و دوست برادر ایران را اعلام و تأکید می‌کنم خوشحالیم این اقدامات با شکست مواجه شد و حامیان مالی و سیاسی و رسانه‌ای آن ناکام ماندند.
وی ادامه داد: اطمینان داریم که اراده ملت ایران این است که در کنار دولت و حکومتش بایستد و اجازه ندهد تروریسم به کشور دیگری در منطقه ما وارد شود. سوریه از این اقدامات آسیب‌ها دیده است و همان روش‌هایی که عناصر مسلح و تروریست در سوریه در پیش گرفتند برای هدف قرار دادن دولت سوریه امروز نیز همان اقدامات را صورت می‌دهند و هدف قرار دادن ایران برای تغییر مواضع آن است ولی انقلاب اسلامی به دستاوردهای خود ادامه خواهد داد و در برابر تلاش‌های غربی که هنوز به باور نرسیده‌اند اقداماتشان در سوریه و عراق و ایران به شکست انجامیده است.
المقداد افزود: درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف صحبت کردیم. حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم.
به گزارش فارس، المقداد درباره تحریم‌ها علیه سوریه اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی جان ملت‌ها و مردم را می‌گیرد و این تحریم‌ها دولت‌ها را هدف قرار نمی‌دهد ملت‌ها را هدف قرار می‌دهد تا حمایت آنها از دولت‌ها را از بین ببرد. اهداف پلیدی که غربی‌ها با تحریم ایران، سوریه، کوبا، روسیه و نیکاراگوئه و دیگر کشورها دنبال می‌کنند از طریق این تحریم‌ها دنبال می‌شود. این‌ها غیرانسانی و نشانگر چهره غربی‌هاست. اگر غرب بخواهد چهره انسانی از خود نشان دهد و مدافع حقوق بشر برای برخورداری از حق غذا و آب و.. باشد باید از این تحریم‌ها دست بردارد. این تحریم‌ها زنان و کودکان و افراد ضعیف جامعه را از بین می‌برد و این تحریم‌ها باید فوراً پایان یابند.