kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
نیویورک تایمز: 

تحریم‌کنندگان روسیه تبدیل به بزرگ‌ترین مشتریان آن شده‌اند

 نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز » طی گزارشی فاش کرده بسیاری از کشورهای غربی که بعد از شروع جنگ اوکراین از حامیان اصلی تحریم‌های ضد روسی بودند، با بروز بحران‌های اقتصادی تبدیل به بزرگ‌ترین مشتریان روسی شده‌اند!
 
 
 
سرویس خارجی-
 
جنگ اوکراین امروز وارد روز 252 خود شد. طی این مدت اروپا، آمریکا و متحدین آسیایی آن جبهه بزرگ ضد روسی شکل داده و به بهانه حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه این کشور وضع کردند اما بنابر گزارش بلومبرگ، این تحریم‌ها مثل بومرنگ و خیلی زود به خود غرب بازگشت. بر اساس گزارش‌های رسمی طی 8 ماه گذشته روسیه به تحریم شده‌ترین کشور جهان تبدیل شده است. تحریم‌هایی که نه تنها در متوقف کردن روسیه موفق نبوده بلکه به دنبال افزایش قیمت نفت و گاز صادراتی روسیه منجر به سرازیر شدن میلیاردها دلار به خزانه این کشور نیز شده است. حالا «نیویورک تایمز» طی گزارش جدید خود از «ریاکاری کشورهای غربی حامی تحریم روسیه» انتقاد کرده و نوشته طی 8 ماه گذشته بسیاری از کشورهای غربی واردات محصولات روسی را افزایش داده‌اند.
نیویورک تایمز بر اساس داده‌های تجاری «رصدخانه پیچیدگی اقتصادی» نوشته: «تعدادی از کشورها در سال جاری میلادی به میزان چشمگیری، حجم واردات ماهانه خود را از روسیه افزایش داده‌اند. هند و ترکیه به عنوان واردکنندگان بزرگ کالاها و محصولات روسی ظاهر شده‌اند و میزان وارداتشان از این کشور به ترتیب  430 و 213 درصد  افزایش یافته است. واردات برزیل از روسیه نیز 166 درصد افزایش یافته که در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. صادرات روسیه به چین نیز 98 درصد افزایش یافته است. در عین حال، واردات کالاهای روسی از سوی عربستان نیز رشد 45 درصدی را ثبت کرده است.
 به گزارش فارس در ادامه گزارش نیویورک تایمز می‌خوانیم: «برخی از کشورهایی که فعالانه خرید کالاها و محصولات از روسیه را افزایش داده‌اند، نقش فعالی در مخالفت با عملیات نظامی این کشور در اوکراین داشته‌اند‌ از جمله می‌توان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آنهایی که از تحریم‌های ضد روسیه حمایت می‌کنند، اشاره کرد.: به عنوان مثال، خرید کالاهای روسی از سوی اسپانیا افزایش 112 درصدی را ثبت کرده و در عین حال صادرات روسیه به بلژیک 130 درصد بیشتر شده است. هلند نیز واردات از روسیه را 74 درصد افزایش داده و خرید کالاها و محصولات روسی از سوی ژاپن نیز 40 درصد رشد داشته است.در حالی که آلمان و نروژ، واردات از روسیه را به ترتیب 38 و 21 درصد افزایش داده‌اند.علاوه‌بر این، کل مبادلات تجاری روسیه با هلند 33 درصد، با ژاپن 13 درصد و با بلژیک 84 درصد افزایش یافته است.»
 کریسمس بی‌کریسمس!
اما در حالی که واردات کشورهای اروپایی از روسیه به نوشته نیویورک تایمز در حال افزایش اخبار و گزارش‌ها همچنان از ادامه بحران انرژی و تورم ناشی از آن در اروپا حکایت دارد. در انگلیس بحران گرانی موجب شده است 
دو سوم از مردم این کشور بگویند نمی‌توانند از پس هزینه‌های سالروز تولد حضرت عیسی‌(ع) و مراسم کریسمس برآیند. به گزارش واحد مرکزی خبر در نظرسنجی موسسه « راهبرد‌های ردفیلد و ویلتون » معلوم شد ۶۵ درصد از مردم انگلیس، نگران وضعیت مالی خود در ایام کریسمس هستند و حتی پیش از فرا رسیدن زمان کریسمس و سال نو میلادی، مردم انگلیس نگران بحران گرانی هستند. بر اساس این گزارش در حالی که ۵3 روز تا کریسمس باقی است، کمبود منابع مالی، فکر خانواده‌های انگلیسی را به خود مشغول کرده است. براساس این نظرخواهی، ۲۸ درصد از مردم انگلیس می‌گویند از این که نمی‌توانند همچون کریسمس‌های پیشین، پول در دست داشته باشند، «بسیار نگران» هستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در انگلیس در ۱۲ ماه گذشته، بهای مواد غذایی، همچون نان، ذرت، گوشت و لبنیات و روغن خوراکی با بیشترین شتاب در ۴۰ سال اخیر افزایش یافته و همچنین بهره بانکی اقساط بانکی نیز در انگلیس، به شدت بالا رفته است. برخی تحلیلگران معتقدند انگلیس با بغرنج‌ترین شرایط اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم مواجه شده است.
چراغ‌های خاموش در فرانسه
در فرانسه نیز در بحبوحه سردتر شدن هوا مقامات شهر «پاریس» پایتخت این کشور از مغازه داران خواسته‌اند جهت صرفه‌جویی در انرژی چراغ‌ها را بعد از خاتمه کار خاموش کنند.به گزارش منابع خبری، پاریس که از قرن هفدهم به این سو به عنوان شهر نورها شناخته می‌شود، اکنون در خاموش کردن کلید‌های برق  برای صرفه‌جویی در انرژی پیشرو است و مغازه‌ها در پایتخت فرانسه باید چراغ‌های خود را بعد از ساعات کاری خاموش کنند.«امانوئل گرگوار» معاون شهردار پاریس گفت: «ما باید از این باور که مردم فقط  جذب نور می‌شوند، دست برداریم.»بر اساس این گزارش، شهر پاریس قبلا به درخواست دولت فرانسه پاسخ داده و مغازه‌ها چراغ‌های خود  را در  خیابان «دو مونتین» چند ساعت زودتر خاموش کرده بود‌، رویه‌ای که در ساختمان‌های دولتی و برخی از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر مانند «برج ایفل» وموزه «لوور»  نیز اجرا شد. اما از روز سه شنبه این اقدام برای تمامی مغازه‌ها و مشاغلی که در شب کار نمی‌کنند اجباری می‌شود. این همان چیزی است که شورای شهر پاریس در آخرین مجمع خود خواست.این گزارش حاکی است که بیلبوردها نیز در پاریس از اول آذرماه از ساعت ۲۳:۴۵ شب تا ساعت ۶ صبح روز بعد خاموش خواهند شد. این اقدام بخشی از طرح هوشیاری برای ذخیره انرژی  است.همزمان با بحران انرژی در اروپا، رئیس‌جمهور فرانسه  چندی قبل در سخنانی آمریکا را متهم کرد که گاز طبیعی را تا چهار برابر گرانتر به کشورهای اروپایی می‌فروشد.
ظهور دوباره فاشیسم 
 در ایتالیا نیز تحت تاثیر بحران اقتصادی فاشیست‌ها جان تازه‌ای در این کشور گرفته‌اند. نشریه آمریکایی پولیتیکو در همین زمینه نوشته است:«انتصاب هواداران خانواده «بنیتو موسولینی» نخست‌وزیر دوره فاشیست و انتشار عکس یک وزیر جوان که با بازوبند صلیب شکسته به عنوان اعضای تیم دولتی جدید معرفی شده است، نگرانی از ظهور دوباره فاشیسم و افراطی گرایی در دولت ایتالیا را برانگیخته است.» به گزارش ایرنا، پولیتیکو نوشت:« این اتفاق موجی از خشم مبارزان ضد فاشیست را برانگیخته و احتمالا تلاش‌های ملونی برای ایجاد برند خود به عنوان یک رهبر میانه‌رو و قابل اعتماد در عرصه جهانی را تضعیف خواهد کرد.این جنجال در برهه حساسی برای نخست‌وزیر جدید ایتالیا رخ می‌دهد، زیرا او این هفته خود را برای اولین دیدار با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل آماده می‌کند». روز یک شنبه نیز هزاران تن از طرفداران فاشیسم در ایتالیا صدمین سالگرد به قدرت رسیدن موسولینی را در این کشور گرامی داشتند. به نوشته آسوشیتد پرس، در حالی که موسولینی اغلب در زمره وحشی‌ترین مستبدان قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود، راهپیمایی بر سر مزار او منعکس‌کننده ظهور جنبش‌های راست افراطی و نئوفاشیستی است که هم در ایتالیا و هم در سراسر اروپا دیده شده است.