kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
گزارش خبری کیهان

دولت بعدی رژیم صهیونیستی هم ائتلافی شد، بحران سیاسی ادامه می‌یابد


سرويس خارجي-
با وجود تقلاي بسيار زياد نتانياهو براي كسب اکثریت كرسي‌هاي كنست، اما حزب ليكود به رهبري نتانياهو نتوانست اكثريت قاطع كرسي‌هاي پارلمان رژيم صهيونيستي را به‌دست آورد و اين حزب به ناچار با سه حزب به شدت افراطي‌تر از خود ائتلاف تشكيل داد. ائتلافي كه با سلايق مختلف تشكيل شده و اختلاف نظر زيادي ميان رهبران آن به چشم مي خورد.
نتايج انتخابات اخير رژيم صهيونيستي پيش بيني نظرسنجي‌ها را تایيد كرد و نشان داد هيچ حزب سياسي نتوانسته اكثريت مطلق براي تشكيل كابينه را به‌دست آورد. با وجود آن كه حزب ليكود به رهبري نتانياهو بيشترين ميزان آرا را با كسب 32 كرسي به‌دست آورد، اما براي تشكيل كابينه به 61 كرسي از 120 كرسي كنست(پارلمان رژيم صهيونيستي) نياز است و از همين رو نتانياهو به سمت ائتلاف با سه حزب افراطي ديگر شامل حزب «صهيونيسم ديني»، «اتحاد يهوديت توراتي» و «شاس» حركت تا اين احزاب همگي با هم بتوانند بيش از 61 كرسي براي تشكيل كابينه به‌دست آورند.
اگرچه ائتلاف راست افراطي با مشاركت چهار حزب اكنون قدرت را در كنست براي تشكيل كابينه در دست خواهند داشت، اما مشخص نيست كه اين كابينه بتواند بر بحران سياسي اخير در تل آويو فائق شود و از هم اكنون اختلاف نظر زيادي ميان احزاب شركت كننده در ائتلاف سياسي نتانياهو به چشم مي خورد. در واقع ائتلاف سياسي تشكيل شده پس از انتخابات اخير متشكل از حزب راست ميانه «ليكود» و احزاب راست افراطي «صهيونيسم ديني»، «اتحاد يهوديت توراتي» و «شاس» است كه هركدام از آنها نگاه‌هاي متفاوتي به آينده سياست در تل آويو دارند.
در حالي كه «حزب ليكود» به رهبري نتانياهو مذاكره با گروه‌هاي فلسطيني را رد نمي كند، اما حزب «صهيونيسم ديني» به رهبري بن غفير به طور كلي هويت فلسطيني را به رسميت نمي شناسد و با رد همه قطعنامه‌هاي سازمان ملل خواستار الحاق كامل كرانه باختري و اشغال همه مناطق فلسطين است. براين اساس يك چالش بزرگ كابينه آتي تل آويو در ابعاد بين المللي نمايان خواهد شد و معلوم نيست كه متحدان سياسي نتانياهو چگونه به او اجازه خواهند داد تا درباره قطعنامه 1967 سازمان ملل در ارتباط با وضعيت فلسطيني‌ها مذاكره كند.
كابينه بعدي تل آويو با حضور بن غفير احتمالا كابينه بحران‌ها و تنش‌هاي بيشتر هم خواهد بود. بن غفير همواره چهره اي به شدت تنش زا و جنجالي است كه بارها در خيابان‌هاي بيت المقدس قدم زده و شخصا به فلسطيني‌ها حمله كرده است. لفاظي‌ها و دشنام‌هاي او عليه فلسطيني‌ها بارها در رسانه‌ها پخش شده و در چند سال گذشته سركردگي يكي از افراطي ترين مراسم‌ها يعني مراسم روز پرچم را در برعهده داشته كه با درگيري با فلسطيني‌ها همراه بوده است.
براين اساس انتظار مي رود در دوره كابينه جديد تل آويو ما شاهد افزايش تنش‌ها و درگيري‌ها نه تنها در كرانه باختري، بلكه حتي در مناطق اشغالي 1948 باشيم. در واقع روي كارآمدن كابينه راست افراطي در تل آويو باعث گسترش درگيري‌ها از كرانه باختري به سمت مناطق 1948 خواهد شد.
براي فلسطيني‌ها نيز چندان تفاوتي ميان كابينه‌هاي حاكم در تل آويو نيست، چون هيچكدام از سياستمداران تل آويو حاضر به پايان اشغال فلسطين نيستند. اين موضع گيري را «جمال نزال»، سخنگوی فتح در اروپا هم تایيد مي كند و در گفت‌وگو با الجزيره مي گويد: «دو اردوگاه بزرگ سياسي در تل آويو، یک وجه مشترک دارند و آن این است که هر دو طرفدار پروژه استعمار فلسطین را دنبال مي كنند.» نزال همچنين به الجزیره گفت: «من تفاوتی بین دو اردوگاه تحت رهبری یائیر لاپید یا نتانیاهو نمی‌بینم. در واقع، آنها هر دو بر سر اینکه چه کسی نژادپرست‌تر است و چه کسی از نظر حفظ اشغال تندروتر است، رقابت می‌کنند.»
بازگشت راست افراطي، نتيجه نژادپرستي
قدرت گرفتن راست‌هاي افراطي در تل آويو با واكنش‌هايي نيز در فلسطين همراه بوده و نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فسلطین از پیشی گرفتن احزاب راست‌گرای افراطی در انتخابات کنست انتقاد کرد. «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با بيان اين كه بازگشت راست افراطي نتیجه عادی گسترش نژادپرستی در اراضی اشغالی است، در بيانيه اي گفت: «بعد از اين احتمالا شاهد رفتارهاي نژادپرستانه بيشتري خواهيم بود.»
زلزله سياسي در تل آويو همچنين به لغو سفر «يائير لاپید» به مصر در پی شکست در انتخابات منجر شد و پایگاه خبری عبری زبان «واللا» اعلام کرد که لاپید به سبب اوضاع سیاسی کنونی و شکست در انتخابات کنست، سفر هفته آینده خود به مصر برای شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ را لغو کرده و قرار است اسحاق هرتزوگ رئیس‌رژیم صهیونیستی به جای او راهی مصر شود.
همچنين «حازم قاسم»،‌ سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی با بیان اینکه تمام احزاب صهیونیستی به دنبال تداوم تجاوزگری علیه ملت فلسطین هستند، تاکید کرد که حساب باز کردن روی نتایج انتخابات کنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی «حماقتی سیاسی» است. سخنگوی جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: «انتخابات بین احزاب راست گرای صهیونیستی افراطی و افراطی‌تر انجام شده است؛ احزابی که بر مسئله تداوم تجاوزگریها علیه ملت ما توافق نظر دارند.» قاسم گفت که انتخابات رژیم صهیونیستی برای مدیریت رژیمی غیرقانونی است که برپایه تجاوز و سرقت سرزمین فلسطین بنا شده است. سخنگوی حماس خاطرنشان کرد: «ملت ما به مبارزه مشروع خود در برابر رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد و مقاومت توانایی بیرون راندن این رژیم از خاک فلسطین را دارد.»
بالفور موجب تثبيت تل آويو نمي شود
روز گذشته همچنين مصادف با صد و پنجمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور از سوی انگلیس در سال ۱۹۱۷ نيز بود. اعلامیه‌ای که فلسطینی‌ها آن را مقدمه اشغال فلسطین و شکل گیری رژیم صهیونیستی می‌دانند. در واقع 105 سال پیش‌، دوم نوامبر ۱۹۱۷، «آرتور جیمز بالفور» وزیرخارجه وقت انگلیس نامه‌ای به لرد لیونل والتر روچیلد» از رهبران جنبش صهیونیسم ارسال کرد که بعدها به اعلامیه بالفور مشهور شد.
فلسطینی‌ها این اعلامیه را نخستین گام تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین فلسطین در راستای پاسخ دادن به مطالبات صهیونیسم جهانی می‌دانند که باعث آوارگی ملت فلسطین با قدمتی چندین هزار ساله در این سرزمین، شد.
در همین رابطه نيز روز چهارشنبه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، تاکید کرد: «اعلامیه بالفور و جنایات علیه فلسطین، موجب تثبیت پروژه صهیونیسم نخواهد شد.» جنبش حماس در سالروز صدور اعلامیه شوم بالفور تاکید کرد که بیانیه بالفور، اشتباهات سیاسی پس از آن، جنایات ضدبشری علیه ملت فلسطین و ادامه جانبداری آمریکا از رژیم اشغالگر صهیونیستی، تلاش‌هایی نافرجام برای تثبیت پروژه صهیونیسم در سرزمین ماست و هرگز نخواهد توانست هر‌اندازه هم زمان بگذرد، مسئله عادلانه فلسطین را به نابودی بکشاند.
این جنبش تاکید کرد که عموم ملت فلسطین در هر مکانی را به ادامه مبارزات با تمامی ابزارها و راهکارهای ممکن و پایبندی به سرزمین، حقوق، مقدسات و هویت ملی خود فرامی‌خوانیم و از امت اسلامی و عربی و تمامی آزادگان جهان دعوت می‌کنیم از ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن حمایت کنند.