kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

ورود هیئت آمریکایی به حضرموت برای دزدیدن نفت یمن!

 
 
سرويس خارجي-
همزمان با بي‌ثباتي در بازار جهاني انرژي، نيروهاي آمريكايي با هدف دستبرد به منابع انرژي و نفت يمن تحركات تازه ای را در شرق اين كشور آغاز کرده اند.
با وجود آن كه كمتر از ده روز پيش نيروهاي انصارالله يك نفتكش متعلق به ائتلاف سعودي در بندرالضبه در استان حضرموت را هدف حمله پهپادي قرار دادند، اما به نظر مي رسد كه غارتگري در اين بخش از يمن همچنان ادامه دارد. تازه ترين تحركات نيروهاي وابسته به ائتلاف سعودي در حضرموت به ورود یک هیات نظامی آمریکایی به اين استان نفت‌خیز ارتباط دارد و براساس آن چه منابع يمني از جمله المسيره گفته اند، طی روزهاي سه شنبه و چهارشنبه گروهي از نظامیان آمریکایی براي چندمين بار و در راستای غارت هر چه بیشتر نفت و گاز این منطقه وارد حضرموت شده اند.
براساس تصاوير منتشر شده، «مبخوت بن ماضی» استاندار حضرموت که از سوی ائتلاف سعودی تعیین شده است با این هیات آمریکایی به ریاست سرگرد « کوین » دیدار کرده است. نكته جالب در اين ديدار آن جا بوده كه در اين جلسه عوامل محلي وابسته به سعودي در حضرموت از تصمیم دولت صنعا برای جلوگیری از صادرات نفت یمن و تاثیرات این تصمیم بر بازار جهانی نفت، به ارتش آمریکا شکایت کرده و از آمريكايي ها خواسته اند تا به آن ها براي مقابله با دولت صنعا كمك كند.
براين اساس به نظر مي رسد كه ناكامي سعودي ها در يمن براي حمايت از مهره ها و عوامل خود باعث شده تا اين نيروها دست به دامن آمريكايي ها براي حفاظت از آن‌ها در برابر دولت صنعا شوند.
از سوي ديگر، تحرکات فزاینده آمریکا در شرق یمن که غنی از نفت و گاز است، در راستای گسترش سیطره نظامی بر بخش های غنی از نفت خام ارزيابي مي شود. در واقع گراني نفت و انرژي در بازار جهاني باعث شده تا آمريكايي ها به  منابع نفتي و گازي يمن در جنوب اين كشور چشم داشته باشند.
همچنين تحرکات آمریکایی ها در شرق یمن همزمان با دستورات واشنگتن برای تغییر مکان استقرار نیروهای خود در سومالی به سمت سواحل جنوب شرقی یمن است و پیشتر نیز تعدادی از افسران اطلاعاتی آمریکا در اواسط ماه آگوست گذشته با یک هواپیمای نظامی وارد فرودگاه «المکلا» شدند و به گشت‌زنی‌های شناسایی از بندر نفتی الضبه تحت کنترل نیروهای اماراتی و منطقه «فوه» از مهم‌ترین پایگاه‌های القاعده در غرب شهر المکلا 
پرداخته بودند.