kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
استیضاح وزیر صمت رأی نیاورد

اعتماد دوباره مجلس به فاطمی‌امین

در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نمایندگان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان به فاطمی‌امین رای اعتماد دادند قالیباف در این زمینه گفت: این اعتماد مجدد فرصتی برای وزیر است تا طرح‌ها و قول‌هایی که داده را به نتیجه برساند تا تحول اساسی را که مردم بتوانند آن را احساس کنند ایجاد نماید.

نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در حالی آغاز شد که دستورکار جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. طرح استیضاح فاطمی‌امین در تاریخ ۲۷ مهرماه اعلام وصول شد.
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در روند بررسی استیضاح و پس از قرائت پیام رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه خودرو در وزارت صمت اتفاق افتاده، گفت: در مهرماه سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی تهیه کرد و انتقادات جدی به بحث تولید خودرو وارد بود که صد و هفتاد هزار خودرو کف پارکینگ بود که یک سپر نداشته یا چراغ نداشت، اما حالا این مورد صفر است یعنی مدیریت شد.
وی افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج‌هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌ است. مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما 300 درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما 300 درصد افزایش تولید وانت و 450 درصد افزایش تولید و 78 درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرآیند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم.
فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه ان‌شاءالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌ است. ما تا زمانی‌ که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار کرد: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود.
رأی اعتماد دوباره مجلس به فاطمی‌امین
با پایان سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، رأی‌گیری برای اعتماد یا عدم اعتماد به فاطمی‌امین برگزار شد که درنهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوباره به وزیر اعتماد کردند.
فرصتی برای تحول اساسی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ضمن تبریک به برادر عزیزمان آقای فاطمی‌امین این نکته را باید بگویم که ان‌شاءالله این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر است تا طرح‌ها و قول‌هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند را ایجاد نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی ما است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، خصوصا اینکه مردم ما از گرانی‌‌‌ها در کالاهای غیراساسی هم رنج می‌برند، از این رو تمامی اقلام غیراساسی که بی‌دلیل قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع دارند.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: امیدواریم این رأی اعتماد در شرایط فعلی به وزیر باعث خیر و برکت و حل مشکلات مردم شود.
پاسخ قالیباف به یک خبر نادرست
لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جریان بررسی استیضاح وزارت صمت ادعایی را به این شکل بیان کرد: استیضاح وزیر صمت باید 3 ماه پیش اعلام وصول می‌شد، آقای رئیس‌جمهور با آقای قالیباف تماس می‌گیرد و مطرح می‌کند که 2 ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به 2 وزارتخانه تقسیم کنیم اما با وجود گذشت 3 ماه این امر محقق نشد.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس درخصوص اظهارات لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز نسبت به تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: باید عنوان شود که مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع‌بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده‌اند.
دستور رئیسی برای استمهال وام کشاورزان خسارت‌دیده
ذبیح‌الله اعظمی ساردویی سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تشریح جلسه روز دوشنبه 9 آبان این کمیسیون با آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این جلسه در مورد برنامه الگو کاشت مباحثی مطرح شد ما درخواستی برای تامین الزامات این طرح داشتیم؛ رئیس‌جمهور گفتند ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا همه ماشین‌آلات و همه نهاده‌های کشاورزی لازم فراهم تا این طرح محقق شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: در این جلسه در مورد امهال و استمهال وام‌های کشاورزی در مناطق سردسیر سرمازده و خسارت‌دیده نیز مواردی مطرح شد که رئیس‌جمهور با نظر مساعد دستور پیگیری این موضوع را دادند.
اعظمی ادامه داد: مناطقی مثل کرمان که سال گذشته محصولات کشاورزی دچار سرمازدگی شد و در میناب نیز سه بخشی از محصولات کشاورزی را از بین برد باید سود این وام‌ها بخشیده شود که به آن امهال و استمهال گفته می‌شود.
وی تصریح کرد: در این جلسه در مورد سیل‌بند جیرفت نیز صحبت شد و رئیس‌جمهور تاکید کردند که در اسرع وقت تامین اعتبار سیل‌بند خرم از جیرفت تا رودبار انجام شود.
تعیین راهکارهای بازگشت منابع حاصل از صادرات
محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست مشترک با رئیس بانک مرکزی، اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی که صبح دیروز برگزار شد، گفت: پیرو برگزاری جلسات مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان اقتصادی در سراسر کشور، آخرین نشست با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
وضعیت صادرات محصولات کشاورزی یکی از موضوعات بسیار مهم مطرح شده در این جلسات بود. در همین راستا امروز جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون اقتصادی برگزار و چند محور بسیار مهم برای افزایش ظرفیت صادرات کشور مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: اصلی‌‌ترین موضوع مطرح‌شده در جلسه امروز، بررسی نحوه بازگشت منابع ارزی ناشی از صادرات و نرخ تسویه صادرات و همچنین تعهدات ارزی سنوات گذشته بود. ابتدا پیشنهاد سازمان توسعه تعاون درخصوص نحوه تسویه تعهدات ارزی مطرح‌شده که می‌تواند نرخ ارز بازار نیمایی را تقویت کرده و با مشوق‌های صادراتی، صادرات غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.
وی اظهار کرد: پیشنهاد دومی که از ناحیه کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، ایجاد بازار توافقی درخصوص محصولات کشاورزی از طریق حواله بود. خوشبختانه تجربه اجرایی شدن بازار توافقی اسکناس با اقدام بانک مرکزی نتیجه داده و این تجربه می‌تواند در بخش‌های دیگری نیز تا سقف‌های مشخص اجرایی شود. همچنین پیشنهاد رئیس بانک مرکزی درخصوص امکان ارائه حواله‌های ارزی به بانک مرکزی و در مقابل آن رویکرد تسویه اسکناس از طریق بازار توافقی اسکناس در داخل کشور به‌عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توافق قرار گرفته و مقرر شد بررسی کارشناسی و اجرایی آن در دستورکار قرار گیرد.
پورابراهیمی عنوان کرد: روش‌های تسویه از طریق تهاتر حواله با فعالانی که واردات کشور را انجام می‌دهند و صادرات در برابر واردات و روش‌هایی که می‌تواند موجب تسویه با شیوه غیرنقدی ‌شود که در کمیسیون مورد بررسی قرارگرفته و مقرر شد با هماهنگی بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و اتحادیه تخصصی صادرات و سازمان توسعه تجارت که در این موضوع بسیار مهم مسئولیت دارد، جمع‌بندی لازم انجام گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با وجود همکاری‌هایی که میان دولت و مجلس، کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و نمایندگان اتاق بازرگانی شکل گرفته ظرف مدت یک هفته آینده جمع‌بندی نهایی و اولویت‌ها مشخص شده و نظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که موتور اصلی جریان صادراتی کشور هستند، شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. لذا با وجود همکاری‌ها، صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته حتما افزایش پیدا خواهد کرد. همان‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح کردند، پیش‌بینی ما این است که تراز تجاری کشور که سال‌ها منفی بوده به عدد برابری رسیده و از سال آینده وارد تراز تجاری مثبت شویم.