kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶

تروریسم داخلی، بلای جان آمریکا (نگاه)

 

سیدمحمد امین‌آبادی
یک هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است 17 آبان(سه‌شنبه آینده) برگزار شود‌، نگرانی‌ها از افزایش حملات گروه‌های راست افراطی در این کشور بار دیگر بالا گرفته است. جمعه گذشته یک راست افراطی به خانه «نانسی پلوسی» رئیس ‌مجلس نمایندگان این کشور نفوذ و همسر وی را مجروح و روانه بیمارستان کرد. پیش از آن نیز مردی از پنسیلوانیا به دلیل تهدید به قتل یکی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا مجرم شناخته شد. پرونده‌های خشونت و تهدید علیه مقامات آمریکایی به خصوص دموکرات‌ها و جمهوری خواهانی که از ترامپ اعلام برائت کرده‌اند نیز به حدی است که بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده بیش از ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. مقامات پلیس فدرال آمریکا هم در یک ارزیابی مشترک هشدار داده‌اند که افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی تهدیدی برای انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا است. وزارت امنیت داخلی آمریکا هم تحت تاثیر این نگرانی‌های فزاینده دستور داده است تا در دفاتر انتخاباتی در سراسر این کشور شیشه‌های ضد گلوله نصب کنند و نیروهای ویژه‌‌ای با مهارت تیراندازی در این دفاتر مستقر شوند.
کارشناسان بر این باورند که فضای سیاسی- اجتماعی آمریکا طی سال‌های اخیر به شدت دو قطبی شده و در نتیجه جامعه این کشور به سمت خشونت و افراط‌گرایی بیشتر پیش می‌رود. تشدید افراط‌گرایی در جامعه آمریکا به قدری جدی است که به گفته «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی این کشور «به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای مرتبط با تروریسم برای آمریکا تبدیل شده است». وی پیش از این نیز گفته بود: «ما به میزان زیادی بر افراط‌گرایی خشن داخلی متمرکز شده‌ایم. این بزرگ‌ترین تهدید و تهدید مرتبط با تروریسم است که ما در آمریکا با آن روبه‌رو هستیم».پیش از این نیز نهادهای سیاسی و امنیتی آمریکا نسبت به خطر افراط‌گرایی و تهدید تروریسم داخلی در این کشور هشدار داده بودند. گزارش مشترک «اف‌بی‌آی» و «وزارت امنیت داخلی» این کشور نشان می‌دهد سال ۲۰۱۹ میلادی «مرگبارترین سال» برای حملات افراط‌گرایان داخلی از سال ۱۹۹۵ میلادی به شمار می‌رود. «بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز «تروریسم داخلی» را «مرگبارترین تهدید» برای آمریکا می‌داند. بایدن در این باره گفته است: «نه داعش و نه القاعده بلکه افراد قائل به برتری نژاد سفیدپوست مرگبارترین تهدید برای آمریکا هستند. ».
تروریسم داخلی و جنگ داخلی کلید واژه‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر بارها مقامات‌، کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی نسبت به خطر وقوع آن هشدار داده‌اند. در آمریکا منظور از «تروریسم داخلی» گروه‌های نژادپرست و راست افراطی هستند که طی سال‌های اخیر و به خصوص بعد از به قدرت رسیدن ترامپ رشد قارچ‌گونه‌ای در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا داشتند. رشد گروه‌های فاشیست و راست افراطی در آمریکا همزمان شده با افزایش تمایل مردم به خرید سلاح در این کشور. کارشناسان معتقدند بحران‌های داخلی مثل بحران اقتصادی‌، کرونا‌، افزایش بیکاری ناشی از آن‌، رشد حملات نژادپرستانه و ترس رنگین‌پوستان از هدف قرار گرفتن توسط سفید برتر‌پندارها و افزایش شکاف اجتماعی، موجب شده مردم آمریکا تمایل گسترده‌ای نسبت به خرید سلاح داشته باشند. در نتیجه خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های منجر به قتل نیز در آمریکا رشد چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا کشتارهای دسته‌جمعی در آمریکا به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا کنون رسیده است. تحت تاثیر تشدید افراط‌گرایی‌، آمار خشونت‌های مسلحانه و جرم و جنایت نیز در این کشور روز به روز در حال افزایش است. بر اساس نظرسنجی موسسه تحلیل و مشاوره گالوپ که روز جمعه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) منتشر شد، بیش از نیمی(۵۶ درصد) از پرسش‌شوندگان آمریکایی‌ گفته‌اند که آمار جرم و جنایت در منطقه محل سکونت آنها نسبت به سال قبل بیشتر شده است. این رقم نسبت به سال گذشته میلادی ۱۱ درصد و نسبت به سال ۲۰۲0 میلادی 18 درصد افزایش یافته و بالاترین رقمی است که تاکنون در طول پنج دهه نظرسنجی درباره این سؤال توسط موسسه گالوپ به ثبت رسیده است. مقابله با «مرگبارترین تهدید داخلی» در آمریکا کار ساده‌ای نیست و به باور برخی کارشناسان از مقابله با چین به عنوان بزرگ‌ترین تهدید خارجی نیز سخت‌تر است. چرا که نژادپرستان در آمریکا تبدیل به یک جریان سیاسی شده و از انزوا بیرون آمده‌اند. هر فردی با تمایلات نژادپرستانه و قائل به برتری نژاد سفید‌، در جامعه آمریکا که دسترسی به سلاح در آن کار بسیار ساده و راحتی است می‌تواند به یک منبع مهم تهدید امنیت ملی تبدیل شود.
«هنری جیروکس» محقق و پژوهشگر آمریکایی و از بنیانگذاران نظریه «تعلیم و تربیت انتقادی» در این کشور اخیراً در مقاله‌ای که وب سایت «تروث آوت» آن را منتشر کرده درباره ریشه‌های تشدید خشونت و افراط‌گرایی در آمریکا می‌نویسد فاشیسم نئولیبرال در تمامی تار و پود جامعه آمریکا ریشه دوانده است و محصول این نوع از فاشیسم که زبان و رسانه را به خدمت گرفته افزایش خشونت‌های مسلحانه در جامعه آمریکا است. به گفته وی ترامپ و پیروانش و جناح دست راستی حزب جمهوری‌خواه نماینده اصلی این نوع از فاشیسم نئولیبرال در آمریکا هستند که جامعه این کشور را به سمت «جنگ داخلی» سوق می‌دهند. طی 20 سال گذشته آمریکا برای مقابله با تروریسم خارجی بیش از 8 تریلیون هزینه کرد و صدها هزار نفر را در منطقه غرب آسیا به خاک و خون کشید. آمریکا در مبارزه با تروریسم در عرصه بین‌المللی به شدت ناکام بود. نگاه گزینشی به تروریسم یکی از دلایل اصلی این شکست و ناکامی بود. دولت این کشور حالا باید با فاشیسم نئولیبرال و تروریست‌ها در عرصه داخلی مبارزه کند. خطری که آمریکا زمانی نه چندان دور در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود به دنبال حذف آن بود حالا به نزدیکی کاخ سفید‌، کنگره آمریکا و حتی خانه رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا نیز نفوذ کرده است.