kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
نتیجه دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای

سرمایه‌گذاری ۴/۵ میلیارد دلاری شرکت‌های روسی در ۷ میدان نفتی و گازی ایران

وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد ۷ میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که برخی پروژه‌ها تاکنون ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی دیروز در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران- مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به ‌نحو شایسته‌ای پای کار بودند، اظهار کرد: به‌زودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده اسناد کلی توافق‌ها بین دو کشور امضا خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ این‌قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، تصریح کرد: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و... استفاده کنیم. در این میان همکاری دو کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره تحریم‌های احتمالی روسیه در ماه ژانویه (دی‌ماه) از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا افزود: سال‌هاست که ایران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو است، بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریم‌ها را با کمک دو کشور بی‌اثر کنیم.
اوجی بیان کرد: بی‌شک بعضی از مسائل مطرح‌شده در مذاکرات اقتصادی میان ایران و روسیه برای اجرایی شدن به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد که امیدواریم این مهم نیز انجام شود.
وی اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفت و گاز را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند و بعضی از این پروژه‌ها ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وزیر نفت احداث مشترک کارخانه پمپ‌های درون‌چاهی از سوی شرکت‌های روس و ستاد اجرایی فرمان امام در اهواز را یکی از پروژه‌های مهم میان دو کشور دانست و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده سالانه ۱۵۰ پمپ درون‌چاهی در این کارخانه تولید خواهد شد. این پمپ‌ها با فناوری خاصی که دارند می‌توانند تولید چاه‌های نفت را دو تا سه برابر افزایش دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از هشتم تا دهم آبان‌ماه به میزبانی روسیه برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را به‌عهده داشتند.
در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهر‌سازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.
رشد 6 و دو دهم درصدی
سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2021‌
بـراسـاس گـزارش سـال 2022 آنکتـاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) درخصـوص وضعیـت سـرمایه‌گذاری خارجـی جهـان، میـزان سـرمایه‌گذاری مسـتقیم خارجـی در ایـران طـی سـال 2021 بـه یک میلیـارد و 425 میلیـون دلار رسـیده اسـت کـه بـا افزایـش 83 میلیـون دلاری نسـبت بـه سـال قبـل، حـدود شش و 18 صدم درصـد افزایـش داشـته اسـت.
به گزارش خبرگزاری فارس، ایـن در حالـی اسـت کـه سـرمایه‌گـذاری خارجـی در ایـران در سـال هـای 2020 و 2019 و 2018 بـه ترتیـب 11 درصـد، 36 و چهار دهم درصـد و 30 درصـد کاهـش نشـان مـی دهـد. در مجمـوع رونـد سـرمایه گـذاری خارجـی در ایـران طـی یـک دهـه گذشـته نزولـی بـوده و بـه یـک‌سـوم تقلیـل یافتـه اسـت. ایـن در حالـی اسـت کـه رونـد مزبـور در مـدت زمـان یـاد شـده در بیـن کشـورهای در حـال توسـعه بـا شـیب ملایمی صعـودی بـوده اسـت.