kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
دیدگاه اساتید

مماشات کافی است دانشگاه را به ریل اصلی بازگردانید

 
 
 
 
جمعی از اساتید دانشگاه‌ها درباره اتفاقات اخیر خواستار پایان دادن به مماشات و برگزاری محور‌های گفت‌‌وگویی در دانشگاه‌ها و پیگیری توسط نهادهای قضائی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دانشگاه محل علم آموزی و سرشار از حس خوب آموختن و حرکت بر مرزهای دانش دنیاست، جایی که در آن نه تنها دانشجویان علم می‌آموزند بلکه در عرصه‌های فرهنگی هم صیقل می‌یابند اما این روزها فضای دانشگاه‌های کشور حال و روز همیشگی‌اش را از دست داده و دیگر آن شور و حال در آن برقرار نیست.
دانشگاه باید الگوی جامعه باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره فضای این روزهای دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه همان‌طور که ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز اسمش پیداست محل علم‌آموزی، تحقیق، تدریس و یادگیری است و دانشگاهیان باید الگوی جامعه باشند، اما این روزها شاهد اتفاقاتی در دانشگاه هستیم که سبب تعجب جامعه شده است.
حسن مسلمی نائینی اظهار داشت: متاسفانه اغتشاشاتی که این روزها شاهد آن بودیم اصلا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شأن دانشگاه نیست، در روزهای گذشته رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم با برهم‌زنندگان آرامش دانشگاه مماشات کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که زمان مماشات گذشته است. 
مسلمی نائینی بیان داشت: متاسفانه هر روز که می‌گذرد شاهد بداخلاقی‌ها و بددهنی‌های بیشتری در دانشگاه هستیم، این روزها شأن دانشگاه رعایت نمی‌شود، شعارها و مباحثی مطرح می‌شود که خلاف شأن و قوانین دانشگاه است، اگر اعتراضی هست باید ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز روش خودش اقدام شود البته دانشگاه هم باید جایگاهی برای اعتراض درنظر بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: رؤسای دانشگاه دارند مماشات انجام می‌دهند ولی الان دیگر زمان آن گذشته است و باید فکر اساسی کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: الان زمان برخورد قاطع است و دیگر نباید با ملایمت و مماشات پیش رفت، ما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر دانشگاه قانون داریم که اگر کسی مشکلی پیش آورد طبق قانون با وی برخورد شود و برای همه این اتفاقات‌، قانون وجود دارد، مسئولان چرا از قانون استفاده نمی‌کنند؟
تعدادی از اساتید سواد رسانه ندارند و نمی‌توانند موضوعات و اتفاقات را تحلیل کنند
در همین بحث با استاد دیگری نیز صحبت کردیم، مجتبی صمدی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و رسانه گفت: در دو دهه اخیر میزان شکاف بین دانشگاه با نهادهای حاکمیتی و دولتی خیلی زیاد شده است؛ بعضی از اساتید دانشگاه خود را از فضای سیاسی متمایز کردند و ناکارآمدی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضای سیاسی دانشگاه‌ها دیده می‌شود.
صمدی افزود: نیازمند برگزاری جلسات متعدد از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با اساتید دانشگاه هستیم، مسیر گفت‌وگوی ارتباطی باید برقرار شود؛ مسئولان باید انتقادات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز فضای دانشگاهی که علمی و آکادمیک است ببینید و بشنوند.
وی ادامه داد: مباحث توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید تبیین شود و کارشناس‌ها ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز نحوه به وجود آمدن حوادث و رویدادهای رخ داده با اساتید سخن بگویند، بعضی از دانشگاهیان سواد رسانه‌ای ندارند و گاهی به دلیل همین ضعف تحت تأثیر جریان‌های رسانه‌ای معاند قرار می‌گیرند، گفت‌وگو با اساتید و تبیین اتفاقات رخ داده یک وظیفه حاکمیتی است و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای انتظامی باید با اساتید دانشگاه جلسه بگذارند و فضای گفت‌وگویی ایجاد کنند. 
اگر اساتید دانشگاه در جریان قرار بگیرند قطعا پای کار می‌آیند البته جز عده محدودی که هرکاری کنید مخالفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.
اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها می‌افتد قابل هضم نیست
اسلامی‌فر، مدرس دیگری است که در این زمینه اظهارداشت: جایگاه دانشگاه و دانشجو مشخص است، دانشگاه یک پایگاه علمی است و افراد دخیل در آن از قشر نابغه و فرهیخته هستند و این اتفاقاتی که این روزها در بعضی دانشگاه‌ها می‌افتد قابل هضم و باور کردنی نیست، مگر می‌شود یک نفر به عنوان دانشجو که در محیط علم و تولید علم و فراگیری دانش قرار گرفته است از ادبیاتی استفاده کند که در شان دانشجو و دانشگاه نباشد؟ 
وی افزود: اتفاقات این روزهای دانشگاه‌ها بیانگر دو حالت است، یا این افراد دانشجو نیستند و برای اغتشاش وارد دانشگاه می‌شوند یا نه افرادی هستند که برنامه خاصی پیش‌بینی شده دارند که با این افراد باید طبق قانون دانشگاه برخورد و کمیته انضباطی شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: باید فرق باشد و مشخص شود بین کسی که مسئله و سؤالی دارد و کسانی که تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار گرفته‌اند و می‌خواهند جو دانشگاه را به هم بزنند. بعضی‌ها تحت پوشش دانشجو وارد می‌شوند و مقامات قضائی حتماً باید برخورد قانونی با این افراد داشته باشند.
اسلامی‌فر بیان داشت: اغتشاشگران به دنبال این هستند که محیط علمی دانشگاه تعطیل شود و فضای علمی حاکم بر دانشگاه متوقف شود، پیشرفت‌های علمی ایران، دشمنی دشمنان را بیشتر کرده است، مماشات دیگر کافی است و باید هرچه سریع‌تر دانشگاه به ریل اصلی خود بازگردد.