kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳

تحریم‌ها دو برابر شد که شد دوباره مذاکره کنیم(!)(خبر ویژه)

روزنامه زنجیره‌ای غربگرا در تحلیلی مدعی شد به جای واکنش و پاسخ متقابل به تحریم‌ها، باید در مقابل تشدید تحریم‌ها، به سراغ مذاکره با غرب برویم(!)
 
 
 
روزنامه اعتماد که در کنار برخی نشریات غربگرا دیگر، از شریکان جرم کلاهبرداری غرب در برجام به شمار می‌رود، به قلم یک دیپلمات سابق می‌نویسد: «تحریم‌هایی که در روزهای اخیر از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعمال شده است، از دو بعد انجام می‌شود. بخشی از این تحریم‌ها در واکنش به اعتراضات داخلی ایران است که دولت‌های اروپا و حتی آمریکا تحت فشار افکار عمومی هستند که لازم می‌دانند عکس‌العملی نشان دهند. بخشی دیگر از تحریم‌ها مربوط به بحثی است که در رابطه با ادعای غربی‌ها و اوکراینی‌ها در مورد ارسال پهپاد و موشک ایرانی به روسیه است.
جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا، تاکنون دو بسته تحریمی علیه مقام‌های غربی اعلام کرده است. من فکر می‌کنم این روندی که آنها تحریم کنند و ما در واکنش و اقدام متقابل دست به تحریم مقام‌های غربی بزنیم، در این شرایطی که ما چند سال است تحت تحریم‌های گسترده قرار داریم، ممکن است کار را به جایی برساند که تحریم‌های سیاسی به تحریم‌های اقتصادی گسترده‌تر هم منجر شود. ضروری است که به جای چرخه اقدام و اقدام متقابل، باب گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و اروپا باز شود، دیپلماسی ما فعال‌تر شود و از این پیام‌های رسانه‌ای اجتناب شود. اینکه ما پیام بدهیم، آنها پیام بدهند، آنها تحریم کنند و ما تحریم کنیم، در نهایت می‌تواند بر ادامه مذاکرات احیای برجام هم تاثیر منفی بگذارد. تصور عمومی این است که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است مذاکرات احیای برجام از سر گرفته‌ شود. آمریکایی‌ها هم تمایل‌شان را در رابطه با ادامه مذاکرات احیای برجام نشان داده‌اند. اما تحریم‌های متقابل می‌تواند باعث زمینه‌ساز تخاصم و روابط منفی شود که مذاکرات هسته‌ای را هم که همه طرف‌ها از آن استقبال کرده‌اند به خطر بیندازد. مسائل جاری میان تهران و غرب، مسائل مهم و تعیین‌کننده‌ای هستند؛ به ویژه اینکه سه کشور اروپایی مسئله ارسال سلاح‌های ادعایی ایرانی را به روسیه به دبیرکل منتقل کرده‌اند تا مسئله را بررسی کند. اگر مسئله را به شورای امنیت بکشانند و مذاکرات احتمالی بعد از انتخابات آمریکا هم به نتیجه قابل قبولی نرسد و امیدوارکننده نباشد، ممکن است دردسرهای بیشتری برای ایران ایجاد شود. هم آمریکا هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا روی شورای امنیت و سازمان ملل نفوذ دارند. ادامه روند خصمانه و افزایش تنش دیپلماتیک میان دو طرف، ممکن است نهایتا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، باعث شود آمریکایی‌ها سه کشور اروپایی را قانع کنند که مکانیسم ماشه را فعال کنند و ۶ قطعنامه متوقف شده شورای امنیت را علیه ایران فعال کنند. ممکن است که ما بگوییم به لحاظ حقوقی این کار غیرقانونی است و هیچ بعید نیست که به لحاظ حقوقی غیرقانونی باشد، اما واقعیت این است که این اقدام، ابزاری است که در اختیار طرف‌های مقابل ما قرار دارد.
در شرایط فعلی بهتر است که روند دیپلماسی فعال‌تر شود و به مرحله‌ای برسیم که این تحریم‌های متقابل متوقف شود، در مورد مسائل تنش‌زا میان ایران و اتحادیه اروپا روشنگری شود و مشکلات جاری در روابط جمع و جور شود».
درباره بیمار بودن این تحلیل، چند نکته گفتنی است. اولاً نویسنده با ادعای اینکه آمریکا و اروپا تحت فشار افکار عمومی و در حمایت از اعتراضات ایران بیانیه داده‌اند، مشروعیت دادن به سلاح تحریمی دشمنان ملت ایران است که به‌ویژه در دهه اخیر، این سلاح را علیه ملت ایران و معیشت آنها به کار گرفته‌اند، حال آنکه اگر دلسوز ملت ایران بودند، آنها را با تحریم (حتی دارو، بنزین و...) تحت فشار قرار نمی‌دادند. جالب اینکه فشار و ضربه علیه معیشت مردم از طریق تحریم‌های فلج‌کننده، پیشنهاد برخی نمایندگان سران فتنه سبز به آمریکایی‌ها بود!
ثانیاً اگر ملت ما برای دولت‌های غربی موضوعیت دانستند، اکنون باید تحریم‌های آنها شامل رژیم اشغالگر فلسطین، و رژیم‌های مرتجعی مانند عربستان و یمن شود و حال آنکه این رژیم‌ها با چراغ سبز غرب، به جنایت و سرکوب در منطقه ادامه می‌دهند.
ثالثاً غرب هرچه در زمینه تحریم علیه کشورمان در چنته داشته رو کرده و چیز جدیدی برای تحریم ندارد و صرفاً از این طریق می‌خواهد به اغتشاشگران و مزدورانی که با بی‌محلی ملت ایران روبه‌رو شوند، تنفس مصنوعی بدهد.
رابعاً دو برابر شدن تحریم‌ها به نسبت پیش از برجام، حاصل روند «تحریم- توافق- نقض- مذاکره» در دولت سابق است و عجیب است که روزنامه‌ای در ایران، همان چیزی را در زمینه تسلیم شدن در مقابل فشار تحریم‌ها و مذاکره القا می‌کند که هدف غرب از فشار بر ایران است. آیا روزنامه اعتماد نباید هیچ تفاوتی با صدای آمریکا و رادیوفردا و بی‌بی‌سی داشته باشد و همانند آنها در خدمت سرویس‌های جاسوسی و دستگاه دیپلماسی دولت‌های غربی قرار گیرد؟!
خامساً تحریم‌هایی که هم‌اکنون علیه کشورمان از سوی غرب اعمال می‌شود، چند برابر تحریم‌های مندرج در قطعنامه‌های سازمان ملل است. ضمن اینکه روزنامه اعتماد باید توضیح بدهد آیا نتیجه مذاکره و توافق برجامی، چیزی جز تبدیل
 800 تحریم به 1700 تحریم بوده است؟!