kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
حجت‌الاسلام ذوعلم مطرح کرد

دعوت از ‌اندیشمندان برای مشارکت در همایش«بیانیه گام دوم؛‌ اندیشه‌ورزی و آزاداندیشی»

مسئول‌اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب از برگزاری همایش «بیانیه گام دوم؛ ‌اندیشه‌ورزی و آزاداندیشی در 23 بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.
 
 
 
 
 
به گزارش کیهان، نشست خبری «بیانیه گام دوم؛ ‌اندیشه‌ورزی و آزاداندیشی» دیروز در ‌اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، مسئول این ‌اندیشگاه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
حجت‌الاسلام ذوعلم در این نشست اظهار داشت: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند، جوانانی که در هر دوره‌ای باید دیده و شنیده شوند. چهار سال قبل این بیانیه صادر شد، اما متاسفانه هنوز آنچنان که باید در مراکز رسانه‌ای، آموزشی، تربیتی و تبلیغی عمق نگاه و برداشتی که باید از این بیانیه انجام شود و به مخاطب اصلی منتقل شود، کمبودهای زیادی داریم.
وی در تشریح عنوان همایش امسال افزود: بیانیه گام دوم اگر مورد فکرورزی، مباحثه و نقد و بررسی قرار نگیرد، نمی‌تواند در ذهن و دل جوانان قرار گیرد؛ این یک بیانیه فکری و ‌اندیشه‌ای است و تنها یک فرمان و سند نیست. بنابراین باید نخبگان، جوانان، حوزه‌ها، دانشگاهیان، مسئولان و مدیران ما با این بیانیه ارتباط فکری برقرار کنند.
مسئول ‌اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی که در بیانیه گام دوم آمده، منظومه‌ای کامل از ارزش‌هایی است که همه انسان‌ها به دنبال آن بوده، هستند و خواهند بود. به عبارتی آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت ارزش‌هایی نیستند که زمانی از آن بی‌نیاز شویم. باید بتوان در فضای آموزشی از جمله حوزه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و فضاهای رسانه‌ای اهداف این بیانیه را به منصه ظهور رساند.»
ذوعلم با تاکید بر اینکه عرصه‌های 8 گانه‌ای که رهبر انقلاب در قسمت پایانی بیانیه بیان کردند، باید تحقق پیدا کند، افزود:‌ اندیشگاه بیانیه گام دوم، برای پیوند بین بیانیه گام دوم با عرصه فکرورزی و آزاداندیشی همایشی را در 23 بهمن‌ماه برگزار خواهد کرد، فراخوان این همایش نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب درج شده است. در این فراخوان از ‌اندیشمندان، پژوهشگران و جوانان نخبه و ‌اندیشه‌ورز دعوت شده است تا درباره موضوعاتی که می‌توان حول محور آنها فکر کرد، مثلاً درباره مبانی، اصول و اهمیت آزاداندیشی و فکرورزی، پیوند با بن مایه فکری انقلاب اسلامی در دیدگاه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب، قلم بزنند و برای آسیب‌هایی که در مسیر وجود دارد مقاله بنویسند.
وی بیان داشت: در بیانیه رهبر انقلاب که 20 سال قبل نیز به آن تاکید شد، آزادی بیان با اصل جوهره انقلاب پیوند دارد و این برخلاف روایت‌های غلطی است که بعضاً مطرح می‌شود. بعضی کج‌فهمی‌هایی دارند که گویا انقلاب اسلامی آزادی را برای رشد انقلاب مضر تلقی می‌کند یا گفت‌وگو را برنمی‌تابد، درحالی که موضع اصلی انقلاب اسلامی در بیان حضرت آقا مکتوب و قابل مراجعه است. باید فضاهای فکری و فرهنگی کمک کنند تا نهایتاً درک عمیقی از مواضع حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و ‌اندیشمندانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی نسبت به انقلاب شکل بگیرد.
ذوعلم افزود: «باید راهبرد اساسی ‌اندیشه‌ورزی فراهم شود تا بتواند برای جوانان ما الگو‌سازی کند و به جای مواجهات احساسی، هیجانی و زودگذر بتوانیم به گفت‌وگویی اساسی بپردازیم. همه دولت‌ها نیز در این مورد مسئول هستند اما برخی دولت‌ها متاسفانه کم‌کاری‌ها و نقاط ضعف زیادی در نظام آموزشی داشتند. اختلاف نظر در هر جامعه‌ای وجود دارد و این موضوع در بین جامعه نخبگان نشانه رشد جامعه است و این گفت وگوها می‌تواند نقاط مثبت هر دیدگاه را در سیاست‌گذاری و راهبردنگاری جامعه جذب کند.
پیشرفت تفکر ناب اسلامی در پرتو فکرورزی
و آزاداندیشی محقق خواهد شد
مسئول ‌اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره میزان اجرایی شدن هرچه بیشتر برپایی محافل ‌اندیشه‌ورزی و کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه گفت: اساساً پیشرفت تفکر ناب اسلامی جز در پرتو فکرورزی و آزاداندیشی و گفت‌وگو مقدور نبوده، نیست و نخواهد بود و این اعتقاد ما پشتوانه تاریخی، فلسفی، اجتماعی و فرهنگی دارد و به خصوص در روزگار ما که هر فرد با همه رسانه‌ها ارتباط دارد اصلاً مرزی وجود ندارد؛ مثلاً ممکن است فردی در آن‌سوی عالم صدای ما را خیلی خوب بشنود و پیگیری کند، اما فردی هم در این‌جا صرفاً صدای آنها را بشنود، بنابراین راهی جز مسیری که رهبر انقلاب 20 سال قبل به آن تاکید کردند نیست، به همین جهت ‌اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب که ذیل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب است، خود را موظف می‌داند این زمینه‌‌سازی را انجام داده و بدون هیچ‌گونه خط قرمزی، هر ‌اندیشمند و نخبه‌ای را براساس منطق و استدلال دعوت به گفت‌وگو کند، حال آنکه تاکنون نیز چنین اقداماتی انجام شده است. اکنون روزنامه کیهان و تمام رسانه‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند برای فراهم آوردن بستر گفت‌وگوهای ‌اندیشه‌ورزی تلاش کنند و در این جهت پیشقدم شوند.