kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
با اشاره به بسته شدن پرونده مرزی

حزب‌الله لبنان: برای نخستین بار بدون شلیک یک گلوله بر اسرائیل پیروز شدیم

در پی توافق مرزی لبنان با رژیم آپارتاید اسرائیل که در آن حقوق مردم لبنان به طور کامل و صد در صدی باز‌ پس‌گرفته شد، معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد این برای نخستین بار در تاریخ منازعه با رژیم صهیونیستی و آمریکاست که، لبنان بدون شلیک حتی یک گلوله، حق خود را پس می‌گیرد.
 
 
 
 
در زمانی که هنوز توافقی امضا نشده بود و تازه مذاکرات بیروت و تل‌آویو با واسطه‌گری آمریکا زیر سایه سنگین هشدارهای حزب‌الله آغاز شده بود، یا به تعبیر درست‌تر رژیم آپارتاید اسرائیل مجبور به تن دادن به مذاکرات و تعطیل کردن استخراج گاز از میدان‌های مورد مناقشه شد، یکی از ژنرال‌های ذخیره رژیم صهیونیستی به عنوان مدیر «مجمع امنیت اسرائیل» اعتراف کرد: «حزب‌الله، اسرائیل را به زانو درآورده و تحت سلطه خود گرفته است.» رسانه‌های عبری زبان هم نوشتند این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که انگار سید حسن نصرالله اسلحه را روی شقیقه لاپید گرفته است. حالا که این توافق امضا شده، این تسلیم تل‌آویو نمایان‌تر شده است. آن‌قدر نمایان که یکی از رسانه‌ها کاریکاتوری را منتشر کرد که در آن، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تمام لباس‌هایش را درآورده و تقدیم سید حسن نصرالله می‌کند!
حالا شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرده کشورش یک پیروزی بزرگ را در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی رقم زده است: «پیروزی بزرگی که در دریا، آبها و گازهای ما محقق شد را به نام میشل عون ثبت می‌کنیم که با همکاری ارتش و ملت و مقاومت و همبستگی ملی این دستاورد استثنائی محقق شد...این پیروزی در تاریخ منازعات بی‌سابقه و بی‌نظیر بود. از این نظر که یک کشور ضعیف در مقایسه با دشمن با آن مقاومت عقلانی‌اش در کنار مردمی متحد، بتواند بر اسرائیل و آمریکا پیروز شود و حق خود را بازپس بگیرد... اقدام و دستاورد بزرگ باید به طور مستقیم ثبت شود. برای نخستین‌بار با قدرت تهدید شد و ما دستاوردهای آن را کسب کردیم بدون آن‌که یک تیر هم شلیک کرده باشیم.»
قاسم افزود: «در مقابل ما تجربه‌ای از استراتژی بین مقاومت و دولت برای احقاق حقوق وجود داشت، لذا استراتژی بهتری به ما ارائه کردند، زیرا مقاومت جزء لاینفک زندگی لبنان و حال و آینده این کشور شده است.» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که مقاومت و دولت لبنان در کنار هم پرونده ترسیم مرزهای دریایی را به سرانجام رساند و امروز مسئله ضروری، اجرای قوانین برای ایجاد یک صندوق حاکمیتی و آغاز استخراج انرژی است تا ثروت لبنان به هدر نرود و برای نسل آینده باقی بماند.
همچنین شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از سخنانش به پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» در لبنان و ورود این کشور به خلأ ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت که حزب‌الله تلاش زیادی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مکلف انجام داد و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه کسب کرد. اما در نهایت امور به‌سمتی رفت که پیامدهای منفی داشت. حزب‌الله به‌منظور جلوگیری از ورود به هرج‌ومرج قانون اساسی تلاش زیادی برای انتخاب رئیس‌جمهور انجام داد، اما در نهایت این امر میسر نشد.
گفتنی است، دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنرانی شامگاه شنبه خود با اشاره به این‌که در مذاکرات مرزی لبنانی‌ها به هر آن‌چه می‌خواستند رسیدند، گفت که توافق ترسیم مرزها با رژیم آپارتاید اسرائیل، یک پیروزی بزرگ و تاریخی برای لبنان است. او ضمن تاکید بر این نکته که «هیچ گاه اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند» چون با این رژیم به طور مستقیم وارد مذاکره نشده‌اند اضافه کرد «این موشک‌ها بودند که نان را به لبنان آورده و تضمین کردند.» گفتنی است برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات در کشور پس از این پیروزی مدعی شده بودند، لبنانی‌ها چون وارد مذاکره با اسرائیل شده‌اند، پس آن را به رسمیت شناخته‌اند! آنها کوچک‌ترین اشاره‌ای به این نکردند که، نمایندگان آمریکا به نیابت از صهیونیست‌ها در این مذاکرات شرکت کرده بودند و طرف لبنانی نیز بارها اعلام کرده‌اند، هرگز صهیونیست‌ها را به رسمیت نشناخته‌اند.