kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
وزارت بهداشت:

موارد ابتلا به آنفلوانزا ۴۰ درصد افزایش یافته است

 
 
 
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موارد ابتلا به آنفلوانزا اکنون به ۴۰ درصد افزایش یافته است و وارد روند همه گیری بیماری شده ایم.
شهنام عرشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا افزود: تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا در پنج هفته گذشته کمتر از یک درصد بود که اکنون روند افزایشی دارد و ۵۰ درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوانزا تشخیص داده می‌شود.
عرشی اظهار داشت: هر سال حدود هزار تا دو هزار موارد ابتلا به آنفلوانزا را حتی در فصول گرم سال نمونه‌برداری می‌کنیم البته افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، اما امسال روند ابتلای افراد به آنفلوانزا زودتر شیوع یافته به همین دلیل مشاهده می‌شود که مراجعات مردم به مراکز درمانی افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: علایم بیماریهای ویروسی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا مشترک است، اما تب بالا و ناگهانی، درد شدید عضلانی بدن و گلودرد علایم ابتلا به آنفلوانزا است که فرد مبتلا باید بین ۵ تا ۷ روز استراحت کامل داشته باشد تا دور نقاهت را طی کند.
به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، سرماخوردگی شدید در افرادی که واکسن آنفلوانزا را تزریق نکرده‌اند، بیشتر دیده می‌شود و تجویز آنتی بیوتیک و مصرف آن تاثیری در بهبودی بیماری ندارد مگر اینکه عفونت‌های باکتریایی در ریه فرد مبتلا وارد شود آن وقت باید با دستور پزشک آنتی‌بیوتیک استفاده شود.
 تاثیر مثبت ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوانزا
عرشی تاکید کرد: همه گیری ابتلا به آنفلوانزا فعلا در کشور ادامه‌دار است و از بیماران سرطانی، دیالیزی، پیوندی، دیابتی، قلبی، سالمندان، کودکان و بیماران دارای نقص ایمنی بدن می‌خواهیم که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و سایر افراد نیز در مکانهای شلوغ حتما ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. 
وی به والدین توصیه کرد اگر دانش‌آموزی دچار علایم سرماخوردگی بود، به مدرسه نرود و با مصرف مایعات دوران نقاهت را
بگذراند.