kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
سید حسن نصرالله تأکید کرد

در توافق مرزی به هر آن‌چه خواستیم رسیدیم معلوم شد موشک، نان هم می‌دهد

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به این‌که در مذاکرات مرزی لبنانی‌ها به هر آن‌چه می‌خواستند رسیدند، گفت که توافق ترسیم مرزها با رژیم آپارتاید اسرائیل، یک پیروزی بزرگ و تاریخی برای لبنان است. او تأکید کرد که این موشک‌ها بودند که نان را به لبنان آورده و تضمین کردند.

 

سرویس خارجی-

«سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شامگاه روز شنبه در سخنرانی خود به آخرین تحولات این کشور و رخدادهای منطقه پرداخت و گفت که موضوع اصلی این سخنرانی، رخدادهای مربوط به مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی است.
نصرالله در آغاز سخنرانی خود به جنبش جهاد اسلامی پرداخت و گفت: «فتحی الشقاقی فرمانده شهید و مؤسس جهاد اسلامی، روح تازه‌ای به جهاد و افق جدیدی برای مقاومت و امید تازه‌ای برای مردم فلسطین ایجاد کرد.» وی با بیان اینکه الشقاقی بسیار سریع، انقلاب اسلامی ایران را کشف کرد و بر نقش مهم آن در مسئله فلسطین، حساب باز کرد، افزود: «جهاد اسلامی به مسیر و رشد خود ادامه داد و به گروه پیشرویی بدل شده است که معادلات جدید تحمیل می‌کند و پیروزیهای مهمی در فلسطین حاصل کرده است.»
نصرالله درباره مذاکرات غیر مستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی تأکید کرد: «حزب‌الله از زمان آزاد‌سازی [خاک لبنان] در سال ۲۰۰۰، می‌گوید که در ترسیم مرزهای جنوبی مداخله نخواهد کرد، بلکه این موضوع، وظیفه دولت است. این مسئله به خاطر مسائل عقیدتی و سیاسی است.»
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مرزهایش را از نیل تا فرات می‌داند و اصلاً این مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و مرزهایش را در حد قدرت و جبروت و نظامیانش و قدرتش می‌داند، تصریح کرد: «دولت لبنان به مجوز پارلمان، و طبق تصمیم رسمی لبنان، مرز ما را خط ۲۳ اعلام کرد که از خط نزدیک به الناقوره شروع می‌شود..کل منطقه واقع در شمال خط ۲۳ تحت عنوان منطقه‌ای اقتصادی باید آزاد می‌شد. این یک مسئله‌ ملی برای مردم و مقاومت شد.»
نصرالله با اشاره به اینکه آنچه دولت لبنان آن را آب‌های منطقه‌ای یا منطقه انحصاری اقتصادی خود می‌دانست، مقاومت مبنای کار خود قرار داد، خاطر نشان کرد: «دشمن، اقدام به ترسیم خط معروف به خط ۱ از الناقوره کرد که مساحت وسیعی را در بر می‌گرفت. لبنان آن را حق خود و منطقه انحصاری اقتصادی خودش می‌دانست و دشمن می‌گفت ممنوع است کسی به آن نزدیک شود. مساحت بین خط ۲۳ و خط ۱ که دولت لبنان و دشمن به ترتیب بیان می‌کردند چیزی حدود ۸۷۹ کیلومتر مربع است.»
وی در این زمینه ادامه داد: «مرزهای زمینی در سال ۱۹۲۳ توسط فرانسه و انگلیس ترسیم شد و اراده مردم لبنان و فلسطین در آن دخیل نبود. مرزهای دریایی اما پس از شکل‌گیری رژیم اشغالگر، مرزهای دریایی تعیین نشد و این منطقه به حال خود رها شد. پس از سال ۲۰۰۰، صحبتهایی مطرح شد مبنی بر اینکه مقادیر زیادی گاز و نفت در سواحل جنوب لبنان وجود دارد و به همین دلیل تعیین مرزها به نیاز مبرم لبنان تبدیل شد.»
به گزارش فارس، دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه از زمان آغاز مذاکرات مرزبندی، چیزی از این جنبش خواسته نشده بود، تصریح کرد: «شرکتهایی که طی سال‌های گذشته متعهد شده بودند تا در بلوکهای جنوبی فعالیت کنند، با ممانعت آمریکا مواجه شدند.»
نصرالله با تأکید بر اینکه ممانعت آمریکا از کشف و استخراج گاز و نفت در راستای محاصره لبنان بوده است، خاطر نشان کرد: «آمریکایی‌ها به همه فشار آوردند، ولی موضع رسمی لبنان، مخالفت با خط «هوف» بود. خط هوف، خطی است که فردریک هوف، میانجی آمریکایی در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد کرد و بر اساس آن لبنان از ۸۶۰ کیلومتر از فضای دریایی محروم می‌شد.» وی در ادامه به صورت گذار، تحولات قبلی مربوط به مرزبندی دریایی تا به امروز را شرح داد و گفت: «پس از اینکه کشتی [وابسته به صهیونیستها] برای استخراج [نفت] وارد میدان کاریش شد، موضع رؤسای سه‌گانه لبنان یکپارچه بود و تأکید داشتند که آغاز استخراج، به معنای تجاوز به لبنان است. بر مبنای این موضع، حزب‌الله تصمیم گرفت که پیش از حصول توافقی که مطالبات رسمی لبنان را رفع می‌کرد، به دشمن اجازه ندهد از کاریش نفت و گاز استخراج کند.»
دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه حزب‌الله حتی با جنگ هم مانع از استخراج گاز و نفت می‌شد، گفت: «دولت لاپید قادر به جنگ نبود و نمی‌توانست استخراج از میدان کاریش را نیز کنار بگذارد. به همین دلیل مجبور به مذاکره شد. آمریکایی‌ها نیز تحت فشار بودند. اولویت آنان، جنگ اوکراین و روسیه است. [عاموس] هوکشتان نیز گفت که ترس از جنگ، باعث حصول توافق شد.»
به هر آن‌چه خواستیم رسیدیم
نصرالله با بیان اینکه لبنان در این مذاکرات به هر آنچه که می‌خواست، رسید، ادامه داد: «لبنان در برابر فشارهای آمریکا و بحران اقتصادی ایستادگی کرد، ولی به خط هوف تن نداد. لبنان بر تمامی بلوکهای دریایی در منطقه مخصوص خود اصرار کرد و به صورت کامل آن را به دست آورد. لبنان دستاورد مهمی به دست آورد؛ زیرا به جلوگیری از فعالیت شرکتها توسط آمریکا پایان داد.»
وی با تأکید بر اینکه لبنان در این مذاکرات، میدان «قانا» را نیز به دست آورد، عنوان کرد: «دشمن اسرائیلی در این توافق، هیچ تضمین امنیتی به دست نیاورد. دولت لبنان در این مذاکرات تلاش کرد که هیچ‌گونه شبهه‌ای درباره عادی‌‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] به وجود نیاید. دشمن اسرائیلی هم به موازنه بازدارندگی با حزب‌الله اذعان کرد که حاصل پرونده ترسیم مرزهای دریای است.»
دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه مقاومت فلسطین در کرانه باختری نیز در حصول این دستاورد برای لبنان مؤثر بود، بیان کرد: «ایستادگی در سطح رسمی لبنان، همبستگی رؤسای قوای این کشور، عدم حرکت به سمت عادی‌‌سازی، آمادگی مقاومت و ارسال پهپاد توسط آن به کاریش و حمایت مردمی از موضع دولت و حزب‌الله، نقاط قوتی در این دستاورد بود.»
موشک‌ها نان را به لبنان آوردند
آن‌طور که خبرگزاری دانشجو آورده است، دبیرکل حزب‌الله لبنان در فراز دیگری از سخنان خود که اشاره به توان نظامی و به خصوص موشکی نیروهای حزب‌الله دارد و همچنین تأثیر این توان موشکی را نشان می‌دهد (برای داشتن دست بالا در مذاکرات مرزی و گرفتن حقوق ملت لبنان)، می‌گوید که این موشک‌ها بودند که نان را به لبنان آورده و تضمین کردند.
اگر منافع ملی اقتضا کند، جنگ حتمی است
نصرالله با تأکید بر اینکه دشمن صهیونیستی به خوبی می‌دانست که تهدید حزب‌الله درباره جنگ، جدی است، افزود: «اگر جنگی صورت می‌گرفت، امکان داشت به جنگ منطقه‌ای بدل شود و فلسطین، یمن و سایر کشورهای محور مقاومت در آن شرکت کنند. کما اینکه لبنان هم در این مذاکرات، تسلیم تهدیدهای آمریکا و اسرائیل نشد.»
وی با بیان اینکه اگر لبنان از استخراج گاز و نفت منع شود، هیچ کس نخواهد توانست این کار را انجام دهد، تهدید کرد، حزب‌الله در لبنان خواستار امنیت است، ولی اگر منافع ملی اقتضا کند که قواعد درگیری را زیر پا بگذارد، تردید نخواهد کرد، حتی اگر این مسئله به جنگ ختم شود.
پیام محکم ملت مجاهد ایران به توطئه‌کنندگان
دبیرکل حزب‌الله همچنین به تظاهرات گسترده مردم ایران و تشییع باشکوه شهدای حادثه تروریستی شیراز اشاره کرد و گفت: «این تظاهرات، پیام محکمی از سوی ملت مجاهد و صبور برای همه توطئه‌کنندگان بود، مبنی بر اینکه شما بر روی سراب و توهم حساب باز کرده‌اید. حضور گسترده مردمی و مواضع قاطعی که اتخاذ شد، سرآغاز پاسخ قاطع به کسانی است که در این فتنه و توطئه نقش داشته‌اند.»
میشل عون استعفای دولت لبنان را پذیرفت
خبر دیگر از لبنان آن‌که «میشل عون» روز (یکشنبه، ۳۰ اکتبر - 8 آبان) در آخرین روز کاری خود در پست ریاست‌جمهوری لبنان، استعفای دولت پیشبرد امور به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» را پذیرفت و حکم استقبال آن را امضا کرد.
دیروز، آخرین روز کاری میشل عون در پست ریاست‌جمهوری لبنان است و وی پس از شش سال، امروز کاخ ریاست‌جمهوری را ترک خواهد کرد. این در حالی است که پارلمان این کشور با وجود برگزاری چهار جلسه، تاکنون در انتخاب رئیس‌جمهور جدید ناکام مانده است.