kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

عملیات مبارزان فلسطینی در کرانه باختری؛ یک صهیونیست کشته و 5 تن مجروح شدند

شهر الخلیل به عنوان بزرگ‌ترین شهر کرانه باختری شامگاه شنبه شاهد عملیات موفق مبارز فلسطینی علیه اشغالگران صهیونیستی بود. عملیات الخلیل نشان داد که دامنه مبارزات مسلحانه در کرانه باختری بسیار فراتر از دو شهر نابلس و جنین و این عملیات‌ها در دیگر شهرها نیز با موفقیت انجام می‌شود.

 

سرویس خارجی-

وقتی تنش‌ها و عملیات‌های مبارزان فلسطینی در کرانه باختری را طی چند ماه گذشته بررسی می‌کنیم، به یک موضوع بسیار مهم برخورد می‌کنیم و آن نسل جوانانی است که این عملیات‌ها را به سرانجام می‌رسانند. در واقع بیشتر عاملان عملیات‌های ضداشغالگری، نسلی از جوانان فلسطینی بین 20 تا حداکثر 35 هستند. به عبارت دیگر عملیات و تحرکات مسلحانه ضد صهیونیستی اخیر را جوانانی انجام داده‌اند که پس از معاهده سازش کارانه اسلو در ابتدای دهه 1990 میلادی به دنیا آمده‌اند. این جوانان اما به‌جای آن که مسیر سازش با تل‌آویو را در پیش گیرند، جذب عملیات‌های مسلحانه و مبارزات میدانی با نظامیان صهیونیست شده‌اند، چرا که مقاومت را به عنوان تنها گزینه رهایی از اشغال سرزمین مادری خود می‌دانند و معادلات سیاسی سی و‌اندی سال گذشته با تل‌آویو را بی‌نتیجه و فاقد دستاورد می‌دانند.کرانه باختری تقریبا هر روز شاهد انجام علمیات ضداشغالگری جوانان فلسطینی است و شامگاه شنبه نیز در تیراندازی مبارزان فلسطینی به شهرک‌نشینان صهیونیست در شرق شهر الخلیل، دست کم یک شهرک‌نشین صهیونیست کشته شد. رسانه‌های صهیونیست همچنین خبر دادند که در این حادثه دست کم پنج صهیونیست دیگر نیز مجروح شده‌اند. نام مجری این عملیات «محمد کمال الجعبری» اعلام شده و بر اساس گزارش‌ها، این عملیات که به شهادت الجعبری منجر شد، در نزدیکی منزل ایتمار بن غفیر عضو کنست رژیم صهیونیستی انجام گردید.پس از انجام این عملیات، روزنامه یدیعوت آحرونوت در گزارشی اعلام کرد که محمد الجعبری مجری عملیات کریات اربع از اعضای گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس بوده است. بنابراعلام این منابع، محمد الجعبری برادر وائل الجعبری اسیر فلسطینی عضو قسام است که از سوی صهیونیست‌ها به نوار غزه تبعید شده است.
الخلیل تل‌آویو را شوکه کرد
صهیونیست‌ها به شدت از عملیات الخلیل شوکه شده و نگران تکرار چنین عملیات‌هایی هستند. منابع صهیونیستی اعلام کردند که سلاح بکار رفته در عملیات تیراندازی شب گذشته در کریات اربع در شهر الخلیل، از نوع Tzali M۱۶ بوده که ماه گذشته از صهیونیست‌ها به سرقت رفته بود. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از برگزاری جلسه امنیتی مقامات نظامی رژیم صهیونیستی با حضور وزیر جنگ، رئیس‌ستاد کل ارتش و رئیس‌شاباک پس از عملیات در شهرک کریات اربع در الخلیل خبر داد. رسانه‌های عبری همچنین اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی در پی عملیات الخلیل و مناطق مجاور آن به حالت آماده‌باش درآمده است. ارتش رژیم صهیونیستی در همین راستا صدها نفر از نیروهای خود را در منطقه الخلیل مستقر و تدابیر امنیتی را تشدید کرده است. صهیونیست‌ها طی ماه‌های گذشته حملات گسترده‌ای را علیه فلسطینیان در کرانه باختری آغاز کرده‌اند. پیشتر «راوینا شامداسانی» سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، در کنفرانس هفتگی خود در ژنو سوئیس از شهادت ۱۱۸ فلسطینی در کرانه باختری از ابتدای سال ۲۰۲۲ خبر داه بود. به گفته این مقام سازمان ملل ۲۶ نفر از شهدا کودک و پنج تن از آنها زن هستند که با شلیک نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی به شهادت رسیده‌اند. او همچنین گفت که سه شهید فلسطینی از جمله یک کودک نیز به دست شهرک‌نشینان صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. افزایش عملیات مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن به‌ویژه در شهرهای جنین و نابلس رئیس‌سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را نگران کرده است، هرچند عملیات شامگاه شنبه در الخلیل به عنوان بزرگ‌ترین شهر کرانه باختری نشان داد که مقاومت فلسطینی‌ها دیگر منحصر به نابلس و جنین نیست و همه شهرها و مناطق کرانه باختری صحنه رویارویی مسلحانه مبارزان فلسطینی و اشغالگران است.
جشن عملیات الخلیل
فلسطینی‌ها به قدری از اشغالگری به ستوه آمده‌اند، که هر عملیاتی که در سرزمین‌های اشغاالی علیه صهیونیست‌ها انجام می‌شود، با شادی آنها همراه است. از همین رو نیز در پی عملیات دلاورانه در شهر الخلیل، مردم غزه در خیابانها به شادمانی پرداخته و حمایت خود را از مقاومت اعلام داشتند.
همچنین شیخ مصطفی ابو عره از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس گفت: ورود الخلیل به خط داغ مقاومت در کرانه باختری، رخداد بزرگ و مهمی است که صهیونیست‌ها را وحشت زده کرده است. وی افزود: ورود الخلیل به روند مبارزات اخیر در کرانه باختری، عامل قدرت جدیدی برای مقاومت در مواجهه با اشغالگران صهیونیست است.
این رهبر حماس تاکید کرد: آنچه که رژیم صهیونیستی از آن وحشت دارد، این است که مقاومت و انتفاضه همه‌جانبه کل کرانه باختری را فرا گیرد و این مسئله‌ای است که باعث به لرزه درآمدن ارکان قدرت رژیم صهیونیستی می‌شود. ابو عره با اشاره به ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری، افزود: امتداد خط مقاومت به الخلیل، رخدادی طبیعی در راستای گسترش روش مقاومتی در کل کرانه باختری است که همچون شعله‌های آتش منتشر شده و موانع پیش رو را از بین می‌برد.
اریحا برای صهیونیست‌ها جهنم شد
شهر اریحا نیز به عنوان شهری باستانی در شرق کرانه باختری که صهیونیست‌ها تندرو آن را شهرخرما می‌نامند، روز یکشنبه به جهنم صهیونیست‌ها تبدیل شد. مبارزان فلسطینی در این شهر باستانی با انجام عملیات‌های استشهادی و ضداشغالگری موفق شدند که برخی اشغالگران را به شدت زخمی‌کنند. منابع خبری عبری در ساعات پیش از ظهر یکشنبه از وقوع دو عملیات استشهادی در «اریحا» خبر دادند و شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از اتش رژیم صهیونیستی تأیید کرد که یک شهروند فلسطینی در ورودی شهرک صهیونیستی «الموگ» (Almog) در نزدیکی اریحا چند صهیونیست را زیر گرفته است. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز خبر داد که در جریان این عملیات، چند صهیونیست زخمی شده‌اند، اما آمار دقیقی از تعداد آنان ارائه نکرد. شبکه خبری العالم اما خبر داد که در جریان عملیات اریحا، چهار نظامی اسرائیلی زخمی شده‌اند. برخی از منابع نیز تعداد نظامیان زخمی شده صهیونیست را شش نفر اعلام کرده‌اند. شبکه عبری «کان» در توضیح جزئیات این عملیاتها نوشت، یک جوان فلسطینی از شرق قدس، ابتدا سربازانی را که در انتظار اتوبوس بودند، زیر گرفت و پس از آن به سمت دو راهی شهرک الموگ رفت و دو صهیونیست دیگر را زیر گرفت که در مجموع، چهار نفر زخمی شدند. در پی افزایش عملیاتهای استشهادی علیه صهیونیستها، مجله صهیونیستی «یسرائیل-۱۲» گزارش داد، از زمان آغاز موج عملیاتهای استشهادی جوانان فلسطینی در مارس گذشته، ۳۵ هزار اسرائیلی درخواست مجوز حمل سلاح داده‌اند. این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ سالانه ۱۰ هزار نفر درخواست مجوز داده بودند. به گزارش این مجله، این افزایش درخواست مجوز، از زمان جنگ سیف القدس در ماه می‌۲۰۲۱ آغاز شد؛ به نحوی که به صورت ماهانه، شش هزار درخواست ثبت می‌شد و تعداد مجوزهای حمل سلاح در رژیم صهیونیستی تا امروز به ۱۹۶ هزار و ۴۰۹  هزار مجوز تا جولای رسیده است.