kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

رشد 10 هزار واحدی شاخص بورس زیر سایه تردید سهامداران

 
 
با وجودی که بازار سرمایه پس از ابلاغ بسته حمایتی 10بندی سازمان بورس، روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد، اما سهامداران هنوز هم نسبت به سایه بسیاری از ابهاماتی که بر سر بازار قرار دارد نگران هستند.
پس از ریزش شاخص‌های بازار سهام در هفته‌های اخیر، سازمان بورس از ابتدای هفته جاری اقدام به طراحی سازوکاری برای کنترل عرضه در بازار سهام کرد. در بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده شد.
‌در پی اعلام بسته ده‌بندی حمایت سازمان بورس از بازار سرمایه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل با افزایش 3561 واحدی به کار خود پایان داد.
شاخص کل، معاملات روز یکشنبه را هم با رشد ۹۸۳۷ واحدی پشت سر گذاشت. در معاملات دیروز شاخص‌سازها وضعیت بسیار خوبی داشتند به نحوی که برخی از آنان به محدوده صف خرید نزدیک شدند.
با وجودی که ظاهر بازار نشان از غلبه بر جو ترس و ریزش در شرایط فعلی دارد، اما هنوز ابهامات مهمی در بین اهالی بازار سرمایه مطرح است که زمینه نگرانی سهامداران را فراهم نموده است.
ضرورت کارآمدی بسته ۱۰‌بندی
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه گفت: چند بند در همین بسته حمایتی فوری ابهام دارد به طوری که نرخ سود سپرده و بهره با رشد شاخص کل مغایرت دارد بنابراین این بسته نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
فردین آقابزرگی، با اشاره به اینکه در دو روز گذشته شاخص کل تنها با پنج الی شش نماد شاخص‌ساز مانند فولاد، گل‌گهر و شبندر مثبت شده و این نوع مثبت شدن چیزی از مشکل بازار حل نمی‌کند گفت: امروز برای مثبت شدن اساسی بازار سرمایه باید متغیرهای کلان مانند نرخ بهره تغییر کند و زوم کردن وزیر اقتصاد و رئیس ‌سازمان بورس بر روی نرخ بهره بین بانکی فایده‌ای نخواهد داشت.
وی گفت: باید به صورت ویژه نرخ بهره کاهشی شود، به ویژه نرخ مؤثر اوراق اخزا که در آستانه سود ۳۰ درصد معامله می‌شود به شدت کاهش یابد وگرنه بازار سرمایه واکنش خوبی نشان نخواهد داد.
نشان توجه دولت به سهامداران
این کارشناس بازار سرمایه در عین حال، بسته ۱۰‌بندی فوری حمایت بورس را نشان‌دهنده توجه ویژه به سهامداران دانست و گفت: دولت برای اثر‌گذاری باید آن را تقویت کرده و بر روی عوامل کلان مانند نرخ بهره، اوراق اخزا، بهره مالکانه، عوارض صادرات، نرخ خوارک صنایع تمرکز کند.
آقابزرگی در پاسخ به این سؤال که برخی از مخاطبان معتقدند، حقوقی‌ها همیشه عرضه کرده و نمی‌گذارند بازار جان گرفته و عمدی در عرضه حقوقی وجود دارد، گفت: این نکته را قبول ندارم که عمدی در عرضه وجود دارد، اگر مؤلفه‌های بنیادی بازار برای خرید جذاب باشند خود حقوقی‌ها در صف قرار می‌گیرند، اکنون مؤلفه‌های بنیادی بازار جذابیت لازم را نداشته و برخی عوامل اساسی مانند نرخ اوراق اخزا باعث شده بازار به صورت فرسایشی ریزش کند و رشدهای این دو روز نیز تنها در چند نماد شاخص‌ساز بوده وگرنه کلیت بازار منفی است.
دغدغه‌های بودجه‌ای سهامداران
یکی از مواردی که همواره مورد توجه سهامداران قرار داشته، تصمیمات دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی در چارچوب بودجه‌های سالانه بوده است؛ موضوعی که به گفته رئیس ‌سازمان بورس، مد نظر دولت قرار دارد.
«مجید عشقی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت و در گزارشی که در اختیار رئیس‌جمهور قرار دادیم، دغدغه‌های بازار سهام برای آینده را مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تا ابهام و دغدغه‌های بازار در بودجه سال ۱۴۰۲ با همراهی دولت مدنظر قرار گیرد. عشقی مسئله مربوط به بودجه ۱۴۰۲ را اقدامی مهم از سوی سازمان بورس در راستای بهبود وضعیت بازار و بازگشت اعتماد دانست و گفت: از یک ماه گذشته و تا قبل از آماده شدن لایحه بودجه، رایزنی‌ها را با دولت و نیز سازمان برنامه و بودجه برای کنار رفتن ابهام بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: در این زمینه کمیته‌ای با حضور صاحب‌نظران و ارکان بازار تشکیل شد تا موارد لازم در بودجه گنجانده شود و مورد بررسی قرار گیرد، پس از آن اطلاعات به دست آمده را در اختیار دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهیم تا دیگر مانند سال گذشته پس از ابلاغ بودجه به دنبال اصلاح لایحه بودجه نباشیم.
برخورد با هرگونه تخلف
رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون بحث‌های زیادی درخصوص معاملاتی که به صورت الگوریتمی وارد سیستم می‌شود در حال انجام است، افزود: سازمان بورس هم توسط مرکز پژوهش و معاونت نظارت بر بازار جلسات کارشناسی را برگزار کرده تا ایرادهای معاملات الگوریتمی مشخص شود.
او تاکید کرد: در این زمینه اختلاف نظر جدی بین بازیگران بازار وجود دارد و در صورتی که فرد سفارش معاملات الگوریتمی را بدون رعایت الزامات به هسته معاملات ارسال کند برخورد خواهیم کرد.