kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

رونمایی از سند آمریکایی برای تسلط بر ایران(اخبار ادبی و هنری)

پخش مجموعه مستند 8 قسمتی «بر باد رفته» که روایتی از نقشه آمریکا برای تسلط بر ایران است، از دیروز آغاز شد.


مستند «بر باد رفته»، به سراغ نقشه سلطه‌گرایانه‌ آمریکا رفته و با بررسی سند طراحی‌شده توسط این کشور برای سیطره بر جهان در قرن بیست‌ویکم، کنکاشی پیرامون نحوه اجرای این سند علیه ایران در قرن جدید به عمل می‌آورد.
حسن جعفری کارگردان این مجموعه مستند عنوان کرد: بعد از فروپاشی شوروی، سندی توسط سران سیاستگذار و نخبگان آمریکایی با هدف سیطره بر جهان طراحی شد. سندی به نام «راهبرد امنیت ملی آمریکا برای قرن بیست‌ویکم». در آن سند عنوان شد که سه تهدید از سوی ایران، متوجه‌ آمریکا خواهد بود که شامل نفوذ منطقه‌ای ایران، پیشرفت‌های موشکی و فعالیت‌های هسته‌ای است.
وی افزود: با مرور سال‌های سپری‌شده در قرن جدید، مشخص می‌شود که آنها برای هرکدام از این سه وضعیت ایران نقشه‌هایی را اجرایی کردند. ما در این مستند نشان می‌دهیم که همه رؤسای‌جمهور درصدد اجرایی کردن این سند هستند. مثلاً با شهادت حاج قاسم سلیمانی به‌دنبال کم‌کردن نقش ایران در منطقه بودند. با به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای درصدد توقف پیشرفت‌های هسته‌ای ما بودند و با مذاکره و تطمیع می‌خواستند مانع پیشرفت‌های انرژی هسته‌ای شوند و هم به‌دنبال وضع برجام‌های جدید بودند تا ایران را به لحاظ تسلیحات دفاعی و نفوذ منطقه‌ای تحت فشار قرار دهند.
جعفری ادامه داد: این سند نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان آمریکا، ارتباطی با روی کار آمدن احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ندارد و هر دو حزب، در سیاست‌های ضد ایران با هم متحد هستند.
وی افزود: این مجموعه مستند نشان می‌دهد که اعتماد و اشتیاق برخی برای روی کار آمدن یکی از این احزاب، به دور از واقعیت است و حتی تجربه نشان داده که حزب روی کار آمده‌ دموکرات بیشترین ضربه را به ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی زده است.
براساس این گزارش، مجموعه مستند «بر باد رفته» در 8 قسمت، از روز شنبه 7 آبان‌ماه هر روز از ساعت 19:30 از شبکه یک سیما پخش می‌شود و تکرار آن در ساعت 13:15 روز بعد خواهد بود. همچنین قرار است پس از اتمام هر قسمت از این مجموعه مستند، برنامه «جریان» با حضور کارشناسان و براساس موضوعات مستند «بر باد رفته»، از شبکه یک سیما پخش شود.