kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
در اولین جلسه دادگاه اغتشاشگران اخیر‌ در تهران صورت گرفت

درخواست پدر شهید برای اشد مجازات قاتل فرزندش

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب تهران از صبح دیروز آغاز شد.
 
 
 
 
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، جلسه دیروز دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از اغتشاشگران اخیر به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلای آن‌ها، جمعی از افسران انتظامی که در درگیری با آشوبگران مجروح شده بودند و خانواده شهدای امنیت، برگزار شد.
براساس کیفرخواست صادر شده، «محمد قبادلو» فرزند محمد علی به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار «وحید کرم پور حسنوند» و مجروح شدن پنج مامور پلیس شده است، «سامان صیدی» فرزند تیمور به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک سه تیر، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، «محمد بروغنی» فرزند حسین به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی، «ابوالفضل مهری حسین حاجی لو» فرزند ولی به مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور، «محسن رضازاده قراقلو» فرزند حسن به محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی، اجتماعی و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتوف برای مقاصد ضدامنیتی و سنگ‌پرانی به سوی عوامل انتظامی، «سعید شیرازی» فرزند علیرضا به افساد فی الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم متهم هستند.
بر اساس این گزارش، علاوه‌بر مستندات و اقاریر موجود در پرونده متهمان این پرونده از گوشی تلفن همراه متهم محمد بروغنی تصاویری استخراج شده است که به وضوح به نقش لیدری وی در اغتشاشات پاکدشت دلالت دارد.
در اسناد موجود در گوشی تلفن همراه بروغنی یک گفت‌وگویی در بستر اینستاگرام کشف شده است که در این گفت‌وگو وی خطاب به یکی از دوستان خود می‌گوید برای حضور در صحنه اغتشاشات مسلح حاضر شود که دوست وی خطاب به او می‌گوید در حال حاضر فقط قمه در اختیار دارد.
در نمونه‌ای دیگر از نقش لیدری بروغنی وی ضمن تهییج همشهریان خود برای حضور در اغتشاشات از آنها می‌خواهد با درست کردن نارنجک‌های دستی که در ایام چهارشنبه سوری انجام می‌دهند در محل اغتشاشات حاضر شده و از آنها علیه مامورین استفاده کنند.
بروغنی که برای حضور در این اغتشاشات نقش لیدری برای خود در نظر گرفته در یک استوری دیگر ساعت و محل برگزاری اغتشاشات را اعلام و با هشتگ اتحاد از همپالگان خود می‌خواهد محتوای تولید شده او را آنها هم استوری کنند.
اقدامات بروغنی در دعوت، تهییج و لیدری برخی عناصر همدست خود در پاکدشت به استوری و اطلاع‌رسانی ختم نشده و وی در محل اغتشاشات ضمن حضور با قمه به فیلمبرداری از اقدامات مجرمانه خود نیز اقدام می‌کند.
در فیلم‌های استخراج شده از گوشی بروغنی وی ضمن تعقیب کردن یک نیروی حافظ امنیت که به شدت توسط اغتشاشگران مصدوم شده است وی را با قمه مورد اصابت قرار می‌دهد.
در تصاویر موجود بین ثانیه‌های ۲۳ تا ۲۸ تصاویر قمه در دست بروغنی کاملا مشهود است.
بروغنی در فیلم‌های دیگری که از اغتشاشات آن شب در گوشی خود ذخیره کرده است نقشی فعال در آتش زدن فرمانداری و بروز ناامنی جلوی فرمانداری دارد.
در فیلم استخراج شده از گوشی یک لیدر جلوی فرمانداری پاکدشت که درست لحظاتی قبل از آتش زدن ساختمان فرمانداری ثبت شده است عده زیادی از اغتشاشگران با همراه داشتن انواع سلاح سرد، چوب و چماق در حال تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم و همچنین ایجاد رعب و وحشت دیده 
می‌شوند.
در ابتدای جلسه دادگاه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهم محمد قبادلو فرزند محمد علی گفت: متهم توسط یک دستگاه پیکان سفید رنگ با حمله به ماموران موتورسوار انتظامی که برای حفظ امنیت در حال اجرای ماموریت خود بودند، ضمن زیر گرفتن آنها باعث شهادت استوار وحید کرم پور حسنوند و مجروح شدن تعدادی از افسران انتظامی شد.
نماینده دادستان گفت: طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم پور به دلیل ضربه شدید وارده به سر و له شدگی بافت مغز خونریزی کرده و همین موضوع علت شهادت وی است.
در ادامه جلسه پدر شهید سعید وحید کرم پور حسنوند در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم گفت:به چه دلیل پسر من را کشتی؟ پول گرفتی؟ چه کسی تو را وادار به انجام این کار کرد؟ اشد مجازات برای این فرد را خواستارم.
در ادامه جلسه دادگاه، نمایندگان حقوقی فراجا با حضور در جایگاه از ریاست دادگاه درخواست اعمال اشد مجازات برای متهم را کردند.
پس از اظهارات، نمایندگان حقوقی فراجا، متهم در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
پس از اخذ دفاعیات متهم، قاضی اعلام کرد، دادگاه پس از تنفس در نوبت عصر برگزار خواهد شد.
در نوبت عصر دادگاه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه کیفرخواست متهم سامان صیدی را قرائت کرد و از ریاست جلسه درخواست اعمال اشد مجازات برای وی را خواستار شد.
متهم سامان صیدی فرزند تیمور به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری و شلیک سه عدد تیرهوایی به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور در جایگاه قرار گرفت:
متهم عنوان کرد: در حوزه گرافیک کار می‌کنم.
قاضی از متهم پرسید: کسی که کار هنری انجام ‌می‌دهد برای چه دلیلی باید اسلحه گرم با خود به همراه داشته باشد؟
متهم صیدی گفت: آن سلاح را دوستم به من قرض داده بود.
قاضی از متهم صیدی درخصوص سلاح کلت کمری که در اختیار متهم بود، سؤال کرد که این سلاح را از کجا آورده و در حال حاضر در چه محلی است که متهم گفت: سلاح برای من نبوده و الان هم نمی‌دانم کجاست چون آن را از پنجره به بیرون پرت کردم.
قاضی گفت: چرا اسلحه را از پنجره به بیرون پرتاب کردی؟
متهم صیدی گفت: به من گفتند که اگر ماموران بیایند شاید برای تو دردسر شود و من هم اسلحه را به بیرون پرتاب کردم.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان پاکدشت با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست پرونده متهم محمد بروغنی معروف به «ممد آلفا» و تشریح اقدامات خرابکارانه وی، از ریاست دادگاه خواستار اعمال اشد مجازات برای این متهم شد.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم محمد بروغنی با حضور در جایگاه گفت: من نمی‌دانستم که پشت این قضایا این مسائل قرار دارد.
وی افزود: من به دلیل استوری که دوستم در اینستاگرام گذاشته بود به خیابان آمدم و هیچ چیزی از سیاست سر در نمی‌آورم.
قاضی گفت: چرا از زمان زدن فرد حافظ امنیت مردم فیلمبرداری کردی؟ قصد داشتی تا فیلم را برای چه کسانی ارسال کنی؟
متهم بروغنی گفت: می‌خواستم به بچه‌ها نشان بدهم، من جوگیر شدم و آن کارها را انجام دادم.
قاضی گفت: برآورد خسارات شما و همدستانتان، 1 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فرمانداری پاکدشت، ۵ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان به شهرداری، ۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان به ناحیه مقاومت بسیج، ۸۰۰ میلیون تومان به پلیس و ۴۰۰ میلیون تومان نیز به اتاق اصناف است و ۴ دستگاه خودپرداز بانک‌ها را نیز تخریب کردید.
متهم بروغنی گفت: تقاضای عفو و بخشش دارم، من جو زده شدم و آن کارها را انجام دادم.
در ادامه جلسه نماینده دادستان شهرستان بهارستان با حضور در جایگاه کیفرخواست متهم ابوالفضل مهری فرزند ولی را قرائت کرد و از ریاست دادگاه تقاضای اعمال مجازات درخور کیفرخواست وی را طلب کرد.
متهم ابوالفضل مهری فرزند ولی، متهم به مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور، با حضور در جایگاه گفت: روزی که من را دستگیر کردند آن روز مشروبات الکلی مصرف کرده بودم به دلیل بدحالی در جوی آب افتاده بودم که ماموران انتظامی من را دستگیر کردند.
قاضی خطاب به متهم مهری گفت: ۲۵ سطل زباله را آتش زدی فارغ از جنبه عمومی جرم، پولش را داری که به شهرداری بدهی؟
متهم مهری گفت: نه
در ادامه جلسه از دادگاه نماینده دادستان قرچک با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهم سعید شیرازی از ریاست دادگاه درخواست اعمال مجازات برای متهم را خواستار شد.
متهم سعید شیرازی فرزند علیرضا، متهم به افساد فی‌الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم با حضور در جایگاه گفت: تمام اتهامات خود را رد می‌کنم.
قاضی خطاب به متهم گفت: عمده مطالب منتشر شده در صفحه مجازی شما در اینستاگرام درخصوص آموزش ساخت نارنجک دست ساز و اهانت بوده است.
در پایان قاضی با اعلام ختم جلسه، جلسه بعدی دادگاه را روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد.