kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

دستگیری یک فرد در عربستان به جرم اهانت به پول!

 
 
سرویس خارجی-
نیروهای امنیتی سعودی در استان«طائف» شهروندی را که فیلمی در توهین به پول این کشور ساخته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، بازداشت کردند.
رژیم سعودی به نقض آشکار حقوق بشر مردمان عربستان ادامه می‌دهد و همپیمانان غربی‌اش همچنان منفعت را در سکوت می‌بینند. صدور احکام عجیب چند دهه‌ای زندان تنها برای نوشتن چند نوشته و فعالیت‌های بی‌خطر در شبکه‌های اجتماعی یکی از شاخصه‌های رژیم‌های استبدادی چون سعودی است.
این بار سازمان امنیت رژیم آل‌سعود اعلام کرد که فردی که به پول ملی عربستان (ریال) توهین کرد و فیلم اهانتش به پول ملی را مستند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد را بازداشت کرد. به گزارش روسیا الیوم، در بیانیه سازمان امنیت عربستان آمده است که گشتی‌های امنیتی عربستان در استان «طائف» شهروندی که فیلمی در توهین به پول ملی را تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، بازداشت کرده‌اند.
مشخص نیست پول هم آیا جزو مقدسات محسوب می‌شود یا خیر؟ اما در کشوری که کنسرت‌های آن‌چنانی مجاز است و آزاد شدن فروش مشروبات الکلی در دست بررسی[!] است، آیا جرم بودن شوخی کردن یا به تعبیر نهادهای امنیتی سعودی «توهین کردن» به پول کمی عجیب به نظر نمی‌رسد؟
پیش‌تر رسانه‌ها فاش کردند که دادگاهی در عربستان «مهدیه المرزوقی» پزشک تونسی را به اتهام «توهین به نظام سعودی» محکوم به ۱۵ سال زندان کرد؛ جرم این پزشک پسندکردن (لایک کردن) و فیلمی از تجمعات طرفداران حزب‌الله در پایتخت تونس و در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام شده است.
پیش از آن نیز در خبرها منتشر شد که دادگاه سعودی در ادامه صدور احکامی وحشیانه، برای 3 تن از معترضان به پروژه «نئوم» ولیعهد سوداییِ سعودی حکم اعدام صادر کرد. همچنین دادگاه جنایی رژیم آل‌سعود در اوایل مهر ماه «داوود العلی» وبلاگ نویس و مخالف سازش با رژیم صهیونیستی را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.
اوایل شهریور ماه خیر آمد «سلمی الشهاب» دانشجوی شیعه عربستانی دانشگاه لیدز انگلیس که برای تعطیلات به وطنش بازگشته بود، به خاطر حساب کاربری در توئیتر و دنبال کردن و بازنشر مطالب مخالفان و فعالان حقوق بشری منتقدِ رژیم آل‌سعود، توسط دادگاهی در عربستان به ۳۴ سال زندان محکوم شده است! چند روز بعد از آن نیز خبر آمد که «نوره بنت سعید القحطانی» پس از اینکه دادگاه رژیم آل‌سعود او را به «استفاده از اینترنت برای ایجاد تفرقه در بافت اجتماعی کشور» مجرم دانست، به ۴۵ سال زندان محکوم شد. جزئیاتی از قحطانی از جمله سن یا شرایط بازداشت و محکومیت او در دست نیست، اما کنشکران حقوق بشری گفته‌اند، مقامات این کشور قحطانی را صرفاً به دلیل اظهارنظر در توئیتر، به زندان‌انداخته‌اند. 
این طومارِ سرگیجه‌آور که کامل هم نیست تنها و تنها مربوط به دو سه ماه اخیر است. مطمئناً اگر جست‌وجوی دقیق‌تری در اخبار همین چند ماه شود، این طومار بلندتر خواهد بود، همچنین اگر این جست‌وجو را به جای چند ماه اخیر به چند سال اخیر گسترش دهیم طومار به طرز قابل‌توجهی بلندتر خواهد شد.  
جالب توجه است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدا موضع سختی را نسبت به رژیم سعودی اتخاذ کرد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که عربستان را کشوری منزوی خواهد کرد. سپس از صحبت مستقیم با ولیعهد سعودی امتناع ورزید و دستور انتشار گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دست داشتن محمد بن سلمان در قتل «جمال خاشقجی» را صادر کرد؛ اما اکنون موضع وی نسبت به رژیم سعودی تغییر کرده و به دلیل مقابله با افزایش قیمت نفت جهانی موضع بسیار نرمی نسبت به این رژیم اتخاذ کرده است.