kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اغتشاشات بر سیاست خارجی ما تأثیر منفی گذاشته است

 

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: «یک فرمول کلی وجود دارد که سیاست خارجی هر کشوری ادامه سیاست داخلی آن است. به عبارتی همان‌طور که سیاست داخلی تحت تأثیر تحولات سیاست خارجی قرار می‌گیرد برعکس آن هم امکان دارد و زمانی می‌توان در عرصه دیپلماسی به‌خوبی عمل کرد که پشتیبانی کامل از طرف مردم وجود داشته باشد. لذا بدون شک تحولات داخلی و اعتراضات اخیر در کشور بر روند سیاست خارجی جمهوری اسلامی تأثیرگذار است. حال مثبت یا منفی بودن این تأثیر بستگی به مدیریت این بحران دارد و متناسب با آن نوع مدیریت بحران می‌توان قضاوت کرد. حداقل تا امروز که این اعتراضات در تصویر‌‌سازی از ایران در اذهان عمومی جهان تأثیر منفی گذاشته است. کشورها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند که یک تصویر مثبت از خود در ذهن مردم عادی سایر کشورها شکل بگیرد و لذا این نوع تحولات و اعتراضات در کشور روی نگاه مردم دنیا نسبت به ایران تأثیر می‌گذارد.»
مدعیان اصلاحات در حالی اعتراف می‌کنند «اغتشاشات اخیر بر سیاست خارجی ما تأثیر منفی گذاشته» که خود از حامیان اصلی آشوب‌ها بوده و از یک ماه گذشته به‌جای نقد و نکوهش اعتراضات خیابانی، درصدد آن بوده‌اند که اراذل اجاره‌ای را مردم معترض جا بزنند!
باید اثربخشی تحریم بر اقتصاد را از بین ببریم
همچنین در ادامه این مطلب آمده است: «ایران باید یک‌بار برای همیشه اصلاحات اقتصادی انجام دهد تا این اهرم تحریم کم‌اثر شود. اگر ریشه‌ای ببینیم باید اثربخشی تحریم بر اقتصاد را از بین ببریم. مادامی‌که غربی‌ها تصور کنند که تحریم‌ها اثر دارد، تحریم‌ها را ادامه و تحریم‌های جدیدی هم وضع می‌کنند.»
اصلاح‌طلبان فقط به فکر قدرت هستند
روزنامه اینترنتی همدلی هم در مطلبی به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «بخشی از مشکلات اصلاح‌طلبان به خواست‌هایشان برمی‌گردد؛ منظور از خواست‌ها، مطالباتی که مطرح و اعلام می‌کنند نیست. منظور آن چیزی است که واقعاً در درون می‌خواهند. یک مشکلی که دوستان اصلاح‌طلبِ ما در سال‌های گذشته (از رد صلاحیت‌های مجلس چهارم به بعد) داشتند این بود که فقط در فکر بازگشت به قدرت بودند...اصلاح‌طلبان به‌جای آنکه.... تحزب را به شکل ریشه‌ای و پایدار به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی تثبیت کنند فقط به توزیع پست‌های قوه مجریه یا مقننه توجه نشان دادند. این را در انتخابات ۸۰، ۸۴ هم دیدیم و ادامه پیدا کرد در انتخابات ۹۲ و ۹۶ که درواقع کاندیداهای مطلوب خودشان نبود و از کاندیدای موجود، فرد نزدیک به خودشان را می‌توانستند حمایت کنند تا سهمی از قوه مجریه داشته باشند.»
خاتمی، ملاحظه‌کار شده و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد
در ادامه این مطلب آمده است: «خاتمی سرمایه بزرگ اجتماعی و سیاسی داشته ولی متأسفانه همیشه با ملاحظه‌کاری پیش رفته و این سرمایه را به‌جای آنکه حفظ کند و افزایش دهد مستهلک کرده است.... متأسفانه آقای خاتمی سال‌هاست که می‌خواهد کارهایی انجام دهد که هزینه‌اش پایین‌ترین هزینه باشد. مثلاً جشن تولد کسی را تبریک بگوید یا درگذشت کسی را تسلیت بگوید. یک رهبر سیاسی با این کارها نمی‌تواند تأثیرگذار ملی و تاریخی داشته باشد.»